Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Gjennom syv generasjoner i løpet av 50 år, har BMW servert markedet den ene 5-serien etter den andre. På toppen av modellrekken står den sportslige M5 som et ikon til evig tid i historiebøkene. Men verden går videre, og nå skal også 5-serien elektrifiseres. Vi har naturligvis vært klar over den kommende BMW i5 en god stund, og nå nærmer den så raskt at BMW selv har begynt å tease oss om den.
En ikke fullt så kjent sak er at sedanen BMW i5 til neste år også får en stasjonsvogn som nærmeste slektning, BMW i5 Touring.
5-serien blir den andre personbilserien til BMW som elektrifiseres, etter 4-serien. BMW i4 ble som kjent kåret til Årets Bil i Norge, og de aller første eksemplarene trillet inn over landegrensene før jul i 2021. Men så populær ble den at det fortsatt går kunder og venter på sitt eksemplar.

Den første i4 som kom på markedet var versjonen i4 M50, altså en M-merket modell. BMW forteller at også 5-serien vil få en slik M-utgave. BMW er vage i sine uttalelser, og forteller at det vil komme en i5 med bokstaven M i modellbetegnelsen.
– BMW i4 M50 viser hvordan BMW blander dynamisk ytelse og elektrisk kjøreglede til perfeksjon. En tilsvarende sportslig modell vil også bli å finne i den nye BMW i5-familen, fortalte styreleder Oliver Zipse, da han kunngjorde fødselen til i5.
Men hva var det han egentlig sa? Kommer det en modifisert i5 med M-emblem, eller kommer det en fullverdig BMW i5M? Det er selvfølgelig spørsmålet alle BMW-entusiaster stiller seg nå, og svaret er ikke entydig.
Se hvordan det gikk da vi testet BMWs første elbil, som aldri kom på markedet:
Elbil24 har tidligere snakket med representanter i BMW som var med å lage i4, og som da vi snakket med dem var langt inn i materien på nye i5. Mens vi egentlig snakket om i4, fikk vi også vite en del om i5.
Det ble blant annet klart at bilen får firehjulstyring. Om det blir å finne på basisutgaven er derimot usikkert, for BMW skal helt sikkert dekke hele prisrekken, fra det rimelige og oppnåelige til full pakke for de mest krevende kundene. BMW har også tatt lærdom av i4, og vil blant annet fintrimme programvaren til å fikse noen mindre greier som ikke er ønskelig å arve fra i4.

Det er også verdt å merke seg hvordan BMW har solgt inn fremtiden i skissene for de nye bilene. Vil nyregrillen forsvinne, eller vil den bare endre fasong. Legg merke til at lyktene i skissen sitter på innsiden av nyrene, mot utenfor til nå. Dette kan være et signal om at BMW ser for seg en helt annen fremtid enn den tiden som har vært.
I oktober får vi vite mer, om ikke før, for da er det duket for avduking av en bil som alltid har vært populær blant også norske bilkjøpere. Alternativt må du holde deg til 2024, når stasjonsvognen kommer.
Tør vi tippe på et batteri som i BMW iX, på 111 kWh og kanskje en rekkevidde på rundt 65 mil? Rengjetting fra vår side, og tiden vil vise.
Se flere bilder her:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.