Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
Før helga var Elbil24 til stede på Polestar day i Los Angeles, der den Geely-eide produsenten med hovedkontor i Göteborg snakket om fremtiden og viste frem kommende modeller.
Blant dem var Polestar 4, som blir en coupe-SUV med lansering i 2024 – produksjonen for det kinesiske markedet starter faktisk denne uka, der de første kundene skal få bilen i løpet av året. Dette er en bil som både pris- og størrelsesmessig plasserer seg mellom den eksisterende Polestar 2 og kommende Polestar 3-modellen.
På Polestar 4 har selskapet gjort en ganske annerledes designvri – bilen har nemlig ikke noe bakrute. I stedet er panoramaglasstaket strukket godt forbi baksetepassasjerene før det igjen blir karosseri resten av veien.
Ta en titt rundt i kupeen her:
Kameraspeil
Som erstatning har Polestar plassert et kamera høyt opp på bakparten av bilen. Bakspeilet er da i praksis en skjerm som viser levende video som fanges opp av dette kameraet, og via knapper på speilet kan man stille både hvor bred vinkel man ønsker og tilte kamerabildet opp og ned.

Litt fiffig er det at man med en bryter kan gjøre speilet til et vanlig speil. Man ser da ikke ut bakover, men får muligheten til å ta en titt på baksetepassasjerene, for eksempel om man har med seg barn, som det jo kan være greit å ta en titt på en gang i blant. Du kan se hvordan det fungerer i videoen på toppen.
Videokvaliteten fra speilet virket å være utmerket. Bildet fløt godt med 60 bilder per sekund, og en skal heller ikke se bort ifra at man faktisk ser mer enn via et vanlig speil på nattestid, selv om vi ikke fikk anledning til å se hvordan det foregikk i mørket.

En annen åpenbar fordel er at hele speilet viser trafikken bak bilen. I et vanlig speil er det brått bare en del av speilet som viser bakruta, der man også får med nakkestøtter og lignende.
Som nordmann var jeg bekymret over hvordan dette ville fungere i nordisk vintervær, men der ble jeg forsikret om at Polestar hadde testet ut dette i de verste vinterforholdene, og at det fungerte strålende, selv om man selvsagt måtte sørge for å feie bort snøen før man satte seg i bilen.
Gir nye muligheter
Løsningen blir også å finne i Polestar 5 når den kommer, og det gir kanskje enda mer mening å droppe bakruta på den.
Fra sjefdesigner Graeme Lambert fikk vi høre at det å droppe bakruta gir nye muligheter – blant annet gir det mulighet for å gjøre bilen lavere og dermed mer aerodynamisk, i tillegg til at designerne da fikk muligheten til å lage et heldekkende glasstak.

Det strukturelle elementet som binder sammen hver side av bilen kan da plasseres lenger bak, og designet går dermed ikke ut over verken stivheten eller sikkerheten.
Modellen var utstilt på Polestar Day, men da bare i form av en slags mockup der det ikke var mulig å åpne noen dører eller den slags, men designet skal være likt det den endelige modellen og i høy grad basert på konseptbilen Precept, som Polestar tidligere har vist frem.
Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.