Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Volkswagen ID.3 var den første helelektriske VW-modellen som ble bygget som elbil fra bunnen av - og den første modellen som ble lansert i den populære ID.-familien.
Siden modellen ble introdusert for markedet i 2019 er ID.3 registrert i over 14.300 nye eksemplarer i Norge. Så langt i 2023 er den Norges fjerde mest registrerte elbil.
Langt flere skal det bli om Volkswagen får viljen sin, men da i en ny og oppgradert utgave. De siste månedene har Volkswagen nemlig jobbet med å forbedre ID.3 markant.
Første møte med 2. generasjon ID.3
Elbil24 fikk være med til Tyskland for å stifte bekjentskap med den nye og oppgraderte ID.3 - som for aller første gang ble vist frem i sin helhet. Volkswagen Norge har stor tro på at den vil falle i smak blant norske kunder.
- Nye ID.3 har fått et enda mer distinkt design, forbedret interiørkvalitet, og ikke minst har den fått flere innovative og fremtidsrettede løsninger. Vi tror nye ID.3 vil bidra til at enda flere nå bytter ut sin fossile bil med en kompakt, romslig og klimavennlig elbil, sier kommunikasjonssjef Lars Joakim Hanssen i Volkswagen, til Elbil24.
- Slik klarer 1. generasjon VW ID.3 seg i duell mot Tesla Model 3:

TEST: VW ID.3 mot Tesla Model 3
Ny front
De tydeligste forskjellene på nye og gamle ID.3 ser man foran på bilen. Modellen har fått ny støtfanger og sporty luftinntak på ytterkantene.
I tillegg er de gjenkjennbare og ikoniske prikkene i fronten nå blitt fjernet.
Borte er også den svarte forhøyningen som tok plass øverst på panseret nærmest frontruta. Panseret er nå én hel del, noe som gir ID.3 et finere og mer helhetlig uttrykk. Det nye panseret bidrar også til bedre aerodynamikk, noe vi kommer tilbake til senere i artikkelen.
Med den nye designen kommer det lille kameraet over bilskiltet mer til syne. Kameraet er viktig for blant annet adaptiv cruisekontroll.


Tidligere var modellnavnet plassert mellom forhjulet og sidespeilet, men dette er nå fjernet og bidrar til et ryddigere uttrykk.
Nye ID.3 kommer med svart tak, noe som skiller det fra resten av bilens farge. Taklisten er utført i matt sølv og VW opplyser at ideen her er å fremheve lakkfargen.
Bak har Volkswagens designere latt baklysene strekke seg innover mot VW-logoen, slik man kjenner det fra ID.4- og ID.5-modellene (se bilde i bildegalleriet lenger ned i artikkelen).
Større skjerm og bedre programvare
På innsiden av nye ID.3 er Volkswagen opptatt av å trekke frem at de nå utelukkende benytter seg av ikke-animalsk materiale. Rattet er for eksempel dekket av kunstskinn.
I tillegg er det fjernet en del harde plastflater. Nedre del av dashbordet og innsiden av fører- og passasjerdørene er kledd i mykere materiale. I dørlister og setetrekk er det benyttet mikrofibermaterial basert på 71 prosent resirkulert råmateriale fra plastavfall.
Berøringsskjermen i midtkonsollen er oppjustert fra 10 til 12 tommer. Dermed er nye ID.3 utstyrt med samme skjerm som er å finne i ID.4, ID.5 og ID. Buzz. Nye ID.3 kommer også med den nyeste programvaren til Volkswagen, og er som andre ID.-modeller tilrettelagt for over-the-air-oppdateringer.
- Laster du ned oppdateringene vil bilen fremstå som nyere. I tillegg vil man få tilgang til nye og oppdaterte funksjoner. Dette forlenger levetiden og funksjonene og bidrar til et mer bærekraftig bilhold, forteller merkesjef Thomas Meiner for Volkswagen personbil.
Nye ID.3 er også tilrettelagt for «Function on demand»-tjenester, som betyr at bileier kan kjøpe ekstratjenester ved behov. Dette er abonnementstjenester med «leie» av funksjoner for en kortere eller lengre tidshorisont.
Mer aerodynamisk
Endringene i fronten på nye ID.3 sørger for at modellen nå har fått bedre aerodynamiske egenskaper, hevder Volkswagen, med forbedret luftstrøm rundt forhjulene som den viktigste årsaken. Også nye felger skal bidra til bedre aerodynamikk.
Nye ID.3 har marginalt bedre luftmotstandskoeffisient på 0,2635, mot 0,2670 tidligere.
- Med forbedret aerodynamikk får man mindre luftmotstand og dermed bedre rekkevidde uten større batteri, sier Hanssen.

