Subaru Solterra

Her er Subarus første elbil

Elektrisk SUV som skal være skreddersydd for norske forhold, lover Subaru.

DELVIS SKJULT: Dette er det første offisielle bildet Subaru har sluppet av Solterra, som blir en SUV med høy bakkeklaring og sannsynligvis drift på alle fire hjul. Foto: Subaru
DELVIS SKJULT: Dette er det første offisielle bildet Subaru har sluppet av Solterra, som blir en SUV med høy bakkeklaring og sannsynligvis drift på alle fire hjul. Foto: Subaru Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Elbil-utvalget vokser svært raskt. Bare i 2021 er det ventet godt over 40 modeller til det norske markedet.

Takket være sterkt fokus på miljø i nær sagt alle deler av befolkningen, samt skjerpede utslippskrav fra myndighetene, satser nesten alle de store bilfabrikantene tungt på elbiler nå. I tillegg har en rekke nye selskaper med helt andre bakgrunner også lyst å ta en del av kaka.

SUV utviklet sammen med Toyota

Subaru kommer imidlertid ikke til bordet før mot midten av 2022, og deres første elbil har fått navnet Solterra. Dette blir en elektrisk SUV i C-segmentet som Subaru har utviklet sammen med Toyota.

Både plattformen bilen er bygget på (e-TNGA/e-Subaru Global platform), design og generell produktutvikling har de to selskapene gjort i fellesskap, bekrefter Subaru i en pressemelding.

- Allværsbil

Solterra er satt sammen av de to latinske ordene sol og terra, som betyr sol og jord. Modellnavnet er valgt for å understreke at dette er en elbil som spiller på lag med naturen, ifølge Subaru, som mener den er som skapt for Norge.

- Dette blir en real allværsbil, perfekt for aktive nordmenn. Den er laget for å komme fram i en norsk natur med barske kjøreforhold landet rundt, året rundt, sier daglig leder Torbjørn Lie i Subaru Norge, og legger til:

- Vi viderefører og videreutvikler Subaru DNA-et fra kjente modeller som Forester, Outback og XV i den nye e-SUV-en. Fokus ligger fremdeles på sikkerheten, kraften og plassen, komforten og framkommeligheten.

Søstermodell

Foreløpig er selskapet svært sparsommelige med tekniske data, men vi antar at den vil dele mange av de samme egenskapene som Toyota bZ4X, søstermodellen som er en firehjulsdrevet crossover.

Utover drift på alle fire hjul, betyr det i så fall at Solterra vil bli utstyrt med et litium-ion-batteri (ikke faststoff som enkelte hadde håpet på), som de har utviklet sammen med Panasonic og BYD, muligens er dette basert på Blade-teknologien fra sistnevnte.

Det betyr blant annet lav vekt, høy brannsikkerhet og et batteri fritt for kobolt. Rekkevidden (WLTP)vil ligge mellom 45 og 50 mil, fikk vi vite da vi intervjuet den europeiske produktsjefen i Toyota i forbindelse med at de viste fram bilen for første gang.

Subaru Solterra vil komme for salg i midten av 2022 i Norge og resten av Europa, Japan, USA, Canada og Kina. Vi kommer tilbake med flere detaljer så snart de er bekreftet fra Subaru.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer