Bilsalget februar 2019:

Her er vinnerne og taperne

Elbilene opplever en nær dobling i salget mot i fjor. På toppen troner en nykommer.

VINNEREN: På toppen av registreringsstatistikken for februar troner en elbil, Tesla Model 3. Foto: Tesla
VINNEREN: På toppen av registreringsstatistikken for februar troner en elbil, Tesla Model 3. Foto: Tesla Vis mer
Publisert

(Elbil24):

I februar ble det registrert 11.106 nye personbiler i Norge, en oppgang på 9 prosent, sammenlignet med februar i fjor.

4.516 av disse var nullutslippsbiler, en andel på 40,7 %.

Dette er nær en dobling mot fjoråret, der andelen for februar var 21,6 prosent. Av disse nullutslippsbilene finner vi åtte hydrogenelektriske biler, mens resten er batterielektriske.

Når tallene for bruktimporterte nullutslippsbiler tas med i regnestykket, stiger månedstallet fra 4.516 til 5.083 biler.

Høye forventninger

En andel på 40,7 prosent nullutslippsbiler er likevel under bransjeestimatet, som for året ligger på rundt 50 %, avhengig av om vi leser estimatene i prosent eller antall. Det er likevel ikke sikkert antall registreringer kommer til å ligge etter estimatene veldig lenge.

Mars måned er historisk sett årets beste måned (se graf), og 2019 blir etter alt å dømme ikke noe annerledes.

I mars måned er det ventet at et stort antall Tesla Model 3 vil bli registrert og utlevert til nye eiere. Så mange skal leveres ut til kunder at selskapet har leid plass på Norges Varemesse for å kunne håndtere et så stort antall biler på en gang. I tillegg skal Audi etter alt å dømme levere ut et godt antall Audi e-tron, så estimatene for mars ser ut til å skyte i taket.

Modell-toppen

På toppen av listen over den mest registrerte bilmodellen i februar finner vi Tesla Model 3, med 781 eksemplarer. Rett bak kom VW e-Golf, med 780 biler.

Sistnevnte er også imponerende, ettersom det er en bil som selges med normale leveringstider, og representerer således salget i nåtid. Model 3 leveres ut etter en oppsamling av lang tids bestillinger.

Men det blir som sagt denne måneden og til dels de tre-fire neste, at mengden av Model 3 kommer til å bli registrert og utlevert til sine eiere.

På tredjeplass havnet bilen som tok øverste plass i 2018 – Nissan Leaf, etterfulgt av BMW i3 og Jaguar i-Pace.

Registreringstatistikk nye elbiler (uten bruktimport)
Infogram

Flere nedganger

Om vi ser på andelen for rene bensin og dieselbiler, så blir tallene stadig lavere. Kun 18,8 prosent av nyregistrerte personbiler i februar hadde kun bensinmotor, mens dieselandelen var 16,8 prosent.

Andelen hybrider var i februar 23,7 prosent, mot 33,9 prosent i februar i fjor.

Et tall som derimot kan vise til en oppgang er samlet andel for firehjulsdrift. Denne har steget fra 42,9 prosent i februar 2018, til 44,7 prosent i februar i år – uavhengig av drivstoff. En virkelig positiv trend er det gjennomsnittlige CO2-utslippet.

For de registrerte bilene i februar var dette kun 64 gram CO2 per kilometer.

Som kjent er 2025-målet for EU – som Norge nå er en del av – på 95 gram per kilometer. Norge har med andre ord klart målene før «konkurransen» i det hele tatt har startet.

Listen over mest solgte elbiler:

TOTALT 4 508 stk Andel
1. Tesla Model 379117,5
2. Volkswagen e-Golf78017,3
3. Nissan Leaf50811,3
4. Hyundai Kona4149,2
5. BMW i33968,8
6. Jaguar I-PACE3918,7
7. Hyundai IONIQ3026,7
8. Renault Zoe2084,6
9. Tesla Model X1413,1
10. Kia Niro1333
11. Audi e-tron1102,4
12. Tesla Model S841,9
13. Volkswagen e-up!811,8
14. Opel Ampera-e621,4
15. Nissan NV200410,9
16. Kia Soul Electric280,6
17. Peugeot Partner90,2
18. Peugeot iOn80,2
19. Citroen C-Zero70,2
20. Smart ForTwo70,2
21. Mitsubishi I-MiEV50,1
22. Citroen Berlingo10
23. Smart ForFour10
24. Ford Focus00
25. Mercedes-Benz B-klasse00

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.