Car of the Year 2022

Her er vinneren av Car of the Year 2022

Tittelen gikk i år til et merke som aldri før har vunnet den prestisjetunge tittelen.

ÅRETS VINNER: Kia EV6 trakk det lengste strået i årets kåring. Foto: Fred Magne Skillebæk
ÅRETS VINNER: Kia EV6 trakk det lengste strået i årets kåring. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Vinneren av Car of the Year 2022 ble i dag kåret, og det var Kia EV6 som stakk av med den prestisjetunge tittelen.

Fra den lange listen over alle nye biler, ble listen først skåret ned til 38 biler som ble utnevnt som kandidater til tittelen Car of the Year 2022. Etter grundige tester fra hvert enkelt jurymedlem, ble syv bilmodeller stemt frem som de endelige finalistene.

De syv finalistene var (i alfabetisk rekkefølge):

  • Cupra Born
  • Ford Mustang Mach-E
  • Hyundai Ioniq 5
  • Kia EV6
  • Peugeot 308
  • Renault Megane E-Tech
  • Skoda Enyaq iV

Se alle finalistene:

Etter ytterligere tester og vurderinger av de syv finalistene, har juryen på over 60 motorjournalister fra de fleste europeiske markedene stemt frem den endelige vinneren, og seieren i år gikk altså til Kia EV6.

Den europeiske organisasjonen Car of the Year har lang tradisjon med sine kåringer, en kåring som har funnet sted siden 1964. For hvert jurymedlem ligger denne kåringen til grunn gjennom hele arbeidsåret, og den endelige kåringen avgjøres gjennom en gitt stemmeprosess, der hvert jurymedlem får 25 poeng å dele ut. Ikke mer, ikke mindre. Disse må så fordeles på minimum fem forskjellige biler fra hvert jurymedlem.

Det er Fred Magne Skillebæk, fagredaktør i Elbil24, som besitter det norske setet i den europeiske juryen.

-I årets kåring var det seks rene elbiler. Samtidig vet vi at elbilene kun har en forventet andel på ti prosent i inneværende år, når Europa ses under ett. Det er en sterk motsetning til det norske markedet der åtte av ti solgte biler er en fullelektrisk bil. Da er det rett og slett imponerende at seks av syv biler i finalen er fullelektriske. Den syvende, Peugeot 308, kommer også i fullelektrisk utgave i løpet av 2023, forteller Skillebæk.

Her utropes vinneren av Car of the Year 2022:

Det er også store forskjeller på markedene innad i Europa, og derav normalt en stor forskjell i poenggivningen i de respektive land. Kåringen har som sagt en lang tradisjon, og har også skapt en unik posisjon blant de forskjellige prisvinnende kåringene.

-Tittelen Car of the Year er den absolutt mest prestisjetunge tittelen en bilprodusent kan vinne for en av sine bilmodeller, påpeker forteller Linda Jackson, øverste sjef i Peugeot, i en uttalelse.

Stemmegivningen er for øvrig helt transparent, og alle stemmene fra hvert enkelt jurymedlem blir lest opp og satt i en tabell til alles beskuelse under selve kåringsarrangementet. Selv jurymedlemmene vet ikke det endelige resultatet før selve kåringen finner sted.

I en kåring som dette er det i grunnen bare én vinner, men her er den komplette resultatlisten:

  1. Kia EV6 - 279 poeng
  2. Renault Megane E-Tech - 265 poeng
  3. Ioniq 5 - 261 poeng
  4. Peugeot 308 - 191 poeng
  5. Skoda Enyaq iV - 185 poeng
  6. Ford Mustang Mach-E - 150 poeng
  7. Cupra Born - 144 poeng

Årets avstemming ga absolutt en verdig vinner, forteller Skillebæk, som selv hadde Kia EV6 på en klar andreplass.

- Den kunne like gjerne kommet på topp herfra også, forteller han, og legger at årets avstemming var tight.

Vi gratulerer derfor Kia EV6 med den prestisjetunge tittelen Car of the Year 2022.

Ekstra: Gitt den pågående krigen i Ukraina, er Russland suspendert fra årets kåring, og de to russiske jurymedlemmene har derfor ikke kunnet avgi tellende stemmer.

Årlige vinnere 1964 - 2022

2 022 Kia EV6
2 021Toyota Yaris
2 020Peugeot 208
2 019Jaguar i-Pace
2 018Volvo XC40
2 017Peugeto 3008
2 016Opel Astra
2 015VW Passat
2 014Peugeot 308
2 013VW Golf
2 012Opel Ampera
2 011Nissan Leaf
2 010VW Polo
2 009Opel Insignia
2 008Fiat 500
2 007Ford S-Max
2 006Renault Clio
2 005Toyota Prius
2 004Fiat Panda
2 003Renault Megane
2 002Peugeot 307
2 001Alfa Romeo 147
2 000Toyota Yaris
1 999Ford Focus
1 998Alfa Romeo 156
1 997Renault Megane Scenic
1 996Fiat Brava/Bravo
1 995Fiat Punto
1 994Ford Mondeo
1 993Nissan Micra
1 992VW Golf
1 991Renault Clio
1 990Citroen XM
1 989Fiat Tipo
1 988Peugeot 405
1 987Opel Omega
1 986Ford Scorpio
1 985Opel Kadett
1 984Fiat Uno
1 983Audi 100
1 982Renault 9
1 981Ford Escort
1 980Lancia Delta
1 979Simca Horizon
1 978Porsche 928
1 977Rover 3500
1 976Simca 1307
1 975Citroen CX
1 974Mercedes 450
1 973Audi 80
1 972Fiat 127
1 971Citroen GS
1 970Fiat 128
1 969Peugeot 504
1 968NSU RO80
1 967Fiat 124
1 966Renault 16
1 965Austin 1800
1 964Rover 2000

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.