Avduket:

Her er råfrekke Lotus Emeya

En teknobombe av en sportsbil, forkledd som en familiebil i lettere sportsantrekk.

DETALJRIK: Emeya har mange detaljer som ikke gir den et veldig kjedelig design. Den legges merke til. Alle foto: Fred Magne Skillebæk
DETALJRIK: Emeya har mange detaljer som ikke gir den et veldig kjedelig design. Den legges merke til. Alle foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

SPrøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(New York/Elbil24): Så har Lotus dratt duken av sin andre bilmodell, Lotus Emeya.

Den er en Hyper-GT, som de kaller den, i form av en firedørs sedan. Men tross et sportslig preg kan vi allerede nå si at skinnet bedrar, for dette er mer en sportsbil enn en sportslig familiebil. Det er antagelig derfor Lotus forsøker å selge inn begrepet Hyper-GT.

Bilen er skapt for dem som vil ha en bil som er laget med fokus på kjøreglede og ytelser, men som samtidig leverer til det fulle som en premium familiebil.

For det blir villere i en Emeya enn i Hyper-SUV’en Eletre, som ble lansert tidligere i sommer. Dette blir den raskeste familiebilen fra Lotus, når den skal ut og konkurrere med biler som Lucid Air, Tesla Model S og deres like. Den kampen skal vi naturligvis ikke forskuttere resultatene av før vi har testet dem mot hverandre.

Avdukingen av Emeya fant sted i New York, og Elbil24 var på plass. Bilen vi fikk se virker å ha de samme kvalitetene som Eletre, for den virker bunnsolid laget, noe den også må være for å konkurrere med de øvrige i klassen. Vi tviler likevel ikke på at den når opp, for dersom de har tatt med alt av det positive fra Hyper-SUV’en Eletre, så blir dette veldig bra.

Her er råfrekke Lotus Emeya

Emeya og Eletre deler nemlig plattform, det aller meste av drivverket, og de deler porgramvaren, som i dette tilfellet er ganske så heftig. Vi får bare håpe at de har kontroll på den.

I bunnen ligger det datakraft som trekker like mye strøm som seks laptop’er på det meste, og programvaren er i stor grad utviklet av Lotus Robotics, som også står for selvkjøringsfunksjojnene.

Rent visuelt ble det ingen store overraskelser, for familietrekkene fra det nye Lotus er bevart, definert gjennom suv’en Eletre. Vi kjenner igjen designelementer fra både utvendig og innvendig i Emeya. Til og med den gule signaturfargen er den samme. Bilen skal ha for at den er stappet med designelementer. Dersom du ser en Emeya stående på en parkeringsplass, så skal jeg vedde en tier på at du ikke husker hvilken bil som stod ved siden av den. Det er et klart signal om at designen har sin hensikt.

Luftmotstand er et viktig tema, spesielt for elbilene. I Emeya er det aktive diffusere både foran og bak, og den doble hekkspoileren på bagasjeromsluken er langt bredere her enn på Eletre.

Som sedan er Emeya naturligvis lavere, og vil dra nytte av det når den skal flytte luft i høye hastigheter. Derfor har heller ikke Lotus satt et like stort batteri i Emeya som i Eletre. Emeya vil ha et batteri på 102 kWh, noe som er 10 kWh mindre enn i Eletre. Den lavere og mer strømlinjede formen gjør at den likevel vil være mer energieffektiv, og rekkevidden vil bli omtrent den samme. De offisielle tallene for rekkevidde er ikke klare ennå, men målsetningen er å nå omtrent det samme som i Eletre, forteller Lotus-folket.

Her er råfrekke Lotus Emeya

Fordelen med å kunne gå ned på batteristørrelse er naturligvis også å få ned vekten. Det gir mindre vekt å håndtere når svingene kommer tett. Du får rett og slett en mer dynamisk bil når vekten er slanket. Nå skal det likevel sies at en av ingeniørene mente at Emeya slettes ikke er så mye lettere enn suv’en, noe som betyr at vi snakker om rundt 2,5 tonn.

Lotus har foreløpig ikke sagt noe rundt dimensjonene. Ettersom plattformen er den samme, regner vi også med at akselavstanden er lik. Totallengden på bilen er ikke identisk, men også denne er tilnærmet lik på Emeya og Eletre, for Emeya er ingen liten bil.

Teknobombe

Vi så det på Eletre, og vi ser det på Emeya. De er stappet med teknologi, og gode spesifikasjoner. Se bare på ladehastigheten, som er lovet å nå 350 kW som makseffekt. Det er faktisk bare et lite knippe ladere som er i stand til å levere så mye foreløpig, men flere vil naturligvis komme.

I Emeya lover Lotus at du skal kunne fylle på energi for 15 nye mil på bare fem minutter. 18 minutter skal være nok til å lade opp batteriet fra 10 til 80 prosent.

Når det er sagt, så kan vi også legge til at det ikke er benyttet de samme battericellene i Emeya som i Eletre. Det ble mye oppstyr og hemmelighetskremmerier da jeg spurte litt mer inngående om batteriene, men de lovet å komme tilbake med informasjonen så snart de kunne. Ikke de samme, med andre ord.

Her er råfrekke Lotus Emeya

Sprintkongen

Lotus Emeya vil være den raskeste firedørs bilen Lotus noen gang har laget. Kjennere vil ikke finne dette så rart, ettersom Lotus bare har laget to firedørs biler gjennom tidene – Eletre og Emeya.