TEST: VW ID.3 på langtur i -12 grader
Farger du legger merke til
Nye ID.3 er tilgjengelig i syv ulike farger. Dark Olivine Green er navnet på den ene nye fargen, og den har allerede fått oppmerksomhet for sine egenskaper.
- Vi ser en tendens der kunder i større grad ønsker å teste nye og andre farger enn grå, hvit og svart. Det som er spennende med denne fargen er at den endrer fargenyanser etter lyset, sier Hanssen til Elbil24.
Som du kan se i videoen øverst i artikkelen, endrer fargen seg med endrede lysforhold. Jo varmere lys, desto mørkere grønn (og litt gul) blir fargen. I kjøligere lys blir fargen lysere og litt mer grålig i tonen.
VW har stor tro på at Dark Olivine Green vil slå an blant kundene. Fargen er eksklusiv for ID.3, men Elbil24 kjenner til at de andre ID.-modellene også kan få denne fargen på sikt.

Nye VW ID.3: Ikonisk kjennetegn blir borte
Ytelsene
Ettersom Volkswagen fortsatt venter på de siste tekniske data for nye ID.3, er den foreløpig ikke typegodkjent.
Det betyr at den endelige WLTP-rekkevidden ikke er offisiell. VW opererer likevel med det som virker som et sannsynlig anslag, hvor den minste batteripakken gir inntil 426 kilometer rekkevidde og den største batteripakken fører deg inntil 546 kilometer av gårde.
Den forbedrede aerodynamikken gjør at nye ID.3 nå vil gå noen få kilometer lengre enn den første generasjonen. Differansen kunne vært enda større, men VW opplyser at den nye versjonen kommer med mer standardutstyr, noe som igjen påvirker vekten.
Se flere detaljer om bilens ytelser og spesifikasjoner her:
Ny versjon av VW ID.3:
Spesifikasjoner | VW ID. Pro | VW ID.3 Pro S |
Effekt | 150 kW / 204 hk | 150 kW / 204 hk |
Dreiemoment | 310 Nm | 310 Nm |
Gir | 1-trinns | 1-trinns |
Toppfart | 160 km/t | 160 km/t |
0-100 km/t | 7,3 sek | 7,9 sek |
Batterikapasitet (netto) | 58 kWh | 77 kWh |
Hurtiglading: | 170 kW | 170 kW |
Oppgitt forbruk | 1,53-1.6 kWh/mil | 1,57 kWh/mil |
Rekkevidde (WLTP) | 426 km | 546 km |
Lengde | 4261 mm | 4261 mm |
Bredde | 1809 mm | 1809 mm |
Høyde | 1562 mm | 1562 mm |
Akselavstand | 2770 mm | 2770 mm |
Luftmotstandskoeffisient | 0,263 | 0,263 |
Bagasjerom | 385 liter | 385 liter |
*VW opplyser at den endelige WLTP-rekkevidden ikke er offisiell.
Prisene
Som du ser av tabellen over, kan kunder som kjøper nye ID.3 velge mellom to ulike batteripakker: 58 kWh og 77 kWh.
VW åpnet salget av nye ID.3 for noen uker siden og tilbyr fire ferdigspesifiserte varianter av modellen - her oppgitt med pris:
- Pro 58 kWh Life: 426.200 kroner
- Pro 58 kWh Business: 438.400 kroner
- Pro 58 kWh Style: 479.100 kroner
- Pro S 77 kWh Tour: 516.900 kroner
Som tidligere nevnt er nye ID.3 foreløpig ikke typegodkjent. Det betyr at dersom du ønsker å skreddersy bilen med diverse ekstrautstyr, må du vente til april før du får de offisielle prisene.
Nye ID.3 vil bli produsert i Zwickau i Dresden og i fremtiden også i hovedanlegget i Wolfsburg.
Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.