<strong>TESLA HATCHBACK:</strong> Rykter har gått lenge. Nå vekker Tesla selv liv i dem igjen. Illustrasjon: Tesla
TESLA HATCHBACK: Rykter har gått lenge. Nå vekker Tesla selv liv i dem igjen. Illustrasjon: Tesla Vis mer

Ny Tesla-modell:

Her er Teslas ID.3-konkurrent

Søker etter personell og hinter om ny bilmodell

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir deg en rekke medlemsfordeler.

(Elbil24:) I lange tider er det blitt snakket om en helt ny hatchback fra Tesla, en slags Teslas svar på VW Golf. Den var på på manges tunger allerede før Model 3 kom på markedet, rett og slett fordi det har blitt hintet om en slik bil i lange tider.

Nå virker det som bilen er i ferd med å materialisere seg.

Senest i januar fortalte Elon Musk fra scenen at han skulle øke satsingen i Kina, blant annet ved å utvikle ytterligere modeller for - og i - Kina, men at dette også skulle bli biler for det globale markedet.

Nå utlyser Tesla en rekke nye stillinger, deriblant bildesignere, grafiske designere, en videofotograf og en redigerer.

Modellrekken

I forbindelse med utlysningen har Tesla også sluppet en tegning av en bil som ikke finnes i sortimentet i dag. Der dukket den nevnte hatchbacken opp igjen, en bil som vil passe godt i det kinesiske markedet, men også i store deler av Europa.

Det er på mange måter ikke så mange andre veier for Tesla å gå, nå som de har fylt segmentene for en middels stor sedan med Model 3 og en stor med Model S.

Snart er også hullene for en kompakt SUV fylt med Model Y, og de har den store Model X allerede. Dermed er det bare en småbil som står igjen før modellrekken for personbiler er komplett.

Foruten personbilene er også Cybertruck annonsert. Selv om den ikke kommer til Europa, er det hintet om en mindre pickup som skal passe bedre på denne siden av dammen. Et neste steg kan være en fullelektrisk varebil, som er et kraftig voksende marked.

Industrielle muskler

I bilbransjen er Tesla på mange måter en ungdom som foreløpig ikke har rukket å etablere seg fullt og helt enda. Det har sine åpenbare fordeler, i en tid der det også er snakk om et teknologiskifte. De slipper den tunge ryggsekken med gamle investeringer som de må ta hensyn til.

Samtidig har de ikke fasilitetene, infrastrukturen og de finansielle musklene som skal til for å snu seg raskt.

Tesla må bygge nye fabrikker for nær sagt enhver ny modell, og de må ansette nytt personell for mesteparten av de nye oppgavene. Slikt tar tid både å bygge opp og få effektivisert.

Den største utfordringen er imidlertid kapitalen. Et eksempel på dette ser vi i den videre utviklingen. Tesla har nå altså tre modeller på markedet, og har med de to pickup’ene og hatchbacken tre til i planene.

Til sammenligning skal VW-konsernet lansere 74 modeller, og selge 29 millioner av dem, innen 2029.

Andre veletablerte bilprodusenter forteller at de skal lansere både fire, fem og seks elektriske modeller innen 2025.

Når vi eventuelt kan forvente at en hatchback fra Tesla er på markedet, er det naturligvis alt for tidlig å si noe om. Det samme rundt hva den skal koste.

Vi tør likevel tippe at den er her i god tid før 2025.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer