Ladestasjoner 2021

Her kommer det nye Tesla superladere

Etablerer en rekke nye ladestasjoner landet rundt. Her får du oversikten

KRAFTIG ØKNING: Tesla utvider med over 30 nye ladestasjoner i 2021. Foto: Henrik Skolt/NTB
KRAFTIG ØKNING: Tesla utvider med over 30 nye ladestasjoner i 2021. Foto: Henrik Skolt/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

1ar du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Teslas nettverk av superladere er verdens største. Bare i Europa finnes det nå rundt 20.000 av dem, fordelt på rundt 2000 ladestasjoner.

Europas nordligste

I Norge finnes det pr 5. januar rundt 71 Tesla ladestasjoner med tilsammen 1003 ladestolper.

Ifølge Tesla skal dette antallet økes med minst 32 stasjoner i 2021, og de blir etablert over hele landet.

En av vinnerne må sies å være tidligere Finnmark fylke, som går fra tre ladestasjoner til åtte. Blant annet skal det etableres en ladestasjon i Honningsvåg, som dermed blir Europas nordligste.

Kommer også i bysentra

Det planlegges også store Tesla-ladestasjoner i sentrumskjernen av de største byene våre, Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Dette er en ny strategi fra Tesla, som tidligere i all hovedsak har etablert ladestasjoner utenfor de store bysentra, for langturene.

Elbil24 skrev allerede i mars i fjor at det var en større ladestasjon under planlegging i Oslo sentrum, i Sentrum P-hus.

At ladeanleggene legges i parkeringshus forenkler alle oppstartsprosesser. Det er nemlig ikke er søkeplikt for slike anlegg så lenge de befinner seg innendørs. Derfor kan vi også regne med at mange av de nye byladerne blir i tilknytning til parkeringsfasiliteter, enten i form av parkeringshus, eller annet.

Se hele oversikten over nye ladestasjoner nederst i saken.

250 kW over CCS

Tesla har tidligere uttalt til Elbil24 at alle fremtidige ladestasjoner kun kommer til å være av typen V3, deres tredje generasjon ladere, som benytter CCS-kontakt.

Dette omfatter dermed alle stasjonene som nå er under bygging.

Laderne på disse stasjonene vil kunne levere opp til 250 kW over CCS-standarden. Eldre Teslaer som kun er utstyrt med den originale Type 2-kontakten, må fortsatt bruke adapter for å kunne benytte de nye superladerne.

Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge og Island, mener også at ladehastighet er et viktig poeng, ettersom ladehastighet også påvirker kø ved stolpene.

- For å få stadig flere til å velge en elbil som sin neste bil, mener Tesla at ladingen må bli raskere. I 2020 bygget vi over 100 ladestolper i Norge med den tredje generasjon ladestasjoner, kalt V3 Supercharging, forteller han, vel vitende om at rask ekspedering av en kunde gir kortere ventetid for neste som vil lade.

Åpner for andre elbiler

CCS-kontakten er den mest vanlige i Europa i dag, men Teslas ladestasjoner har verken støtte for app-betaling, betalingskort eller ladebrikke, og er foreløpig forbeholdt Teslas egne biler.

CCS: Denne kontakttypen er den mest vanlige i dag, og benyttes også på nyere Teslaer. Foto: Ford
CCS: Denne kontakttypen er den mest vanlige i dag, og benyttes også på nyere Teslaer. Foto: Ford Vis mer

Nylig kom imidlertid nyheten om at Tesla ønsker å gjøre laderne tilgjengelig for andre elbiler med CCS-kontakt. Det var Elon Musk selv som avslørte dette i en tweet i desember. I skrivende stund er det imidlertid ikke klart når dette kommer til å bli mulig, og hvilke aktører som eventuelt vil hoppe på løsningen.

At Tesla vil føre opp betalingsterminaler, støtte for ladebrikker, eller andre betalingsløsninger er lite sansynlig. Når de åpner opp for andre merker og modeller vil dette antagelig være avtalebaserte løsninger, der de tilkommende produsentene må støtte den samme protokollen for bilidentifisering som Tesla benytter. Når dette er på plass er det bare å plugge inn, og ladingen er i gang. Akkurat så enkelt som det bør være.

Hvordan prisstrukturen for lading av andre merker vil være, er det alt for tidlig å si noe rundt.

Vi tester om det er mulig å lade biler fra andre merker på Teslas ladenettverk. Vis mer

Både NAF og Norsk Elbilforening har i lengre tid kommunisert bekymring over manglende infrastrukturen for lading, spesielt nå som salget av elbiler skyter i været.

Med den takten i utbygging Tesla nå viser til, kan de rett og slett bli en dominerende part på lading, ikke bare for Teslas eget merke, men også for en rekke bilmerker og modeller. Elon Musk har i hele sin tid sagt at hovedmålet er å redusere utslipp, men at han ikke er opptatt av å gjøre dette alene. Ved å få inn andre partnere på infrastrukturen for lading, får han antagelig også inn midler for ytterligere vekst og satsing.

Her ser du hvor de nye ladestasjonene kommer, ifølge Teslas egen oversikt:

Nye Tesla superchargere

. Sted Fylke
1AltaTroms og Finnmark
2ArendalAgder
3Bergen sentrumVestland
4BodøNordland
5BrekkvasselvTrøndelag
6FåvangInnlandet
7GjøvikInnlandet
8GudvangenVestland
9HadelandInnlandet
10HonningsvågTroms og Finnmark
11KarasjokTroms og Finnmark
12KautokeinoTroms og Finnmark
13KløftaViken
14LørenskogViken
15MoldeMøre og Romsdal
16Oslo Sentrum (Sentrum P-hus)Oslo
17Reine i LofotenNordland
18RørosTrøndelag
19SkaidiTroms og Finnmark
20SkedsmoViken
21SkienViken
22Stavanger sentrumRogaland
23SøgneAgder
24TreungenVestfold og Telemark
25TrondheimTrøndelag
26TrysilInnlandet
27TønsbergVestfold og Telemark
28VinjeøraTrøndelag
29ÅlgårdRogaland
30ÅsaneVestland
31ØrnesNordland

Kilde: Tesla

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer