Toyota elektrifiserer:

Her er Toyotas nye elbiler

Toyota la frem forretningsplanen, og avslørte store nyheter.

SEKS MODELLER: Toyota utvikler for tiden seks nye batterielektriske modeller, noe for enhver smak. Foto: Toyota
SEKS MODELLER: Toyota utvikler for tiden seks nye batterielektriske modeller, noe for enhver smak. Foto: Toyota Vis mer
Publisert

(Elbil24): Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

I lengre tid har et helt marked gått og ventet på at giganten Toyota skal komme med en mer detaljert plan for hva de tenker å gjøre med tanke på elbiler.

Endelig har bamsen våknet, og selskapet har nå gitt en redegjørelse for planene, og når det først skjer noe, så skjer det mye.

Men det er med Toyota som alle andre bilprodusenter. Det er først når kniven settes på strupen at det virkelig skjer noe. Det er utslippskravene i både Europa og Kina som presser bilprodusentene i riktig retning.

10 nye modeller

Toyota forteller derfor at de skal lansere minst 10 forskjellige batterielektriske modeller på markedet i løpet av de første årene av 2020-tallet, la oss da si innen 2025.

Samtidig skal de fortsette å elektrifisere alle modeller i rekken, både for Toyota og Lexus. En slik elektrifisering betyr i praksis at de kommer som hybrider eller ladbare hybrider.

Den første fullelektriske modellen blir en urban liten bil med to seter. Denne skal først og fremst ut på markedet i 2020 i Japan, og kan nærmest ses på som en mikrobil for to personer med matpakke. Denne skal få en rekkevidde på rundt 100 km, og er en sak som minner mye om Citroën Ami One, som kanskje kommer til Oslo som et prøveprosjekt.

En dings, som også kommer på markedet fra Toyota, er trehjulingen i-Road, som undertegnede prøvekjørte i Japan allerede for seks år siden.

i-Road er som sagt en trehjuling med en lengde på 2,35 meter i lengde, og har en toppfart på 60 km/t. Rekkevidden er oppgitt til ca. 5 mil.

Denne vil på mange måter gjøre samme nytten som Renault Twizy og nye Seat Minimo – altså være en ren by-racer.

Her er Toyotas nye elbiler

Samarbeid

Toyota har faktisk opprettet et eget selskap sammen med ni andre produsenter, kalt EV C.A. Spirit Corporation. Formålet er å forske og utvikle elektriske produkter for bilindustrien, og da de ni selskapene først og fremst. Subaru, Daihatsu, Suzuki og Mazda er blant de andre selskapene. Sammen har de laget en felles plattform for elektriske kjøretøy, kalt e-TNGA.

Denne formen for delingsøkonomi er ikke noen ny filosofi. Også VW har sagt at de ønsker samarbeidspartnere som kan utnytte deres MEB-plattform til andre merkers elbiler.

Bare for noen dager siden annonserte også Toyota at de inngikk et tettere samarbeid med Subaru om fremtidens elbiler, og de sammen skal lage en felles modell som vil selges under begge de respektive merkevarene. Også denne skal komme i løpet av de første årene etter 2020.

Modulær: Slik forklarer Toyota den modulære plattformen som utvikles sammen med flere andre bilprodusenter.
Modulær: Slik forklarer Toyota den modulære plattformen som utvikles sammen med flere andre bilprodusenter. Vis mer

Toyota har også opprettet en egen avdeling, kalt Toyota ZEV, som der et par hundre mennesker har fått i oppgave å se nærmere på hvordan selskapet skal jobbe med elektrifisering i fremtiden.

De ønsker nemlig ikke bare å pushe biler ut på markedet i tradisjonell forstand, men så se på modeller for eierskap, leie, delingsmodeller og flåteløsninger.

Her er de ikke alene, for hele bilbransjen har røsket bilhandelen opp med rota og ristet skikkelig for å se om det finnes nye metoder og inntektskilder. Toyota har også inkludert bilens andre liv inn i denne studien, til å inkludere dens andre liv - gjenbruket etter dens død.

Seks modeller

Seks av de ti annonserte modellene vil være som skapt for Europa, og de vil utvikles for gruppen Toyota samarbeider med.

EN PLAN: Toyota vise frem denne skissen over biler som etterhvert kommer på markedet.
EN PLAN: Toyota vise frem denne skissen over biler som etterhvert kommer på markedet. Vis mer

Heriblant finnes en medium stor sedan, en medium SUV, en stor SUV, en kompaktbil og en medium stor minivan.

Blant disse vil vi finne både forhjulsdrevne, bakhjulsdrevne og firehjulsdrevne modeller. Rekkefølgen og tidspunktet for når de nevnte modellene kommer er foreløpig ikke kjent.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.