(Elbil24):
Mercedes-Benz EQC, merkets nye fullelektriske SUV, er lenge blitt annonsert som en nykommer i 2019 - en av de mest spennende sådan. I disse dager lanseres den for en internasjonal motorpresse, i Norge faktisk, og rundt 400 journalister tar turen til Oslo-området for å prøvekjøre nykommeren.
Samtidig gjøres det kjent at bilen først kommer på markedet i fjerde kvartal, noe senere enn mange av entusiastene håpet på.
Nå skal det sies at Mercedes-Benz i Norge har vært forsiktig med å love bilen til noe fastsatt tidspunkt, men melder nå altså at bilen kommer i løpet av årets tre siste måneder. I hvor stort antall kan de ikke si mye om, men Samtidig har Det som kanskje kan bøte på noe av skuffelsen er at prisene er gjort kjent.
Nå skal det likevel sies at noen få utvalgte kunder på verdensbasis vil få utlevert en låst Edition 1886-variant til sommeren, som en del av markedsføringen av EQ-serien, mens kundeutleveringer ellers vil starte i fjerde kvartal, også det etter den opprinnelige planen.

Billigere enn e-tron
Prisen har naturligvis vært en av de mest spennende faktorene, men Mercedes-Benz annonserer nå en startpris i Norge på 616.900 kroner, men da for en allerede kurant utstyrt modell.

Tesla bekymret for framtidas batteritilgang
Importøren har også tatt signalene om at kundene i stor grad ønsker individuell bestilling av utstyr, fremfor ferdig spesifiserte utgaver.
Blant standardutstyret finner vi blant annet:
- Multimediesystemet MBUX med stemmestyringen «Hey, Mercedes»
- MULITIBEAM full-LED adaptiv fjernlysassistent
- Heldigital cockpit med 2 x 10,25″ display
- Delelektriske forseter inkl. korsryggstøtte
- EASY-PACK elektrisk bakluke
- Aktiv parkeringsassistent og ryggekamera
- Akustiske ruter med ekstra isolering og lyddemping
- Mørke ruter bak
- Varmeseter foran
- Automatisk nødbrems

De fleste vil likevel legge til utstyr etter eget valg, og sluttprisen vil naturligvis bli noe høyere. Det skal likevel være mulig å få en veldig riktig bil i området 680 – 720.000 kroner, mener PR- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz.

Den kalde vinterkrigen
Han legger til at Norge normalt representerer 0,2 prosent av Daimlers årlige produksjon på 3,4 millioner biler, men at de for EQC har fremforhandlet et godt antall biler, og anser seg som leveringsdyktige, så snart bilen kommer i produksjon for fullt.
To andre faktorer som også er gjort kjent er forbruk og rekkevidde. Nå er det en kjent sak at Audi e-tron vil være peket ut som hovedkonkurrenten.

Så raskt lades elbilene i praksis
Med et forbruk på 1,97 - 2,08 kWh /mil oppnår EQC en rekkevidde på 417 kilometer, noe som er to kilometer lenger enn Audi e-tron sine 415 km etter den offisielle WLTP-standarden.
Dette til tross for at EQC har et batteri på 80 kWh, mot 95 kWh i Audi e-tron. Vær trygg på at faktisk rekkevidde er noe vi kommer tilbake til i en sammenligningstest så snart det lar seg gjøre.

Her er de øvrige tekniske spesifikasjonene på EQC:
Mercedes-Benz EQC | |
Motor: | 2 x elektrisk |
Effekt: | 408 hk |
Dreiemoment: | 760 Nm |
Forbruk kWh/mil (WLTP): | 1,97 - 2,08 |
Rekkevidde (WLTP): | 417 km |
0-100 km/t: | 5,1 sek. |
Toppfart: | 180 km/t (begrenset) |
Batteri: | litium-ion |
Batterikapasitet: | 80kWh |
Batterivekt: | 652 kg. |
Ombordlader: | 7,4 kW |
Hurtiglader: | 110 kW |
LxBxH (cm): | 476 /188/163 |
Akselavstand (cm): | 287 |
Bagasjeromsvolum: | 500 / 1.460 liter |
Vekt: | 2495 kg. |
Tillatt totalvekt: | 2940 kg. |
Tillatt hengervekt: | 1.800 kg. |
Pris fra kr.: | 616.900 |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.