Euro NCAP

Her knuses Volkswagen ID.4

Sjekk videoene fra kollisjonstestene til Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4.

Video: Euro NCAP Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Enhver ny personbil på det europeiske markedet blir på et tidspunkt sendt gjennom den harde ildprøven – Euro NCAPs beinharde kollisjonstester.

For bilprodusentene er det frivillig å delta, men det er slettes ikke å anse som god markedsføring å ikke ville levere inn biler for test.

Disse testene er den eneste felles europeiske standarden som finnes, med tanke på sikkerhet.

Firedelt test

Bilene blir målt etter hvor trygg man er i den, og hvor «snill» bilen er med andre trafikanter, dersom man skulle være uheldig og komme borti noe eller noen. Bilene måles også på hvor flink den er til å unngå en ulykke gjennom aktive og passive sikkerhetssystemer.

Testene deles i hovedsak opp i fire deler.

  • Voksne i bilen
  • Barn i bilen
  • Myke trafikkanter
  • Sikkerhetssystemer

Siste test ut fra Euro NCAP er av stor betydning, ettersom den er ventet å bli en storselger – elbilene Skoda Enyaq og VW ID.4. Videoen fra kollisjonstestene til sistnevnte kan du se øverst, under ser du testene fra Enyaq:

Video: Euro NCAP Vis mer

Fem av fem stjerner

Bilene, som er bygd på samme lest, kom godt ut av kollisjonstesten på de fleste punkter. Beskyttelsen av fører og passasjerer er tilstrekkelig for alle kritiske kroppsregioner. Også knær og lårben er godt beskyttet, uavhengig av størrelsen på personene. En midtmontert kollisjonspute som beskytter fører og passasjerer fra å smelle i hverandre, fungerte også bra.

Begge fikk noe trekk i møte med myke trafikanter (syklister og fotgjengere), men ikke nok til å fravriste dem toppkarakteren - fem av fem stjerner.

Hele rapporten fra ID.4 kan du lese her, Enyaq her. (PDF)

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer