Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Vi blir geleidet inn i et rom hvor det blir enkel servering. Vi skulle nemlig vente på å se en ikke navngitt modell fra VW – en ny elbil. Er det rart vi var spent? Hendelsen fant sted i Los Angeles, samtidig som LA Auto Show gikk av stabelen sent i høst.
Denne bilen var derimot så hemmelig at den ikke ble vist frem på messen, men i et eget lukket lokale for et lite knippe inviterte gjester. Offentligheten skal først få se den under CES-messen, som åpner i Las Vegas i disse dager.
VI fikk beskjed om å vente, så skulle vi få se bilen. Og vi ventet. Og ventet.

Til slutt måtte vi ta en runde og se oss om, for hvor ble det av denne bilen da? Utenfor en dør satt en uniformert mann på en krakk, og vi måtte spørre. – Skal det ikke vises en bil her i dag?
Jo da, den står innenfor døren her, så bare vent, ble vi fortalt. Og vi ventet. Det var nå sent på kvelden, og vi valset rundt som døgnville zombier. Til slutt gikk vi bestemt mot døren og sa at nå vil vi se. Den uniformerte så antagelig at vi mente alvor, og vi slapp inn. Der stod den og glødet mot oss i en kamuflasje vi aldri før har sett maken til. Den glitret som et juletre i alle regnbuens farger. Jo, da. Vi så form og fasong, og skjønte straks hva det var: Volkswagen ID.7.
Sjette på MEB
Først kom kompakte ID.3. Deretter kom ID.4, en mellomstor SUV som har rukket å bli en skikkelig norgesfavoritt. Den ruller det mer enn 20.000 av på norske veier.
Senere kom også coupé-utgaven av ID.4, som fikk navnet ID.5. Den elektriske folkevognbussen ID. Buzz kom i desember, og rakk akkurat å bli kåret til Årets Bil. ID.6 er den femte fra VW som bygges på MEB-plattformen, men den går kun i Kina.
VW ID.7 blir den sjette. Dette blir en slags storebror til ID.5, og den minner svært mye om konseptbilen ID. Aero, som Elbil24 fikk se i fjor sommer:

Volkswagen med stor nyhet: Her er deres første el-sedan
ID.7 kan også omtales som en kombiutgave av den kommende stasjonsvognen ID. Space Vizzion, om du vil. Den så vi så sent som i desember.
Det var imidlertid ikke første møte. Vi så den også i Los Angeles allerede i 2019, rett før pandemien satte i gang for fullt. Den var derimot ikke kamuflert, til tross for at heller ikke denne har kommet på markedet. Slik så avdukningen av den ut:
Helt kynisk, så er nok stasjonsvognen et bedre alternativ i Norge, der vi først og fremst ønsker oss SUV, men til nød kan leve med en stasjonsvogn. Sedanen eller kombimodeller er ikke riktig så populære blant oss som skal ha med oss både sykkel og ski over alt, gjerne samtidig.
VW forteller at den blinkende bilen som står foran oss har over 40 lag med lakk for å få kapslet inn alt som gjør at den blinker. Mer viktig er det hva den egentlig består av, for vi vet fra før at den er basert på MEB-plattformen. Da kjenner vi også brikkene den er laget av.

Se hva som gjenoppstår!
Når VW forteller at den har en akselavstand på 2,97 meter, så vet vi også at det er den lange versjonen av MEB-plattformen. Dermed vet vi at det er plass nok mellom akslingene til å huse det store batteriet, noe som stemmer godt overens med rekkevidden VW estimerer for ID.7. Opptil 700 kilometer skal den kunne takle, målt etter WLTP-metoden.
Per nå er det bare den lange utgaven av ID. Buzz som også skal utstyres med denne lengden, og der vet vi at det skal inn et batteri på rundt 100 kWh på det meste. Det er likevel naturlig at ID.7 går lenger på dette batteriet enn Buzz’en, ettersom den har en helt annen aerodynamikk. Derav de nevnte 700 kilometerne.

Innvendig er det lett å kjenne seg igjen fra de andre ID-bilene. Det er likevel bedre plass, og den har fått en større skjerm på hele 15 tommer, målt diagonalt.
Brukergrensesnitt og øvrige funksjoner er begrenset av de mulighetene som ligger innenfor programvaren VW har laget til MEB-bilene, så det meste vil være relativt kjent for den som har hatt en ID-bil før. Bilen får også head-up dislayet som skal vise informasjon på store deler av frontruten, og den skal få en ny betjening av klimaanlegget, som nå skal ligge på forsidebildet, uten at du må gå inn i et nytt skjermbilde for å finne det du ønsker.
Den europeiske utgaven av ID.7 skal produseres i Emden, side om side med ID.4. Den er altså den sjette bilen ut av de ti fullelektriske bilene VW har sagt skal være på markedet innen 2026.
Bilen vil med stor sannsynlighet dukke opp på markedet sent 2023 eller tidlig 2024. Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart vi får den.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.