Polestar 6: Elektrisk Roadster

Her er Polestars nye elbil: Legg merke til tak-detaljen

- Kundene har talt, og de bestemmer. Bilen skal settes i produksjon, sier Polestar-sjefen.

Polestar kaller bilen for en «hard-top kabriolet». Dette gir deg strengt tatt to biler i ett. Foto: Steinar André Danielsen
Polestar kaller bilen for en «hard-top kabriolet». Dette gir deg strengt tatt to biler i ett. Foto: Steinar André Danielsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Polestar har i dag minnet oss om at de bedriver langtidsplanlegging, for nå bekrefter selskapet at de skal sette den viste roadsteren i produksjon. Dessverre må vi vente en stund til før den blir et vanlig syn på norske veier.

Men velkommen skal du være, Polestar 6.

- Med den overveldende responsen fra kunder og media tok vi beslutningen om å sette denne fantastiske roadsteren i produksjon, og jeg er veldig spent på å realisere dette, forteller Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Foto: Steinar André Danielsen.
Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer

To i ett

Bilen blir en roadster, med mulighet for å sette på en hard-top når værmeldingen er dyster. Derfor kaller da også Polestar bilen for en «hard-top kabriolet». Dette gir deg strengt tatt to biler i ett, en kabriolet og en Coupé.

Konseptbilen ble første gang vist under bilmessen i Los Angeles, og deretter på elbilmessen i Stockholm.

Bilen vil også komme i en spesialversjon, en «Polestar 6 LA Concept edition». Denne vil bli å få i med Sky-blå karosseri, lyst skinninteriør og dedikerte 21-toms felger, hentet fra konseptbilen som ble kalt O2-Concept.

Foto: Steinar André Danielsen.
Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer

Ikke alene

Men Polestar må – takket være sitt design – finne seg i å bli sammenlignet med en annen fullelektrisk roadster, den helt nye Tesla Roadster. Denne er ikke ventet på markedet før i 2024, altså to år tidligere enn Polestar 6.

Telsa har dessuten valgt å gå i en mer ekstrem retning enn Polestar gjør med P6. For i denne sammenligningen er ytelsene i Polestar 6 moderate, selv om de likevel er ganske hysteriske.

Bilen skal nemlig lages på deres limte aluminiumsplattform, og den skal inneholde en 800-volt elektrisk arkitektur, den samme som Polestar 5 skal ha.

Polestar 6 vil dermed ha en kraftpakke på 884 hestekrefter i ytelse, fra et dreiemoment på 900 Nm. Minst to motorer er en selvfølge, noe som også gir firehjulsdrift, og målet er at sprinten til 100 km/t skal gå unna på 3,2 sekunder. Toppfarten skal ligge på den magiske grensen på 250 km/t.

Foto: Steinar André Danielsen.
Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer

Den offisielle bekreftelsen rundt bilen vil bli offentliggjort under Pebble Beach Concours d’Elegance, et arrangement under det årlige Monterey Car Week, sør for San Francisco, nest siste uken i august.

Elbil24 har allerede sett bilen, og i god tradisjon fra bildesigneren Ingenlath, så er dette en svært vakker bil i sitt segment. Forhåpentligvis vil den heller ikke være priset som en Tesla Roadster, men her må vi smøre oss med tålmodighet.

Ønsker du å sikre deg en av de 500 første spesialutgavene trenger du alt annet enn tålmodighet. Da må du faktisk reservere så raskt som mulig.

-Reservasjoner for en plass i produksjonen starer på nett i dag, melder Polestar.

LIKHETER: Selv i en bil som Polestar 6 finner vi slektskap til de øvrige bilene fra Polestar. Foto: Produsenten
LIKHETER: Selv i en bil som Polestar 6 finner vi slektskap til de øvrige bilene fra Polestar. Foto: Produsenten Vis mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.