Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det er knyttet store forventninger til Volvos billigste elbil EX30. Modellen er en kompakt-SUV med startpris på 321.900 kroner og Volvo håper dette skal bli deres nye storselger.
Modellen har tidligere blitt vist frem for journalister i Oslo, og denne uken har Elbil24 vært i Barcelona for å prøvekjøre bilen. Volvo har satt en sperrefrist til mandag 6. november på alt av kjøreinntrykk, men vi får lov å dele bilder og detaljer allerede nå.
Nye Volvo EX30 blir tilgjengelig med to ulike batteristørrelser, der modellen med det minste batteriet får en veldig lovende innstegspris på 321.900 kroner.

Her er elbilene som kommer til Norge i 2024
Slik ser den ut
Nye Volvo EX30 er en kompakt-SUV som måler 4,23 meter i lengderetningen. Nykommeren er altså rundt 20 cm kortere enn godt etablerte C40/XC40.
EX30 er 1,55 meter høy og har en akselavstand på 2,65 meter. Det gir selvsagt ikke verdens største bagasjerom, men det oppgis til 318 liter, der 61 av literne riktignok er under gulvet bak.
EX30 har også en liten frunk på 7 liter, som du typisk kan ha ladekabelen i når den ikke er i bruk.
Tre versjoner
Om du ønsker å kjøpe EX30 kan du velge mellom tre ulike versjoner:
- Volvo EX30 Single Motor
- Volvo EX30 Single Motor Extended Range
- Volvo EX30 Twin Motor Performance
Single Motor-versjonen har bakhjulsdrift og den minste batteripakken (49 kWh netto), mens de to nederste versjonene har den store batteripakken (64 kWh netto).
Den største forskjellen på Extended Range og Performance er at sistnevnte kommer med firehjulsdrift og dermed også to elektriske motorer og mer power. Extended Range har bakhjulsdrift og den lengste rekkevidden.
Inntil 476 kilometer rekkevidde
Innstegsmodellen Single motor har foreløpig ikke fått offisielle rekkeviddetall. Enn så lenge er denne oppgitt med følgende informasjon:
- Single motor (bakhjulsdrevet) med 51/49 kWh batteri og 340 km WLTP-rekkevidde.
Rekkeviddetallene for de to utgavene med det store batteriet er offisielle og lyder som følger:
- Single motor extended range (bakhjulsdrevet) med 69/64 kWh batteri får 476 km WLTP-rekkevidde
- Twin motor performance (firehjulstrekk) med 69/64 kWh batteri får 450 km WLTP-rekkevidde
Volvo-historiens kjappeste akselerasjon
Performance-utgaven av nye EX30 har en motor på 428 hk og dreiemoment på 543 Nm. Det er nok til å gjøre unna 0–100-sprinten på imponerende 3,6 sekunder.
Det er rekord for en Volvo. Her har vi med en lommerakett å gjøre. Les mer her:

Volvos billigste – rask som en Ferrari
De to andre EX30-utgavene er for så vidt heller ingen sinker på veien, med 0–100-tider på henholdsvis 5,7 og 5,3 sekunder.
De to batteripakkene kan lades med henholdsvis 134 og 153 kW effekt, som skal gi en 10–80-lading på 26 minutter.
Priser og utstyr
Som nevnt tidligere i artikkelen er innstegsmodlelen Single Motor med bakhjulsdrift tilgjengelig fra 321.900 kroner. Enkelte har kalt startprisen for en prisbombe.
Om du beholder bakhjulsdrift, men går for større batteri, kan du kjøpe Single Motor Extended Range fra 366.900 kroner.
Ønsker du heller Performance-utgaven, kan den bli din fra 421.900 kroner. Legger du til den største utstyrspakken på Performance-versjonen, sitter du igjen med topputgaven av EX30. Pris? 451.900 kroner.
Volvo EX30 kommer med tre ulike utstyrsversjoner; Core, Plus og Ultra. Les mer om detaljene i denne artikkelen.
Mandag 6. november publiserer vi prøvekjøringen av EX30. Da får du vite hvordan bilen er å kjøre og hva vi synes om modellen.
Inntil da kan du ta en titt på hva de tre utgavene av Volvo EX30 har å tilby:
Volvo EX30 - spesifikasjoner:
Spesifikasjoner | Single Motor | Extended Range | Performance |
Motor: | 1x elektrisk | 1x elektrisk | 2x elektrisk |
Effekt: | 200 kW / 272 hk | 200 kW / 272 hk | 315 kW / 428 hk |
Dreiemoment: | 343 Nm | 343 Nm | 543 Nm |
Batteri: | LFP | Li-ion | Li-ion |
Kapasitet (netto): | 49 kWh | 64 kWh | 64 kWh |
Hurtiglading: | 134 kW | 153 kW | 153 kW |
Ombordlader: | 11 kW | 11-22 kW* | 11-22 kW* |
0-100 km/t: | 5,7 sek. | 5,3 sek. | 3,6 sek. |
Toppfart: | 180 km/t | 180 km/t | 180 km/t |
Oppgitt forbruk: | 1,67 kWh / mil | 1,70 kWh / mil | 1,75 kWh / mil |
Rekkevidde (WLTP): | 340 km ** | 476 km | 450 km |
L x B x H (mm..): | 4233 x 1837 x 1555 | 4233 x 1837 x 1555 | 4233 x 1837 x 1555 |
Akselavstand: | 265 cm | 265 cm | 265 cm |
Bakkeklaring: | 17,7 cm | 17,7 cm | 17,7 cm |
Egenvekt: | 1840 kg | 1850 kg | 1960 kg |
Tillatt totalvekt: | 2210 kg | 2240 kg | 2335 kg |
Bagasjerom: | 318 liter | 318 liter | 318 liter |
Frunk: | 7 liter | 7 liter | 7 liter |
Hengervekt: | 1000 kg | 1400 kg | 1600 kg |
Taklast: | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Bilgaranti: | 5 år / 100.000 km | 5 år / 100.000 km | 5 år / 100.000 km |
Batterigaranti: | 8 år / 160.000 km | 8 år / 160.000 km | 8 år / 160.000 km |
Pris fra: | 321.900 kr. | 366.900 kr. | 421.900 kr. |
*11 kW er standard, 22 kW er tilvalg. **Anslag. Endelig WLTP-rekkevidde er ikke offentliggjort.
Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.