Ny elbil fra Volvo avduket:

Her er Volvo Concept Recharge

Vist frem på et teknologi-seminar arrangert av bilprodusenten.

NESTE GENERASJON VOLVO: Slik tenker Volvo at deres fremtid skal se ut, men barnet har foreløpig ikke fått et navn. Foto: Produsenten
NESTE GENERASJON VOLVO: Slik tenker Volvo at deres fremtid skal se ut, men barnet har foreløpig ikke fått et navn. Foto: Produsenten Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): - Dette er vårt nye barn som vi ikke vil avsløre navnet på riktig enda, fortalte Volvo-sjefen Håkan Samuelsson.

Han sikter da til bilen som designsjefen Robin Page akkurat har vist frem, og forklart detaljene om. Ikke at detaljene var mange, men noe dro han likevel opp av hatten.

Nytt ansikt

Foreløpig er bilen å anse som en konseptbil, men Volvo har ikke for vane å lage veldig spirituelle konseptbiler som ikke har rot i den virkelige verden. Fronten skal være deres nye designspråk, og det er med biler som med folk. Ansiktet er det første du reflekterer over.

I denne fronten er lyktene fortsatt med filosofien om Tors hammer, bortsett fra at de nå åpner og lukker seg, avhengig av om det er dag eller natt - om du trenger lite eller mye lys.

Ettersom Volvo skal bli et fullelektrisk merke er det heller ikke behov for grillen. Derfor er den skrå linja som tidligere er plassert sammen med logoen det eneste visuelle avbruddet du har, der fremme.

Concept Recharge er et ledd i elektrifiseringen, der de skal være fullelektrisk innen 2030. Volvo har også tatt nødvendige grep som hører en typsik elbil til. Både taklinjen og panseret er senket mer enn de ville vært med forbrenningsmotorer. Luftmotstand er blant elbilenes verste fiende, så for å redusere denne er det viktig å få redusert frontarealet, derav det senkede panseret.

Over frontruten sitter en liten klump som utgjør en lidar. Volvo mener dette er veien å gå i kampen om på sikt å gjøre bilene selvkjørende, og for å skape en ny generasjon sikkerhet. Det holder ikke lenger å slå seg på brystet over å ha funnet opp trepunktsbeltet.

Skandinavisk indre

Innvendig viderefører Volvo det de kaller et skandinavisk design, men i en helt ny form. I dashbordet er det ryddet kraftig, og de fleste funksjonene opereres nå ved hjelp av den 15" store skjermen i høydeformat. Denne får bistand fra en mindre skjerm foran rattet, og et head-up display.

Ettersom bilen er laget som en elbil fra bunnen av, er også akslingene strukket i hver sin retning, og skaper langt bedre plass i mellom de fire hjulene, og gir rom for fleksible løsninger innvendig. Volvo har dessverre ikke oppgitt noen mål på dette konseptet, og det er dermed ikke lett å tenke hvilken klasse bilen vil havne inn under.

Regn derimot med at den kan rulle langt mellom ladingene, og at du raskt kan lade den opp til mer rulling. Rekkevidde og ladehastighet er to punkter som står høyt opp på listen for punkter der Volvo skal ta skikkelige krafttak i tiden som kommer. 800 volt ladespenning er en selvfølge, noe teksnisk sjef Henrik Green har uttalt til Elbil24 tidligere, og på det tekniske seminaret der Volvo offentliggjorde Concept Recharge ble det også sagt at neste generasjon elbil fra selskapet vil ha rundt 900 kilometer rekkevidde, som følge av bedre batterier og mer effektiv drivlinje.

Forvent derimot ikke å se noe tilsvarende Concept Recharge på veiene før i 2024.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer