Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Ford Mustang Mach-E må finne seg i å være en av de mest spennende nykommerne i 2020, når den dukker opp mot slutten av året.
Nå har bilen kommet på et til dels hemmelig frieri. Bare i Norge er det over 20.000 interessenter som har satt seg på liste for å få vite mer om bilen, og de fleste av disse har nå fått en invitasjon til å komme og se bilen de vurderer å kjøpe.
Elbil24 har fått fatt i eksklusive bilder fra da bilen ankom landet, sent lørdag ettermiddag.

Disse 28 nye elbilene kommer i 2020
Bilen ble trillet ut av en lukket bilfrakter, og rett inn i lokalene til Solberg Bil i Skien. Arrangementene er i utgangspunktet lukket for inviterte interessenter, men det kan fortsatt være muligheter for å få plass, får vi vite da vi kontakter Ford.
-Ta kontakt med en av de gjeldende forhandlerne, så kan det fortsatt være muligheter, forteller Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge, men hun innrømmer at det kan bli trangt.
Mange hos Ford Motor Norge og mange av våre forhandlere jobber nå døgnet rundt for at det skal bli en vellykket turné i alle steder/byer vi besøker - og vi gleder oss veldig til å kunne vise fram Mustang Mach-E til mange tusen nordmenn - som enten har forhåndsbestilt den elektriske SUVen - eller vurderer å gjøre det, legger hun til.
Hun forteller at forhandlerne allerede har påmeldinger til fulle hus, og at de regner med at listen over faktiske bestillinger blir langt lengre i løpet av perioden bilen er på besøk. Dette gjør det spennende med tanke på hvor mange biler Ford er i stand til å levere i løpet av året, men da Elbil24 snakket med sjefen for Fords elektrifisering, Paul Fratter, i november, var han klar i sin tale. -Vi skal kunne levere!
Her ankommer bilen Norge: (foto: Espen Simonsen)
Svært spennende pakke
Elbil24 var til stede da bilen ble avduket i Los Angeles i november. Sammenlignet med det markedet ellers har å by på utover året, har Ford denne gangen gjort det aller meste riktig. De tilbyr bilen med to batteripakker, de har sørget for god ladehastighet, to- eller firehjulsdrift, interessante AI-funksjoner, og andre løsninger som viser at de har tenkt riktig da de lagde Mustang Mach-E.
Mustang Mach-E skal kunne rulle over 60 mil, på utgaven med lengst rekkevidde. Den skal også kunne lade med en effekt på opp til 150 kW, og Ford har inngått samarbeid med Ionity for å sikre en god løsning.
Dette betyr etter alt å dømme at de også vil tilby tilsvarende ladeprogram som de øvrige merkene og eierne i Ionity-systemet. Dette for å sørge for rimeligere lading enn det Ionity presenterte her om dag.

Dette blir bilvinnerne i 2020
Mustang Mach-E er en bil som nærmest er skreddersydd for Norge, når det gjelder størrelse. Når den også kan sjekke av alle de riktige boksene med tanke på utstyr, løsninger, tekniske detaljer og øvrige data, så seiler Mustang Mach-E opp som en av de virkelig store favorittene til å bli en av landets mest solgte biler i 2020. Det er imponerende fra et selskap som frem til nå har vært nær fraværende, med tanke på elektrifisering.
I tillegg har den flere løsninger som er nye, blant annet fullstendig fri for dørhåndtak, og en del andre løsninger som gir bilen særpreg.
På sikt kommer det enda mer, for Ford har inngått kompaniskap med VW-gruppen om å bygge elbiler på den skreddersydde MEB-plattformen, som vi allerede har sett er svært fleksibel.
Med minste batteripakke (75,7 kWh) og tohjulsdrift, starter en Mustang Mach-E på 412.000 kroner. Huker du av for største batteri (98,9 kWh) og firehjulsdrift, får du bil fra 544.000 kroner.

Her finner du ALT om nye Ford Mustang Mach-E
Tekniske spesifikasjoner:
MACH-E STD RANGE 2WD | MACH-E EXT.RANGE 4WD | |
Motor | Elektrisk | 2 x Elektrisk |
Type: | Synkron, permanent magnet | Synkron, permanent magnet |
Effekt | 190 kW (258 hk) | 248 kW (337 hk) |
Dreiemoment | 415 Nm | 565 Nm |
Batteri: | Litium-ion | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 75,7 kWh | 98,9 kWh |
Rekkevidde: | 450 km | 540 km |
Ombordlader: | 11 kW (3-fas) / 7,4 kW (1-fas) | 11 kW (3-fas) / 7,4 kW (1-fas) |
Hurtiglading: | 150 kW | 150 kW |
Ladestandard: | CCS | CCS |
Hjuldrift: | Bak | Alle fire |
0-100 km/t: | Under 8 sek. | Under 7 sek. |
Toppfart: | Ikke kjent | Ikke kjent |
L x B x H (mm): | 4712x1881x1597 | 4712x1881x1597 |
Akselavstand (mm): | 2984 | 2984 |
Bakkeklaring (mm): | 145 | 145 |
Bagasjerom (VDA): | 402 / 1420 liter + 100 (frunk) | 402 / 1420 liter + 100 (frunk) |
Garanti bil: | 5 år | 5 år |
Garanti batteri: | Over 70 % i 8 år / 160.000 km | Over 70 % i 8 år / 160.000 km |
Pris fra kr.: | 412.000 | 544.000 |
Teknopakke: | 22.000 | 22.000 |
Teknopakke+: | 40.000 | 34.500 |
Metalikk lakk: | 7.000 - 10.500 | 7.000 - 10.500 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.