Honda e:

Her er prisene på Honda e

Prisene på Honda e er klare, og de er absolutt ikke avskrekkende.

PRODUKSJONSKLAR: Honda e ble vist under motormessen i Frankfurt. Nå er også prisene offentliggjort. Foto Fred Magne Skillebæk
PRODUKSJONSKLAR: Honda e ble vist under motormessen i Frankfurt. Nå er også prisene offentliggjort. Foto Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24/Frankfurt): I dag avduket Honda sin produksjonsklare versjon av sin første elbil, Honda e under Frankfurt Motor Show 2019.

De har satt en innstegspris på drøye 266.000 kroner, inkludert frakt og levering, og legger seg dermed på linje med konkurrentene.

Honda e skal kunne leveres til kunder om et år. Den lille bilen med det sterke retropreget kan bli en favoritt for urbane pendlere som trenger en kompakt bybil.

To versjoner og to priser

Det ble nylig kjent at bilen vil komme i to versjoner,

Begge versjoner har et 35,5 kWh batteri, men kjøpere får muligheten til å velge mellom to motorer. En som gir 100 kW (136hk), eller en som kan gi 113kW (154hk).

Mens startprisen på bilen med 100kW vil ha en startpris på 266.200 kroner, vil versjonen med 113 kW starte på 294.900 kroner. Begge priser er inkludert frakt og levering i Oslo.

SØT: Honda e er en av årets søteste elbiler. Foto: Fred Magne Skillebæk
SØT: Honda e er en av årets søteste elbiler. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Honda e er den første serieproduserte elbilen Honda lanserer i Europa.

Den skal være det neste skrittet mot Hondas mål om at 100 prosent av salget i Europa skal elektrifiseres innen 2025, forteller Jean-Marc Streng, General Manager i Honda Motor Europe.

- Vi er glade å kunne bekrefte prisen på Honda e. Interessen for bilen er overveldende i hele regionen siden vi avduket prototypen, og over 40.000 har uttrykt sin interesse for bilen. Honda e er kjernen i Hondas mål om elektrifisering.

Urban pendlebil

Bilen kommer i to versjoner. Begge versjoner har et 35,5 kWh batteri, men kjøpere får muligheten til å velge mellom to motorer. En som gir 100 kW (136hk), eller en som kan gi 113kW (154hk).

Dreiemomentet oppgis til å være 315 Nm, og bilen får en oppgitt rekkevidde på 220 km. Hvorvidt dette er etter NEDC eller WLTP-standarden er ikke oppgitt.

Utvendig er det få endringer i designet fra prototypen. De har beholdt kameraspeilene, som gir biler til to sekstommers skjermer plassert på bilens dashbord. Fra før har Honda avslørt at bilen blir utstyrt med hele fem skjermer innvendig.

Honda e får en egen form på plassering og betjening av skjermene. Her får du den demonstrert. Vis mer

Bilen får også såkalte pop-out dørhåndtak, som skjules i døra under kjøring, og kommer ut når dørene skal åpnes.

Norge prioritert

Norske kunder vil være blant de første i Europa til å motta sin Honda e. I følge Honda vil de første leveringene komme sommeren 2020.

Fra før har Honda også gjort det klart at Norge er et av de prioriterte markedene.

Ifølge norgessjef i Honda, Mikael Larsen, er Norge, sammen med Tyskland, Storbritiannia og Frankrike, nøkkelen til å lykkes med helelektriske biler.

– Det er ingen tvil om at Norge er en av nøklene, når dere er så langt framme utviklingsmessig. For Honda er all prioritet på Norge, og det er derfor vi også har valgt å vise Honda e her, som første land i verden, sa Larsen til Elbil24 under lanseringen av Honda e, sa Larsen til Elbil24 under lanseringen i vår.