(Elbil24):
I februar ble det registrert 11.106 nye personbiler i Norge, en oppgang på 9 prosent, sammenlignet med februar i fjor.
4.516 av disse var nullutslippsbiler, en andel på 40,7 %.

Elbilen tar oss tilbake 70-tallet
Dette er nær en dobling mot fjoråret, der andelen for februar var 21,6 prosent. Av disse nullutslippsbilene finner vi åtte hydrogenelektriske biler, mens resten er batterielektriske.
Når tallene for bruktimporterte nullutslippsbiler tas med i regnestykket, stiger månedstallet fra 4.516 til 5.083 biler.
Høye forventninger
En andel på 40,7 prosent nullutslippsbiler er likevel under bransjeestimatet, som for året ligger på rundt 50 %, avhengig av om vi leser estimatene i prosent eller antall. Det er likevel ikke sikkert antall registreringer kommer til å ligge etter estimatene veldig lenge.

Polestar 2 får startknappen i setet
Mars måned er historisk sett årets beste måned (se graf), og 2019 blir etter alt å dømme ikke noe annerledes.
I mars måned er det ventet at et stort antall Tesla Model 3 vil bli registrert og utlevert til nye eiere. Så mange skal leveres ut til kunder at selskapet har leid plass på Norges Varemesse for å kunne håndtere et så stort antall biler på en gang. I tillegg skal Audi etter alt å dømme levere ut et godt antall Audi e-tron, så estimatene for mars ser ut til å skyte i taket.
Modell-toppen
På toppen av listen over den mest registrerte bilmodellen i februar finner vi Tesla Model 3, med 781 eksemplarer. Rett bak kom VW e-Golf, med 780 biler.

Nå kommer billig-Tesla'en
Sistnevnte er også imponerende, ettersom det er en bil som selges med normale leveringstider, og representerer således salget i nåtid. Model 3 leveres ut etter en oppsamling av lang tids bestillinger.
Men det blir som sagt denne måneden og til dels de tre-fire neste, at mengden av Model 3 kommer til å bli registrert og utlevert til sine eiere.
På tredjeplass havnet bilen som tok øverste plass i 2018 – Nissan Leaf, etterfulgt av BMW i3 og Jaguar i-Pace.
Flere nedganger
Om vi ser på andelen for rene bensin og dieselbiler, så blir tallene stadig lavere. Kun 18,8 prosent av nyregistrerte personbiler i februar hadde kun bensinmotor, mens dieselandelen var 16,8 prosent.
Andelen hybrider var i februar 23,7 prosent, mot 33,9 prosent i februar i fjor.

- Denne elbilen blir en storselger
Et tall som derimot kan vise til en oppgang er samlet andel for firehjulsdrift. Denne har steget fra 42,9 prosent i februar 2018, til 44,7 prosent i februar i år – uavhengig av drivstoff. En virkelig positiv trend er det gjennomsnittlige CO2-utslippet.
For de registrerte bilene i februar var dette kun 64 gram CO2 per kilometer.
Som kjent er 2025-målet for EU – som Norge nå er en del av – på 95 gram per kilometer. Norge har med andre ord klart målene før «konkurransen» i det hele tatt har startet.
Listen over mest solgte elbiler:
TOTALT | 4 508 stk | Andel |
1. Tesla Model 3 | 791 | 17,5 |
2. Volkswagen e-Golf | 780 | 17,3 |
3. Nissan Leaf | 508 | 11,3 |
4. Hyundai Kona | 414 | 9,2 |
5. BMW i3 | 396 | 8,8 |
6. Jaguar I-PACE | 391 | 8,7 |
7. Hyundai IONIQ | 302 | 6,7 |
8. Renault Zoe | 208 | 4,6 |
9. Tesla Model X | 141 | 3,1 |
10. Kia Niro | 133 | 3 |
11. Audi e-tron | 110 | 2,4 |
12. Tesla Model S | 84 | 1,9 |
13. Volkswagen e-up! | 81 | 1,8 |
14. Opel Ampera-e | 62 | 1,4 |
15. Nissan NV200 | 41 | 0,9 |
16. Kia Soul Electric | 28 | 0,6 |
17. Peugeot Partner | 9 | 0,2 |
18. Peugeot iOn | 8 | 0,2 |
19. Citroen C-Zero | 7 | 0,2 |
20. Smart ForTwo | 7 | 0,2 |
21. Mitsubishi I-MiEV | 5 | 0,1 |
22. Citroen Berlingo | 1 | 0 |
23. Smart ForFour | 1 | 0 |
24. Ford Focus | 0 | 0 |
25. Mercedes-Benz B-klasse | 0 | 0 |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.