VW ID.5 GTX

Her er Volkswagen ID.5

Bilen kommer til vises offentlig i september, og kommer til Norge etter nyttår.

Her er Volkswagen ID.5
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Elbil24 var de første i Norge til å kjøre VW ID.3. Dette ga oss informasjon nok til også å avsløre VW ID.4, og allerede i fjor kunne vi fortelle om ID.5. Sistnevnte er i praksis kupé-versjonen av ID.4, og skal nå vises offentlig for første gang på bilutstillingen i München første uken i september.

Bilen som vises er GTX-versjonen, som i likhet med ID.4 er den firehjulsdrevne utgaven av bilen.

I september i fjor fikk vi bekreftet bilen, selv om vi allerede hadde omtalt den. VW har aldri sagt noe om ytelsene på bilen, men det ligger i kortene at de blir omtrent de samme som ID.4. I beste fall blir det noen få hestekrefter hit eller dit i forskjell. Årsaken er rett og slett at bilen er bygget på samme plattform som de øvrige bilene, med de samme byggeklossene som allerede er kjent.

Som søster, så bror

VW er ikke det eneste av merkene innen VW-gruppen som tar et slikt grep om karosseriversjonene. Også Audi og Skoda gjør det samme. Audi Q4 Sportback er coupé-utgaven av Q4. Den er faktisk kommet til landet allerede, en bil vi får til test i disse dager. Skoda Enyaq Coupé kommer senere i høst.

I likhet med SUV-utgavene, kan vi forvente at også coupé-versjonene av alle tre på et tidspunkt vil bli å få med tohjulsdrift.

Men i utgangspunket har ledelsen i VW fortalt oss at ID.5 skal være en sportslig utgave i ID-serien, og de siktet til ytelsene. Så gjenstår det å se om de har hentet ut det lille ekstra, eller om den kun er en karosseriutgave.

Får firehjulsdrift

Når VW nå trekker frem ID.5, så er det i GTX-utgave. Det betyr to motorer som gir høyere ytelser, og det betyr firehjulsdrift. Effekten i slektningen ID.4 GTX er 299 hk fra et dreiemoment på 460 Nm, og det er naturlig å tenke at ID.5 GTX vil få omtrent det samme.

Rekkevidden sier da også at den skal gå et lite knepp lenger enn sin nære slektning, ID.4 GTX, for ID.5 GTX oppgis å kunne rulle 497 km etter WLTP-standarden. Mesteparten av forskjellen hentes antagelig av en mer aerodynamisk karosseriform.

Utover dette har vi per nå ikke funnet andre tekniske forskjeller, bortsett fra de fysiske mål og innvendig volum som naturlig nok skiller ID.4 og ID.5 GTX.

VW-gruppen er derimot ikke de eneste som tar slike grep. Også Volvo har tenkt samme tanke med den nå offisielle C40, som for øvrig skal vises i Oslo i månedsskiftet, har de laget en kupé-utgave av XC40, som allerede er på markedet. Alt det øvrige av teknisk art er likt.

VW ID.5 skal vises på bilmessen i München, som starter andre uken i september. Dette er den samme store messen som tidligere fant sted i Frankfurt, men som München nå har overtatt fra i år.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer