VW bekrefter:

Her er VW ID.5

Og slik blir den.

VW ID.5: Interiøret blir etter alt å dømme identisk med ID.4. Foto: VW
VW ID.5: Interiøret blir etter alt å dømme identisk med ID.4. Foto: VW Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir deg tilgang til våre beste saker, og en rekke medlemsfordeler.

VW ID.3 er knapt rukket å bli lansert, før selskapet er i ferd med å lansere neste bil ut på markedet, VW ID.4. Det er ingen hemmelighet at tallrekken definerer hvor på rangstigen bilene hører til med tanke på størrelse.

Elbil24 deltok i en videokonferanse med toppledere i selskapet, og der ble ytterligere en modell bekreftet, den nye ID.5.

Vi har satt sammen en oversikt over hva vi kan forvente.

Som kjent er alle de kommende ID-modellene bygget på MEB-plattformen, en plattform som i grunn og bunn er et sett med byggeklosser, og når man leker med disse byggeklossene kan man enkelt spekulere i sluttresultatet.

En rekke lanseringer

På septembers første dag offentliggjorde Skoda endelig den ferdige Enyaq. Endelig var det slutt på konseptmodeller, prototyper og kamuflerte utgaver. Ved en glipp kom også prisene ut, og Elbil24 var de første til å offentligjøre disse.

23. september skal VW offentliggjøre ID.4, som i bunn og grunn er deres utgave av samme bil.

Sånn sett må vi innrømme at Skoda har utløst noe av spenningen, for kruttet er på sett og vis brukt opp. Men vi håper vi tar feil. Men hva da med neste modell ut i rekken, som blir VW ID.5?

NÆR SLEKTNING: Fronten på konseptbilene av ID.4 og ID.5 er identiske. Det blir antagelig produksjonsmodellene også. Foto: VW
NÆR SLEKTNING: Fronten på konseptbilene av ID.4 og ID.5 er identiske. Det blir antagelig produksjonsmodellene også. Foto: VW Vis mer

Som søster, så bror

Vel, fakta er at de fleste elbilentusiaster også har sett konseptutgaven av VW ID.5, uten kanskje å vite det. For ID.5 blir nemlig produksjonsversjonen av det vi har sett som VW ID Crozz. Dette er heller ikke annet enn en kupé-utgave av den ID.4 som lanseres 23. september.

-VW ID.5 blir en mer sportslig utgave enn ID.4, fortalte Thomas Ulbricht under videokonferansen.

Han avkreftet med dette at ID.5 vil bli produksjonsmodellen av stasjonsvognen ID Space Vizzion vi så i Los Angeles for et år siden. Samtidig har det lenge vært kjent at både Skoda Enyaq og VW ID.4 vil komme i to karosseriutgaver, og at SUV-utgaven skulle komme først fra begge merker.

Byggeklosser

Plattformen for Skoda Enyaq, VW ID.3, ID.4 og ID.5 er kliss lik. Til og med akselavstanden er lik, med sine 2.765 millimeter. Konsernet har derimot bestemt seg for at et av batterialternativene i ID.3 kunne være mindre enn på de øvrige.

Minste utgave av Enyaq, ID.4 og ID.5 altså har større kapasitet enn ID.3. (se tabell).

På sikt kommer det også de mindre modellene VW ID.1 og ID.2. Disse får en kortere versjon av MEB-plattformen. Senere kommer også større utgaver, som blant annet skal inn i stasjonsvognen ID Space Vizzion og ID Buzz. Disse er basert på en lengre plattform igjen, og vil få lengre akselavstand enn bilene som lanseres i disse dager.

stasjonsvognen ID Space Vission blir forøvrig ikke en arvtaker til dagens VW Passat, som mange spekulerer i. VW Passat skal fortsette som modell, og får til og med en etterfølger etter dagens utgave, kunne Ulbricht bekrefte.

Når byggeklossene er kjent

KUPÉ: Mens ID.4 blir SUV, blir ID.5 en kupé. Foto: VW
KUPÉ: Mens ID.4 blir SUV, blir ID.5 en kupé. Foto: VW Vis mer

VW ID.3 kom først, og vi har naturligvis testet den ved flere anledninger. Skoda Enyaq har vi testet i både konsept og prototyper. Men kjenner du den ene, så kjenner du i stor grad den andre. For også programvarer og øvrige brukergrensesnitt er så godt som identisk.

Det er helt naturlig å gjøre produksjonen så ensrettet som mulig, men med noen mindre forskjeller der det lar seg gjøre – med den ekstra batterimodulen som eksempel.

For å sette noen tall på hva som vil bo i VW ID.5 har vi derfor satt opp en tabell med spesifikasjoner vi i grove trekk kan vente oss. Det vil naturligvis bli avvik, men kun marginale.

VW ID.5 (estimater)

Modell Batteri (brutto/netto) Effekt: Hjuldrift: Rekkevidde:
Innsteg55 / 52 kWh109 kW (148hk)Bak (en motor)350 km
Trinn 262 / 58 kWh132 kW (180 hk)Bak (en motor)400 km
Trinn 382 / 77 kWh150 kW (204 hk)Bak (en motor)520 km
Trinn 482 / 77 kWh195 kW (265 hk)Firehjuls (to motorer)470 km
Trinn 582 / 77 kWh225 kW (306 hk)Firehjuls (to motorer)470 km

VW skal som sagt offentliggjøre ID.4 23. september. De aller første bilene kommer på markedet rett før nyttår, men ikke i stort antall. Det er nesten riktigere å si at lanseringen vil skje rett over nyåret, og da for de bakhjulsdrevne bilene først. Firehjulstrekkerne ligger litt lenger ut i tidslinjen i 2021. Det samme gjelder for SUV-utgaven av Skoda Enyaq. Enda litt lenger ut i 2021 kommer kupéversjonen av Enyaq, og det vi her omtaler som VW ID.5.

Som bildene viser er ID.5 egentlig en lik bil som ID.4, bare med en noe lavere lagt taklinje i hekken. Fronten - antagelig også de fire dørene – er helt like, først og fremst av produksjonsmessige årsaker.

Onsdag 23. september avduker VW den offisielle utgaven av ID. 4. Dette vil også gi oss svar på mange av detaljene som kan forventes på ID.5. Elbil24 dekker naturligvis den begivenheten også.

Dette blir de typsike konkurrentene:

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.