Volvo XC40 Recharge:

Her er Volvos første elbil

Får hengerfeste og over 400 km rekkevidde.

LANSERT: Volvo XC40 Recharge ble lansert onsdag kveld. Foto: Volvo
LANSERT: Volvo XC40 Recharge ble lansert onsdag kveld. Foto: Volvo Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): I dag ble Volvos første elbil, Volvo XC40 Recharge, lansert og vist for massene.

Bilen er merkets første helelektriske SUV, og blir første ut av en helt ny modellportefølje i Volvo, som heter Recharge.

Rekkevidde, hengerfeste og firehjulsdrift

Den helelektriske SUV-en får to motorer, en foran og en bak, og kommer med dermed firehjulsdrift som standard. Motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm.

Bilen vil dermed kunne akselerere fra 0–100 kilometer i timen på 4,9 sekunder.

Et 78 kWh batteri skal gi en estimert rekkevidde på over 400 kilometer, målt etter WLTP.

– XC40 Recharge leverer alt det norske elbilkunder ønsker seg. Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Det blir mulig å bestille XC40 Recharge med tilhengerfeste og tillatt tilhengervekt er 1500 kilo. I tillegg er det fra før klart at bilen får bagasjerom i front, en såkalt frunk (front trunk).

SUV: Volvos første helelektriske bil er en SUV. Foto Volvo
SUV: Volvos første helelektriske bil er en SUV. Foto Volvo Vis mer

Lynlading

XC40 kommer med mulighet for lynlading med en effekt på opptil 150kW. Med en hurtiglader kan batteriet lades til 80 prosent kapasitet på 40 minutter.

Bilen leveres med Type 2- ladekabler og Volvo vil tilby en fastmontert vegglader som ekstrautstyr.

– Dette er en bil våre kunder og forhandlere har sett fram til i lang tid. XC40 blir en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget, og med de egenskapene bilen har tror vi dette blir en perfekt elbil for Norge, sier Trosby.

XC40 Recharge lanseres med utstyrsnivå̊ tilsvarende et såkalt R-design, som blant annet inneholder sportsseter, parkeringssensorer, takrails, high performance lydanlegg og adaptive cruisekontroll standard.

Den blir også den første bilen som får det helt nye infotainmentsystemet som er basert på Googles Android Automotive. Føreren vil også kunne styre bilen via den stemmestyrte assistenten.

XC40 er Volvos første bil som vil kunne motta trådløse oppdateringer, på samme måte som Tesla sine biler. Dette skal gjøre at bilen alltid er oppdatert.

Sikkerhet i høysete

Fordi bilen ikke har en tradisjonell forbrenningsmotor, har Volvo redesignet den originale XC40 og forsterket karosseristrukturene i bilen.

I tillegg til at frontpartiet til bilen skal være forsterket, har Volvo også gjort endringer på bilens bakende. Her har den elektriske drivlinjen blitt integrert i karosseristrukturen, noe som gjør at kreftene ved en kollisjon i større grad skal distribueres vekk fra kupeen, og sørge for mindre belastning for passasjerene.

Den elektriske XC40 har fått en ny aktiv sikkerhetsteknologi, og blir den første av merkets biler som blir utstyrt med et helt ny versjon av sikkerhetssystem kalt ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).

Den nye ADAS-plattformen består av en rekke radarer, kameraer og sensorer.

Pris og levering

Volvo åpner for bestilling av XC40 Recharge i uke 3, 2020. Bilen har fått en veiledende pris fra kr 490.000, – eks. frakt og levering. Priser på ekstrautstyr og utstyrspakker blir klare nærmere salgsstart.

Trosby sier at det er forventet at Volvo i Norge vil få̊ god tilgang til biler for det norske markedet. De første bilene kommer til Norge i fjerde kvartal 2020 og levering fortsetter utover i 2021.

– Interessen for XC40 Recharge har vært enorm. Vi har passert 7000 på interesselisten og forventer økt interesse nå̊ som flere detaljer om bilen slippes, sier Trosby.