(Elbil24):
Etter en drøy 15 minutter forsinkelse var det i natt klart for avdukingen av nye Tesla Model Y.
På et event i Los Angeles viste Teslasjef Elon Musk stolt fram sin nyeste baby for både publikum til stede, og verden rundt som fulgte via livestream.

Nå øker Tesla prisene
– En mediumstørrelses SUV
Etter å ha presentert sine foregående biler rundt om i eventlokalet, kom øyeblikket alle hadde ventet på, og Model Y rullet inn til stor applaus.
Tesla Y er det Musk kaller en mediumstørrelse-SUV.
På bildet kan vi se at den er hakket større enn Model 3, men hakket mindre enn Model X.
Bilens skal komme i fire ulike rekkeviddeversjoner, da Musk som kjent har gått vekk fra batteristørrelser på sine versjoner.

Musk fortalte fra scenen at Long Range-modellen skal ha en rekkevidde på 300 miles, eller 480 km. Den skal ha svært lavt tyngdepunkt, til en SUV å være, og den raskeste versjonen, Performance skal kunne gjøre 0–100 km/t på under 4 sekunder.
– Bilen har funksjonalitetene til en SUV, men kjører som en sportsbil, sa Musk.

Autopilot og selvkjøring
Tesla Y har det etter hvert kjente panorama-soltaket, som strekker seg langs hele takets lengde.
I likhet med Model X er det mulighet for sju seter, og Musk fikk bilen kjørt inn på scenen med sju voksne mennesker i bilen for å understreke at den har god plass.
Sjuseter-løsningen er imidlertid et tilvalg, og vil koste 25 100 kroner ekstra, ifølge den norske Tesla-konfiguratoren.
Baksetene kan slås ned individuelt, og med baksetene nede vil det være plass til om lag 1840 liter bagasje.

Som Model 3 vil også Model Y være utstyrt med en 15 tommers berøringsskjerm. I likhet med Model 3 vil heller ikke Model Y kreve en nøkkel, men kan åpnes og låses ved hjelp av en smarttelefon.
Bilen har også autopilot, og ifølge Musk er systemet så bra at bilen vil kunne gjøre «pretty much anything you need» innen utgangen av året.
Altså skjer det mange ting på den fronten og han antyder dermed at bilen vil kunne nærme seg selvkjørende når den blir levert ut.
Fra drøye 300 000 kroner
Når det gjelder pris, kunne Musk avsløre at Standardversjonen ville ligge på rundt 39 000 dollar, eller rett rundt 335 000 norske kroner med dagens kurs.
Spesifikasjoner Model Y: | ||||
Model | Standard Range | Long Range | 4 hjuls trekk | Performance |
Rekkevidde* | 370 km | 540 km | 505 km | 480 km |
Toppfart | 193km/t | 209 km/t | 217 km/t | 241 km/t |
0 - 100 km / t | 5,9 sek | 5,8 sek | 5,1 sek | 3,7 sek |
Levering | Vår 2021 | Høst 2020 | Høst 2020 | Høst 2020 |
Pris | Ikke tilgjengelig | 432 000 kr | 465 000 kr | 538 000 kr |
*målt etter WLTP-metoden |
Den dyreste Performance-versjonen, som har den høyeste topphastigheten, vil selges for litt over 500 000 kroner.
Musk fortalte fra scenen at han, naturlig nok, har god tro på mottakelsen.
– Jeg tror denne bilen kommer til å selge godt. Vi tror salget kan overgå Model 3 og Model S til sammen.
Så langt har Tesla produsert i overkant av 500 000 biler, og innen et år regner de med å doble dette antallet.
Leveranse i 2021
De første bilene skal kunne leveres til kundene allerede høsten 2020, med unntak av Standard-modellen. Dette gjelder trolig for det amerikanske markedet.

På Teslas norske nettside står det at produksjon vil starte først i 2021, så det kan se ut som Norge må smøre seg med litt mer tålmodighet enn amerikanerne.
Trolig vil bilene først leveres i løpet av siste halvdel 2021.
Standardmodellen er ventet en halvt års tid etter de tre dyrere modellene.
Denne er det, i likhet med standardmodellen av Model 3, foreløpig ikke mulig å bestille i Norge. Ifølge bilkonfiguratoren på Tesla sine nettsider vil produksjonsstart for det europeiske markedet være tidlig i 2022.
S 3 X Y
Model Y er foreløpig siste bil i Musk sin sexy-rekke. Han sa under lanseringen i natt, at med Model Y var han i mål med sin misjon:
– Bringing sexy back, annonserte han fra scenen til latter og jubel fra publikum.
For noen har kanskje lurt på hvorfor bilene har sine navn.
Da Musk startet å bygge bilene sine, ville han at modellene til sammen skulle stave S E X Y.

Nå har han ikke en Model E, dette ifølge han selv fordi Ford truet med søksmål dersom han kalte bilene det. Dermed ble det en omvendt E, altså et 3-tall.
Hva nå, Elon?
Fra før har Tesla også sportsbilen Roadster. I tillegg er en Semitrailer; Tesla Semi på vei ut på markedet, og ryktene skal også ha det til at en Pick-up kan være på vei.
Men Tesla driver ikke bare med bil. På nattas lansering sa Musk at de nå vil vie mer energi til utviklingen av solcellepaneler og energibanker, såkalte Powerwalls.
Ifølge Musk hadde produksjonsproblemene med Model 3 det siste året tatt all oppmerksomhet.
Samtidig har han hendene fulle med The Boring Company, og med SpaceX hvor han prøver å sende raketter til mars. Og akkurat mars kan være det Musk sikter seg inn på.
– Jeg undres på hvor Tesla er om ti år, sa Musk på lanseringen.
– Kanskje vi kjører en Tesla på mars, sa han og ble møtt med jublende applaus.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.