Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): I april vil de aller første utgavene av Lexus RX 450e være ut hos norske forhandlere. Dette er Lexus sin andre fullelektriske bil, men den første som er bygget som elbil fra bunnen av.
Nå er de norske prisene klare, og de starter på 599.000 kroner for utstyrsmodellen Comfort.
I utgangspunktet vil det finnes tre utstyrsgrader å velge blant, Comfort, Executive og Luxury. Samtidig vil de bli mulig å få et par tillegg på de to høyeste utstyrsgradene som vil komme i tillegg, som panorama soltak og Bitone fargevalg, en tofarget løsning.
Velger du Luxury kan du i tillegg velge Panotech i tillegg, som er et dimbart panorama tak.

Tjener mye mer enn konkurrentene
Kjent teknologi
Lexus RZ 450 e bygges som kjent på samme plattform som Toyota bZ4X, på godt og vondt. Det gode er at den nylig vant vår test av firehjulstrekk-systemer, som også omhandlet bremsetester på glatt underlag, mens utfordringen har et for stort avvik mellom oppgitt rekkevidde og oppnådd rekkevidde. Her har Lexus nå hatt tid på seg til å gjøre de grepene de kan på forhånd, mens Toyota har måttet gjøre dem underveis.
-Vi har snakket mye med forhandlerne om hvordan vi skal lytte nøye til kundenes behov og forventninger, og ikke overselge disse, forteller Jan Christian Holm, Mr. Lexus i Norge.
Han legger til at de ikke kommer til å være slavisk på rekkevidden som oppgis etter WLTP-standarden, men heller kommunisere at man kan nå opp mot 400 kilometer som et greit anslag. Da på en god sommerdag.

Mer luksus
Lexus er som kjent premiummerket i Toyota-konsernet, og har et hovedmål om å tilfredsstille de kundene de har, vel så mye som å skaffe mange. Det kan i så måte hende denne oppgaven blir enklere enn de ønsker med RZ 450e, for Lexus-importøren er neimen ikke sikker på om de får det antallet biler de kunne ha solgt.
-Heldigvis er Norge et prioritert marked, forteller Holm.
Lexus RZ 450e sies også være den første bilen i verden som kommer med såkalt steer-by-wire. Det betyr at det ikke er mekaniske deler mellom ratt og hjul, men kabler og programvare. De første bilene vil ikke ha denne løsningen, noe som blir et tilvalg på et senere tidspunkt. Systemet skulle i utgangspunktet komme til høsten, men blir forskjøvet noe lenger ut i tid. Forståelig nok vil Lexus forsikre seg om at dette virker som det skal - alltid.

Når det gjelder øvrige tekniske spesifikasjoner, så vil RZ450 e ha et batteri på 71,4 kWh brutto, i likhet med Toyota bZ4X. Sistnevnte måtte til slutt også oppgi at netto anvendelig kapasitet er på 64 kWh, men her velger vi å avvente til vi får snakket ytterligere med ingeniørene i Lexus før vi bekrefter at også Lexus vil ha det samme. Vi blir nemlig ikke forundret om de reduserer bufferet noe, og gir kundene mer å gå på. Vi kommer tilbake til dette etter å ha møtt de nevnte ingeniørene, og kjørt bilen på nytt neste uke.
I motsetning til Toyota, vil Lexus være mer sportslig anlagt. Den har blant annet en større motor på fremakslingen, som naturlig nok gir bilen bedre fartsressurser, men vil samtidig være en mer energisulten løsning som vil gå ut over rekkevidden, vel og merke om du velger å bruke ekstra energien. Det står og faller på deg som bruker.
I april kommer altså de første bilene.
Her har du mer om prisene, som blir offentlig senere i dag:
Utstyrsmodeller og priser:
Comfort | 599.000 |
Executive | 633.400 |
Executive Panorama | 643.300 |
Executive Bitone | 673.300 |
Luxury | 713.300 |
Luxury Panotech | 733.200 |
*Alle priser er levert Oslo.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.