Ford Mustang Mach-E:

Her går det galt i «elgtesten»: - Ekstremt farlig

Svensk testpanel er rystet over testresultatet. Ford Norge bekrefter at de vil granske testen.

Det gikk hardt for seg da Ford Mustang Mach-E ble utsatt for elgtest. Teknikens Värld er lite imponert. Video: Patrik Lindgren/Teknikens Värld Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): - Dette er veldig viktige funn, sier Linus Pröjtz i svenske Teknikens Värld til Elbil24.

Han og kollegene i det svenske teknologimagasinet har nylig testet fire biler i den berømte «elgtesten» - en test som bedømmer bilenes evne til å manøvrere i høy hastighet og simulere det som skjer hvis en elg plutselig hopper inn i veien.

Ford Mustang Mach-E AWD Long Range er blant disse. Der de tre øvrige bilene får gode skussmål, velger Teknikens Värld å underkjenne Mach-E.

- Vi kjenner ikke de rent tekniske årsakene til at Mach-E mislykkes i «elgtesten», men vi merker tydelig at antiskrenssystemet ikke fungerer godt nok i det hele tatt til å stoppe bilen fra å skli, sier Pröjtz.

Opp mot Model Y

I videoen øverst i artikkelen kan man se hva Pröjtz sikter til. Mach E-testes i forskjellige hastigheter, men får trøbbel med å manøvrere seg unna hindringer når bilen passerer 65 km/t.

Mach-E består elgtesten i 65 km/t, og godkjennes under tvil i 68 km/t. I 70 km/t går bilen bredt og kaster ut baken på en måte som gjør at kjeglemarkørene flyr unna. I 72 km/t klarer ikke Mach-E å holde seg på veien.

Til sammenlikning blir Hyundai Ioniq 5 og Skoda Enyaq begge godkjent på inngangshastigheten 72 km/t, mens Tesla Model Y imponerer stort ved å komme seg kontrollert gjennom 75 km/t.

- Model Y viser en helt annen oppførsel enn Mach-E. Den viser seg mye bedre, sier Pröjtz i videoen.

Vil undersøke nærmere

Anne Sønsteby i Ford Norge bekrefter overfor Elbil24 at de er gjort oppmerksomme på «elgtesten» og resultatet til Mach-E, og at de nå vil granske resultatet.

- Ford møter testteamet i publikasjonen denne uken for bedre å forstå resultatene, sier Sønsteby til Elbil24.

Hun er overrasket over Teknikens Värls konklusjon.

- Mach-E forventes å bli tildelt en sterk rating av Euro NCAP når denne kunngjøres i slutten av oktober, sier Sønsteby.

Her mister sjåføren kontrollen på Ford Mustang Mach-E i 72 km/t. Bilen besto dermed ikke testen. Foto: Teknikens Värld.
Her mister sjåføren kontrollen på Ford Mustang Mach-E i 72 km/t. Bilen besto dermed ikke testen. Foto: Teknikens Värld. Vis mer

- Revurder kjøpet

Teknikens Värld er imidlertid trygge på sine funn. Faktisk går de langt i å advare eiere og potensielle kjøpere av Mach-E.

- At bilen ikke får tilstrekkelig hjelp av antiskrenssystemet, betyr en større risiko for at bilen kan gå sidelengs inn i en ulykke. Det er ekstremt farlig, ettersom deformasjonssonene på bilen gjerne mangler på sidene, sier Pröjtz.

Han mener potensielle kjøpere av Ford Mustang Mach-E bør revurdere planene sine.

- Absolutt. De bør tenke seg om og fremfor alt se an hvordan Ford håndterer saken, sier Pröjtz.

Ford Norge hevder at Teknikens Världs testresultat ikke er noe å bekymre seg for.

- Selv om vi foreløpig ikke kan forklare resultatene av denne spesifikke testen, er vi trygge på at Mustang Mach-E tilfredsstiller de aller høyeste standardene satt globalt av Ford, inkludert problemfri gjennomføring av våre omfattende tester av stabilitet og ESP-systemer, sier Sønsteby.

Bildene gikk verden rundt

Det hører med til historien at dette ikke er første gang Teknikens Världs «elgtest» får oppmerksomhet. I 1997 testet de Mercedes A-klasse på samme vis - bare for å se at bilen veltet.

Bildene gikk verden rundt og satte Mercedes under et enormt press. De nektet først for at det var noe feil med bilens konstruksjon, men det gikk ikke lang tid før de stanset produksjonen og tilbakekalte alle solgte biler.

I 2019 ble Toyota RAV4 Hybrid og RAV4 Charging Hybrid underkjent i Teknikens Världs «elgstest». Toyota valgte å lytte til kritikken og gjorde endringer, og i 2020 ble bilene godkjent.

- Vi håper Ford nå lytter til anmeldelser og, i likhet med Toyota med RAV4 Hybrid og RAV4 Charging Hybrid, endrer måten antiskrenssystemet fungerer på, avslutter Pröjtz.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer