Nissan lanserer nye LEAF:

Her er nye LEAF med lang rekkevidde

Kommer allerede i juni.

NYE LEAF: Endelig er nye Nissan LEAF med større batteripakke klar. Foto: Nissan
NYE LEAF: Endelig er nye Nissan LEAF med større batteripakke klar. Foto: Nissan Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24):

Nå kommer Norges mest kjøpte bil i 2018 i nye og forbedrede versjoner.

Den nye Leafen med høyere batterikapasitet har latt vente på seg, og trøbbel internt i Nissan skal ha utsatt lanseringen, som opprinnelig skulle skjedd før jul.

PÅ CES-messen i Las Vegas ble katta sluppet ut av sekken i natt.

To versjoner

Nye LEAF kommer i to versjoner, LEAF 3. ZERO og LEAF 3. ZERO e+ Limited Edition.

LEAF 3. ZERO er en fornyet versjon av den utgående LEAF'en med 40 kWh batteri.

I tillegg kommer de altså med en ny versjon, en såkalt Limitied Edition, med høyere batterikapasitet og oppjustert rekkevidde.

Spesifikasjoner LEAF 3.ZERO e+
Antall:ca 5000
Batteripakker:62kWh
Hestekrefter:217
Rekkevidde:42,59 % økning
Toppfart:157km/t
Akselerasjon 0-100km/t:7,3 sek
Pris:fra 373 000kr

Limitied Edition-versjonen utstyres med et 62 kWh batteri og 217 hk (160kW). Dette gir både høyere toppfart og raskere akselerasjon.

Ifølge Nissan får den nye Limited edition en ladekapasitet på 100 kW, og snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km.

Til sammenlikning er snittforbruket på LEAF 3. ZERO med 40 kWh batteri oppgitt til 206 Wt/km.

Hvorfor så stor forskjell?

-Det må vi få sjekke opp, svarer representantene fra Nissan under et pressemøte i Oslo.

Ettersom versjonen med stor batteripakke heller ikke har varmepumpe eller andre energibesparende løsninger, virker de oppgitte forbrukstallene noe underlige. Å putte inn et større batteri og en sterkere elmotor skal ikke være årsaker til at forbruket er redusert 15 prosent, men dette vil Elbil24 komme tilbake til.

Rekkevidden er foreløpig oppgitt til 385 km et WLTP-standarden, men denne er ikke fastsatt i all den tid typegodkjenningen enda ikke er klar.

Om dette skulle bli den endelige rekkevidden vil Leaf ha en rekkevidde på papiret som i ordets rette forstand er milevis unna hovedkonkurrentene Kia e-Niro (455 km), og Hyundai Kona (449 km). Noe av forskjellen ligger i at de to sistnevnte har aktive kjøle/varmesystemer, noe Nissan bekrefter glimrer med sitt fravær i nye Leaf.

Infotainment

Både LEAF 3. ZERO og LEAF 3. ZERO e+ Limited Edition skal få et oppgradert infotainment-system, med en ny 8 tommers skjerm. Altså en tomme større enn den foregående som hadde en 7 tommers skjerm.

STØRRE: SKjermen i nye LEAF er en tomme større enn den forrige og blir satt i begge modeller. Foto: Nissan
STØRRE: SKjermen i nye LEAF er en tomme større enn den forrige og blir satt i begge modeller. Foto: Nissan Vis mer

De får nye karosserifarger og nye tofargekombinasjoner: rødt karosseri med svart tak eller blått karosseri med svart tak.

Begge modellene kommer utstyrt med blant annet skinnseter og Nissans Intelligent Driving-teknologier, e-pedal og ProPILOT.

Pris og tilgjengelighet

De første bilene kommer til Norge allerede denne sommeren. LEAF 3. ZERO er ventet å komme i mai, mens Limited Edition med større batteri skal komme i juni.

Prisen på introduksjonsmodellen LEAF 3. ZERO e+ Limited Edition er 373 000 kroner, og ifølge Nissan kommer den i et begrenset opplag på om lag 5000 biler til Europa.

Hvor mange av disse som havner i Norge er uklart, men vi tipper Nissan Norge kunne solgt alle alene.

Det er LG Chem som leverer battericellene, samme produsent som leverer til både Opel Ampera-e, Hyundai Kona og Kia e-Niro.

Fra LG Chem vet vi av erfaring at det har vært begrenset levering til andre produsenter. Nissan Norge er også klare på at det er leveransene det står på, ikke kundene.

Prismessig legger versjonen med stor batteripakke seg på linje med konkurrentene Kia E-Niro, Opel Ampera-E og Hyundai KONA.

Den oppgraderte LEAF 3. Zero med 40 kWh batteri vil koste 306 000 kroner. Begge priser er eksklusive frakt og levering.

At det er noen uklarheter rundt både forbruk og rekkevidde skyldes at bilen enda ikke er typegodkjent. Selv om fabrikken sitter med en formening om hva bilen skal klare, er det ikke noe som er offisielt før det er satt et bekreftende stempel på ferdige typegodkjenningen.

Elbil24 oppdaterer saken så snart dette er klart.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.