Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Vinneren av Car of the Year 2022 ble i dag kåret, og det var Kia EV6 som stakk av med den prestisjetunge tittelen.
Fra den lange listen over alle nye biler, ble listen først skåret ned til 38 biler som ble utnevnt som kandidater til tittelen Car of the Year 2022. Etter grundige tester fra hvert enkelt jurymedlem, ble syv bilmodeller stemt frem som de endelige finalistene.
De syv finalistene var (i alfabetisk rekkefølge):
- Cupra Born
- Ford Mustang Mach-E
- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Peugeot 308
- Renault Megane E-Tech
- Skoda Enyaq iV
Se alle finalistene:
Etter ytterligere tester og vurderinger av de syv finalistene, har juryen på over 60 motorjournalister fra de fleste europeiske markedene stemt frem den endelige vinneren, og seieren i år gikk altså til Kia EV6.
Den europeiske organisasjonen Car of the Year har lang tradisjon med sine kåringer, en kåring som har funnet sted siden 1964. For hvert jurymedlem ligger denne kåringen til grunn gjennom hele arbeidsåret, og den endelige kåringen avgjøres gjennom en gitt stemmeprosess, der hvert jurymedlem får 25 poeng å dele ut. Ikke mer, ikke mindre. Disse må så fordeles på minimum fem forskjellige biler fra hvert jurymedlem.
Det er Fred Magne Skillebæk, fagredaktør i Elbil24, som besitter det norske setet i den europeiske juryen.
-I årets kåring var det seks rene elbiler. Samtidig vet vi at elbilene kun har en forventet andel på ti prosent i inneværende år, når Europa ses under ett. Det er en sterk motsetning til det norske markedet der åtte av ti solgte biler er en fullelektrisk bil. Da er det rett og slett imponerende at seks av syv biler i finalen er fullelektriske. Den syvende, Peugeot 308, kommer også i fullelektrisk utgave i løpet av 2023, forteller Skillebæk.
Her utropes vinneren av Car of the Year 2022:
Det er også store forskjeller på markedene innad i Europa, og derav normalt en stor forskjell i poenggivningen i de respektive land. Kåringen har som sagt en lang tradisjon, og har også skapt en unik posisjon blant de forskjellige prisvinnende kåringene.
-Tittelen Car of the Year er den absolutt mest prestisjetunge tittelen en bilprodusent kan vinne for en av sine bilmodeller, påpeker forteller Linda Jackson, øverste sjef i Peugeot, i en uttalelse.
Stemmegivningen er for øvrig helt transparent, og alle stemmene fra hvert enkelt jurymedlem blir lest opp og satt i en tabell til alles beskuelse under selve kåringsarrangementet. Selv jurymedlemmene vet ikke det endelige resultatet før selve kåringen finner sted.
I en kåring som dette er det i grunnen bare én vinner, men her er den komplette resultatlisten:
- Kia EV6 - 279 poeng
- Renault Megane E-Tech - 265 poeng
- Ioniq 5 - 261 poeng
- Peugeot 308 - 191 poeng
- Skoda Enyaq iV - 185 poeng
- Ford Mustang Mach-E - 150 poeng
- Cupra Born - 144 poeng
Årets avstemming ga absolutt en verdig vinner, forteller Skillebæk, som selv hadde Kia EV6 på en klar andreplass.
- Den kunne like gjerne kommet på topp herfra også, forteller han, og legger at årets avstemming var tight.
Vi gratulerer derfor Kia EV6 med den prestisjetunge tittelen Car of the Year 2022.
Ekstra: Gitt den pågående krigen i Ukraina, er Russland suspendert fra årets kåring, og de to russiske jurymedlemmene har derfor ikke kunnet avgi tellende stemmer.
Årlige vinnere 1964 - 2022
2 022 | Kia EV6 |
2 021 | Toyota Yaris |
2 020 | Peugeot 208 |
2 019 | Jaguar i-Pace |
2 018 | Volvo XC40 |
2 017 | Peugeto 3008 |
2 016 | Opel Astra |
2 015 | VW Passat |
2 014 | Peugeot 308 |
2 013 | VW Golf |
2 012 | Opel Ampera |
2 011 | Nissan Leaf |
2 010 | VW Polo |
2 009 | Opel Insignia |
2 008 | Fiat 500 |
2 007 | Ford S-Max |
2 006 | Renault Clio |
2 005 | Toyota Prius |
2 004 | Fiat Panda |
2 003 | Renault Megane |
2 002 | Peugeot 307 |
2 001 | Alfa Romeo 147 |
2 000 | Toyota Yaris |
1 999 | Ford Focus |
1 998 | Alfa Romeo 156 |
1 997 | Renault Megane Scenic |
1 996 | Fiat Brava/Bravo |
1 995 | Fiat Punto |
1 994 | Ford Mondeo |
1 993 | Nissan Micra |
1 992 | VW Golf |
1 991 | Renault Clio |
1 990 | Citroen XM |
1 989 | Fiat Tipo |
1 988 | Peugeot 405 |
1 987 | Opel Omega |
1 986 | Ford Scorpio |
1 985 | Opel Kadett |
1 984 | Fiat Uno |
1 983 | Audi 100 |
1 982 | Renault 9 |
1 981 | Ford Escort |
1 980 | Lancia Delta |
1 979 | Simca Horizon |
1 978 | Porsche 928 |
1 977 | Rover 3500 |
1 976 | Simca 1307 |
1 975 | Citroen CX |
1 974 | Mercedes 450 |
1 973 | Audi 80 |
1 972 | Fiat 127 |
1 971 | Citroen GS |
1 970 | Fiat 128 |
1 969 | Peugeot 504 |
1 968 | NSU RO80 |
1 967 | Fiat 124 |
1 966 | Renault 16 |
1 965 | Austin 1800 |
1 964 | Rover 2000 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.