Test av forsikringsselskaper

Her er selskapene forsikringskundene er minst fornøyd med

Nei, det er ikke prisen på forsikringen som gjør kundene mest irritert.

Irritasjon: Lang svartid hos forsikringsselskapene er en av tingene som irriterer kundene. Foto: 123rf
Irritasjon: Lang svartid hos forsikringsselskapene er en av tingene som irriterer kundene. Foto: 123rf Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Vi har rangert forsikringsselskapene ut i fra hvor fornøyde kundene er. Dataene vi har brukt er hentet fra sammenligningstjenesten Bytt.no. Det er med andre ord kundenes egen oppfatning av forsikringsselskapet som danner grunnlaget for undersøkelsen.

Det er lett å tenke seg at selskapene med lave priser og gode oppgjør topper rangeringen, men så enkelt er det ikke.

Forsikringsekspert: Daniel August Fritzman i Bytt.no har rangert foriskringsselskapene etter hvor fornøyd kundene er. Foto: bytt.no
Forsikringsekspert: Daniel August Fritzman i Bytt.no har rangert foriskringsselskapene etter hvor fornøyd kundene er. Foto: bytt.no Vis mer

- Vi ser at forsikringsselskapenes evne til å kommunisere med kundene gjerne er den viktigste faktoren for kundetilfredshet, sier forsikringsekspert Daniel August Fritzman i bytt.no. God rådgivning og rimelig svartid, er det som gjør kundene fornøyd. Samtidig er stabile priser, god oppfølging, og at man får hjelp og bistand når man trenger det selvsagt viktig.

Riktige forventninger

Åpenhet og ærlighet er også viktige faktorer for å få fornøyde kunder.

- Det handler ganske enkelt om kundens forventninger, påpeker Fritzman. De selskapene som er åpne og ærlige om vilkårene og produktene har gjerne mer fornøyde og lojale kunder. For mange er det nok enklere å akseptere en prisøkning, eller at et skadeoppgjør ikke går som forventet, hvis selskapet har vært god og tydelig i kommunikasjonen.

Mer makt hos kundene

- Ikke alle selskaper har tatt inn over seg at kundene har fått mer makt, fortsetter Fritzman. De gir tilbakemeldinger og rangerer selskapene i ulike kanaler. De flinke selskapene inviterer til dialog, og tar hensyn til tilbakemeldingene.

Oppfølging: God kommunikasjon med kundene er viktigere enn størrelsen på skadeoppgjøret. Foto123rf
Oppfølging: God kommunikasjon med kundene er viktigere enn størrelsen på skadeoppgjøret. Foto123rf Vis mer

Sjekk jevnlig

Forsikringsekspertens beste råd er å sammenligne forsikringene med jevne mellomrom. Sjekk også andres erfaringer med selskapene før du bytter selskap. Husk at det ikke trenger å være sammenheng mellom pris og kvalitet i en forsikring. Du får heller ikke et bedre produkt om du har vært kunde lenge. Hvor godt forsikringsoppgjør du får, avhenger av vilkårene du har, ikke om du har hatt et langt og trofast kundeforhold. Erfaringsmessig er det ofte store beløp å spare på å bytte forsikringsselskap.

Tar du en titt på forbrukerrådets egen sjekkliste for forsikringer finner du også at det å sjekke vilkårene er viktig. Da først kan du sammenligne de ulike tilbudene. Likeledes kan det være lurt å ta en gjennomgang på alle forsikringene du har. Kanskje er du allerede er dekket av en forsikring du har fra før.

Toppkarakteren er 5. Forsikringsselskaper med færre enn 50 omtaler er ekskludert, og bruker har opplyst å ha bilforsikring i det omtalte forsikringsselskapet. Dato for uttrekk: 09.03:2021
Toppkarakteren er 5. Forsikringsselskaper med færre enn 50 omtaler er ekskludert, og bruker har opplyst å ha bilforsikring i det omtalte forsikringsselskapet. Dato for uttrekk: 09.03:2021 Vis mer

Fremtind på topp

Fremtind er selskapet som kommer best ut i vår undersøkelse med en skår på 4,4 av fem mulige. De er beste selskap med god margin. Nederst på rangeringen finner vi Enter forsiking med en skår på 2,5.

Når vi ber Enter forsikring om en kommentar er de ikke helt enige i bildet som gis i rangeringen.

- Omtalene på bytt.no gir ikke et riktig bilde av kundetilfredsheten hos Enter, hevder Ole Irgens som er kommunikasjonssjef i Enter og Tryg forsikring.

- Våre egne kundemålinger viser en høy og stigende tilfredshet med selskapene og vår kundebehandling over tid. Fornøyde kunder er grunnlaget for vår virksomhet. Derfor blir negative kundeopplevelser umiddelbart tatt fatt i. Mange blir personlig kontaktet som et ledd i vårt kontinuerlige forbedringsarbeid, sier Irgens.

Han fremhever også at Enter er Norges største selskap for forsikring av nye biler i privatmarkedet, og har hatt denne posisjonen over flere år.

- Vi hadde ikke holdt på denne markedsposisjonen dersom vi hadde hatt gjennomgående lav tilfredshet hos våre kunder, avslutter kommunikasjonssjefen.

Slik er testen utført

Rangeringen er basert på omtaler som kundene har gitt på bytt.no. Vil du se hele rangeringen finner du den her.

Her kan du lese om hvordan omtalene er kvalitetssikret.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.