Lotus avslører seg selv, på en måte, ved å fortelle at den heftigste utgaven av Emeya vil klare sprinten til 100 km/t på 2,8 sekunder. Fra Eletre vet vi at heftigste utgave kalles Eletre R. Da er det antagelig duket for at også Emeya vil hete Emeya R i raskeste utgave.

Nå er vi i Elbil24 de første til å slå ned på disse sprint-tallenes evne til å erklære en bil som rask. Til det kreves mye mer enn en god sprint. Vi vet fra suv’en Eletre at bilen ikke mister pusten så snart den har rundet 100-merket, men fortsetter og fortsetter. Noen toppfart har vi derimot ikke, og de dynamiske egenskapene må vi komme tilbake til etter prøvekjøringen.

Praktisk

Det er for tidlig å si noe rundt bagasjerom, hengervekt og øvrige detaljer. Vi vet derimot at bilen er en hatchback med topphengsler, der bakruten følger med opp når du lukker opp bagasjerommet. Dersom du velger bilen som femseter, vil du også kunne legge ned bakseteryggene stykkvis og delt. Da vi fikk høre dette forstod vi at også Emeya vil kunne leveres som fireseter. Der kan du nemlig ikke legge ned seteryggene akkurat som på Eletre.

Foran finner du også en frunk, uten at vi har fått bekreftet at den er like stor som i Eletre.

Vel på plass i førerstolen vil du kjenne igjen det aller meste fra Eletre. Byggekvaliteten er den samme, de eksklusive materialvalgene og premium-følelsen. Jeg tok meg i å tenke at Lotus har siktet mot Porsche. Det er den eneste produsentene jeg kan komme på som lager biler med så god opplevd kvalitetsfølelse som det Lotus gjør for tiden.

Men for ikke å spore av, for jeg nevnte førerstolen. Her er det faktisk noen forskjeller på Eletre og Emeya, for Lotus har laget helt nye stoler til sedanen. Det måtte til for best mulig tilpasning.

Her er råfrekke Lotus Emeya

Ikke kjørt

Vi har som sagt ikke kjørt bilen, og kan derfor si veldig lite om kjøreegenskapene. Vi vet likevel at bilen har mye av det samme oppsettet som Eletre, og den samme filosofien. Du har fire luftfjærer som analyseres 1000 ganger i sekundet, noe som litt mer folkelig forklart betyr at de har sensorer som jobber med en frekvens på 1000 Hz. Det betyr på ingen måte at luftfjærene kan endre karakter i like høy hastighet. Men med flere forskjellige kjøreprogram kan bilen heves og senkes etter kjørehumør på sjåføren.

Med luftfjærer har den også automatisk nivåregulering, i tilfelle du hekter på en tung henger, eller får store passasjer og mye tung bagasje inn i bilen.

Fet lyd

Nei da, jeg sikter ikke til bilen, men til stereoanlegget. Vi har ved flere anledninger sagt at få – om noen – leverer bedre origiallyd fra stereosystemene i bilene sine enn Tesla, men her har de virkelig fått en konkurrent. I hvert fall dersom du kjøper deg opp til toppsystemene. Da får du også Dolby Atmos, selv om vi ikke er begeistret for de i ett og alt.

Lotus har, som et britisk bilmerke, gjort en avtale med produsenten KEF som hoffleverandør.

De har da også tatt oppgaven på alvor, og laget løsninger som virkelig hører hjemme i en bil, deriblant deres nye Uni-Core bassløsning. I Eletre er en dobbel subwoofer plassert i bunnen av midtkonsollen mellom fotbrønnene til forstolene. Det gjør at de sitter nære dem som bruker dem mest, og det betyr at de har tilnærmet like lang vei til lytternes ører som de øvrige høyttalerelementene foran. Dette gir positiv effekt på det som kalles faseforskyvning, eller timing, om du vil. I suv’en Eletre fungerte dette knallbra, så får vi håpe det virker på samme måte i Emeya.

Kommer til neste år

Det er mye mer vi kunne sagt om Emeya – et merkelig navn, forøvrig. Folk fra Lotus som har innsikt om navnvalget fortalte til Elbil24 at navnet endte opp slik i en slags bokstavlek, der de plasserte bokstaver frem og tilbake, helt til de endte opp med Emeya som resultat. Det betød ingen ting, fortalte de, helt til Elbil24 kunne fortelle dem at, jo da. Emeya betyr noe, i hvert fall i følge internett. Et søk fortalte oss at det stod for drømmer, visdom og en hardtarbeidende. I tillegg var det et feminint ord – et jenteord. Så vet vi det.

Lotus Emeya kommer som sagt på markedet neste år, og den lanseres i hele Europa samtidig. Vi får med andre ord ingen fordel eller ulemper av å bo i Norge, annet enn at Elbil24 er lovet å få teste bilen så snart de har en bil å hoste opp. Heng med videre.

  • Motor: 2 x elektrisk
  • Effekt: Opp til 905 hk
  • Dreiemoment: 985 Nm
  • Toppfart: 256 km/t
  • 0 - 100 km/t: 2,78 sek.
  • 80 – 120 km/t : Under 2 sek.
  • Batterikapoasitet: 102 kWh

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.