Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Enhver ny personbil på det europeiske markedet blir på et tidspunkt sendt gjennom den harde ildprøven – Euro NCAPs beinharde kollisjonstester.
For bilprodusentene er det frivillig å delta, men det er slettes ikke å anse som god markedsføring å ikke ville levere inn biler for test.
Disse testene er den eneste felles europeiske standarden som finnes, med tanke på sikkerhet.

45 elbil-modeller analysert: Sjekk den virkelige rekkevidden
Firedelt test
Bilene blir målt etter hvor trygg man er i den, og hvor «snill» bilen er med andre trafikanter, dersom man skulle være uheldig og komme borti noe eller noen. Bilene måles også på hvor flink den er til å unngå en ulykke gjennom aktive og passive sikkerhetssystemer.
Testene deles i hovedsak opp i fire deler.
- Voksne i bilen
- Barn i bilen
- Myke trafikkanter
- Sikkerhetssystemer
Siste test ut fra Euro NCAP er av stor betydning, ettersom den er ventet å bli en storselger – elbilene Skoda Enyaq og VW ID.4. Videoen fra kollisjonstestene til sistnevnte kan du se øverst, under ser du testene fra Enyaq:
Fem av fem stjerner
Bilene, som er bygd på samme lest, kom godt ut av kollisjonstesten på de fleste punkter. Beskyttelsen av fører og passasjerer er tilstrekkelig for alle kritiske kroppsregioner. Også knær og lårben er godt beskyttet, uavhengig av størrelsen på personene. En midtmontert kollisjonspute som beskytter fører og passasjerer fra å smelle i hverandre, fungerte også bra.
Begge fikk noe trekk i møte med myke trafikanter (syklister og fotgjengere), men ikke nok til å fravriste dem toppkarakteren - fem av fem stjerner.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.