Elbil24 har intervjuet VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak om bilene under deres uoffisielle Oslo-besøk. Vis mer

Her er VW ID.4 - i Oslo

Og elbilen dukket opp sammen med en annen nykommer, ID.3.

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil2:) På en parkeringsplass i Oslo møtte vi det som må sies å være en overraskelse, eller to. For der kom det trillende en VW ID.3 som ennå ikke er kommet på veiene i offisiell form.

Det langt mer spennende var at den kom sammen med den neste bilen i ID-rekken til VW - ID.4.

Denne er foreløpig ikke vist i sin ferdige form, og for anledningen var den dekorert på en måte så det skal være vanskeligere å se dens egentlige utseende. Fargen er derimot ikke med på å tone ned "her kommer jeg"-faktoren.

Vi traff en henrykt og oppglødd Harald Edvarsen-Eibak, sjefen for VW i Norge, sammen med både tyske og norske representanter på kaia i Oslo. Så hva kan vi vente oss, og når kommer bilen til Norge? I videointervjuet forteller Edvardsen-Eibak det meste om dette.

Kjent sak

De fleste detaljer rundt det tekniske er allerede kjent. Dette fordi bilen er laget med de samme byggeklossene som de øvrige produktene som er basert på MEB-plattformen, hvilket i første omgang betyr ID.3 og Skoda Enyaq.

Sistnevnte er forøvrig Skoda-versjonen av VW ID.4, og vil være en kanskje litt for nær slektning.

Enyaq har Elbil24 allerede testet, dog i en kamuflert utgave, men der sitter vi til gjengjeld på bekreftede spesifikasjoner. Detaljene for ID.4 er foreløpig ikke sluppet.

- Bilen vil avdukes for offentligheten i slutten av september, forteller VW-sjefen, og legger til at alle detaljer vil bli kjent da.

<strong>INGEN FRUNK:</strong> Heller ikke VW ID.4 vil bli levert med frunk under panseret. Foto: Fred Magne Skillebæk
INGEN FRUNK: Heller ikke VW ID.4 vil bli levert med frunk under panseret. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Like biler

Vi kan likevel trekke noen paralleller til Enyaq, som blant annet kommer i to versjoner - bakhjulsdrift eller firehjulsdrift - og med tre alternative batteristørrelser.

Disse er på henholdsvis 55 kWh, 62 kWh og 82 kWh.

Legg også merke til at minste batteri i Enyaq, og antagelig ID.4, er litt større enn i VW ID.3. Dette fordi selskapet har lagt inn én batterimodul ekstra i disse utgavene, sammenlignet med ID.3.

-Det skal jo nevnes at vi på ID.4 med bakhjulsdrift og stort batteri snakker om en rekkevidde på rundt 500 kilometer, forteller Edvardsen-Eibak.

Dette betyr igjen at det ikke er den dyreste utgaven som har lengst rekkevidde, for de firehjulsdrevne bilene vil ha en høyere prislapp.

Tohjulsdrevne først

- Vi forventer å kunne levere de første ID.4 til kunder mot slutten av året, forteller VW-sjefen, før han legger til at dette er de tohjulsdrevne utgavene. Bilene med firehjulsdrift kommer først over nyåret en gang.

Av de mer positive detaljene kan det også sies at ID.4 bekreftes å få to funksjoner som ikke er å få på ID.3, nemlig hengerfeste og mulighet for taklast.

Når vi nå fikk se bilene ved siden av hverandre var det samtidig litt lettere å sammenligne størrelsen på bilene. Litt overraskende var det å se at ID.4 visuelt ikke virket veldig mye større enn ID.3. Faktisk var det som om ID.3 vokste litt, men så har bilene også eksakt den samme plattformen, og de deler blant annet akselavstanden. Høyden var heller ikke særlig forskjellig.

Fra før er det kjent at ID.3 vil rulle på valgfri 18, 19, eller 20 toms hjul. På ID.4 vil valgene gå et knepp opp, med 19, 20, eller 21-tom som standard, avhengig av modell og utstyrsversjon.

<strong>NOE STØRRE:</strong> ID.3 og ID.4 har samme akselavstand, men ID.4 er noe lenger. Foto: Fred Magne Skillebæk
NOE STØRRE: ID.3 og ID.4 har samme akselavstand, men ID.4 er noe lenger. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Intern kannibalisme

VW ID.3 skal ta over for e-Golf, som nå er historie som elbil. Det skal også bli spennende å se om ID.4 eventuelt vil stjele noen av Tiguan-kundene.

Ettersom det ikke er så stor forskjell i størrelse på ID.3 og ID.4 som først antatt, kan det også være at noen kjøpere av ID.3 heller går for en ID.4 for å få firehjulsdrift og mulighet for takboks. Dette vil avhenge av prisforskjellen, og som vi har skrevet tidligere - en ID.4 med firehjulsdrift og mellomste batteriløsning bør starte midt på 400.000-tallet for ikke å være utkonkurrert allerede ved sin fødsel.

Senere vil det også komme en tilsvarende bil som ID.4, men med et mer kupé-lignende karosseri og et annet navn.

Foruten disse to bilene har VW også annonsert konseptbilen VW Space-Vizzion, en stor stasjonsvogn som vil være elbilenes svar på Passat stasjonsvogn, og det vil komme en VW ID Buzz, en bil som vi håper ligner på konseptutgaven de allerede har vist. Der har de hentet inn en mengde designelementer fra det mange kjenner som Samba-bussen, hippie-vogna med Flower-power dekor, og det hele.

Men først ut kommer altså ID.3 nå i september, og ID.4 mot slutten av året.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer