MG Marvel R Electric:

Her er Norges rimeligste el-SUV med firehjulstrekk

Full pakke med stort batteri, 4x4, og masse utstyr. Nå kan den bestilles - her er prisene.

En ny elektrisk SUV fra MG med svært gode priser. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Britisk-kinesiske MG lanserte i sommer Marvel R Electric, en SUV med god plass og mye utstyr. Bilen kommer med valgfri to- eller firehjulsdrift, men det er noe helt annet som overrasker mest.

For med full pakke, inkludert firehjulsdrift, koster den ikke mer enn 418.000 kroner, melder importøren Norwegian Mobility Group, som nå har åpnet for salg av bilen.

Bilen kommer med tre utstyrsnivåer. Comfort og Luxury kommer med drift på bakhjul, mens topputstyrte Performance har drift på alle fire hjul.

Prisene starter på 339.990 kroner for Comfort-versjonen og 377.000 kroner for Luxury-versjonen.

Toppversjonen Performance 4WD koster altså fra 418.000 kroner. Det må sies å være en svært konkurransedyktig pris på en meget velutstyrt bil med potente ytelser.

Selskapet har selv utpekt blant annet Volkswagen ID.4 som en åpenbar konkurrent. Skal du ha den med firehjulstrekk (GTX), må du ut med minst 456.000 kroner.

Rask som bare det

Ytelsesmessig er det ikke mye å utsette. Firehjulstrekkeren, som har mest krefter, gjøre sprinten til 100 km/t på 4,9 sekunder.

Dermed er ikke Marvel R bare den rimeligste el-SUV'en med firehjulsdrift, den blir også den raskeste elbilen for pengene, når vi legger 418.000 kroner på bordet.

Batterikapasiteten oppgis å være 70 kWh, noe vi antar er brutto kapasitet, etter å ha sett oppgitt rekkevidde. Etter WLTP-standarden oppgis den å være 37 mil på firehjulsdtrekkeren, og 40,2 mil på utgaven med tohjulsdrift. Det ligger dermed i kortene at bilen har et relativt høyt forbruk, ettersom den ikke kommer lenger på et såpass stort batteri.

En interessant detalj er støtten for V2L-systemet (Vehicle-to load). Det gjør at bilen kan forsyne annet elektrisk utstyr med strøm, med en effekt på inntil 2,5 kW. Kia EV6 og Ioniq 5 støtter også V2L, men her er grensen 3,5 kW.

Nå har vi heller ikke fått oppgitt maksimal ladeeffekt, annet enn at den trenger 43 minutter for å lade batteriet opp fra 5 til 80 prosent igjen.

Det skal bli spennende å se hvordan bilen takler en hard norsk vinter, men den er utstyrt med varmepumpe for bedre effektivitet.

Nymotens sikkerhet

Marvel R er utstyrt med merkets nye programvaresystem, MG iSmart, og har blant annet en 19,4-toms skjerm i høydeformat i midtkonsollen. Som vi er vant med fra andre slike systemer, kan også Marvel R styres fra en app på mobilen. Den støtter også Apple CarPlay og Android Auto, samt en rekke andre nettbaserte løsninger. Stemmestyring og live navigasjon er også på plass, i tillegg til at systemet oppdateres såkalt OTA (Over The Air).

Marvel R støtter også en rekke aktive sikkerhetsfunksjoner, noen av dem nærmest påkrevd for å få fem stjerner i Euro NCAP.

Bilen måler rett over 4,67 meter i lengde, og den har en akselavstand på 2,8 meter. Sistnevnte er noen centimeter lenger enn eksempelvis VW ID.4, Skoda Enyaq og de andre bilene på MEB-plattformen.

Bagasjerommet er ikke av de største, med sine 357 liter, men legg ned setene, og du har 1396 liter til rådighet. Modellen med bakhjulsdrift har også en frunk under panseret på 150 liter, ettersom den ikke har elmotor foran. Må du frakte enda mer, så kan bilen trekke tilhengervekt på opptil 750 kg, og den har mulighet for inntil 75 kg. taklast.

Både form, funksjon og ytelser tilsier at dette er en bil som passer for svært mange, og MG ZS EV - som allerede er på markedet - viser at folk gjerne trykker MG til sitt bryst.

Importøren melder nå at bilen skal være på plass hos autoriserte MG-forhandlere i løpet av oktober.

Elbil24 kommer snart tilbake med en test av bilen.

Tekniske spesifikasjoner:

. Firehjulsdrift Tohjulsdrift
Effekt:288 hk (212kW)180 hk (132 kW)
Dreiemoment:665 Nm410 Nm
0-100 km/t:4,9 sek.7,9 sek.
Toppfart:200 km/t200 km/t
Batterikapasitet70 kWh70 kWh
Rekkevidde (WLTP):370 km402 km
Ombordlader (AC hjemmelading):11 kW11 kW
Ladetid 5-80 % (DC hurtiglading):43 min43 min
Lengde:4674mm4674mm
Akselavstand:2804mm2804mm
Egenvekt:1920 kg1920 kg
Bagasjerom:357 / 1396 liter357 / 1396 liter
Frunk:x150 liter
Maks tilhengervekt:750 kg750 kg
Pris fra kr.418.000339.990

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.