Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): For mange er kjøreglede sterkt knyttet til lyden fra buldrende motorer, smell i eksospotta og potente motorbrøl når gasspedalen tråkkes i bånn.
Derfor er det med et visst vemod mange registrerer at bilparken elektrifiseres, siden lyd-dimensjonen er nærmest fraværende på disse bilene.

Elbilen Porsche Macan nærmer seg
Lydkrav i nye elbiler
Eller - behøver den egentlig å være det? Neida. For det første er det allerede et krav at elbiler skal lage en viss lyd, men kun når hastigheten er 20 km/t eller saktere. Dette for å unngå farlige situasjoner med gående og syklende. Lyden minner gjerne om elektronisk «summing» , men enkelte elbiler har faktisk simulert bensinmotordur - for eksempel Mazda MX-30.
Mer sportslige elbiler, deriblant Porsche Taycan og Audi e-Tron GT, lager noe som kan minne om motorbrøl når du tråkker skikkelig på gassen, men det er neppe helt innertier for de største bensin- og dieselentusiastene.
Skal skape rik lydopplevelse
Dette er naturligvis bilprodusentene smertelig klar over, og flere jobber med det som kalles en «rik lydopplevelse». Det handler ikke nødvendigvis om å kopiere gamle motorbrøl, men om å skape en tilsvarende opplevelse av kraft og energioverføring - som samtidig også kan bli en del av bilens DNA.
BMW er blant bilprodusentene som har satt utfordringen på dagsordenen. Og det er ikke noen hvemsomhelst de har engasjert til å utvikle kjørelyden i fremtidens BMW-er: Den tyske komponisten Hans Zimmer.

Skal få hårene til å reise seg
Zimmer er kanskje verdens mest anerkjente komponist av filmmusikk, og er viden kjent for sin evne å skape musikalske uttrykk som får håret på armene til å reise seg i de mest intense scenene. Sjekk for eksempel filmer som The Gladiator og The Last Samurai, så skjønner du hva vi mener.
Nå er utfordringen å lage lyd som får hårene til å reise seg og smilet til å gå trill rundt, når du setter deg i en elbil.
Zimmer har allerede satt sin signatur på kjørelydene i kommende BMW iX og i4, og akkurat nå jobber han med lydene i M-utgaven av sistnevnte. Og den starter allerede når du trykker på start-knappen.
- Hver BMW har sin egen karakter, noe som gjenspeiles i lyden den lager. For de elektrisk drevne BMW M-modellene har vi utviklet en kjørelyd som styrker den emosjonelle opplevelsen, slik at ytelsen kan føles med enda større intensitet, sier Zimmer.

Mustang Mach-E: Første bil med innebygd «veibok»
Situasjonsavhengige lyder
Hvilke lyder som spilles under kjøring, avhenger blant annet av kjøremodus, fart og kjørestil. Velger du for eksempel comfort-modus i en iX, skal lydene gjenspeile en hyggelig atmosfære. Tråkker du på gasspedalen, overtar en dypere lyd som følger akselerasjonen. Og velger du sport-modus, blir lydspekteret mer dominerende og kraftig. I M-utgaven av i4 vil den bli enda mer fremtredende, ifølge BMW.
Bare når du kjører i eco-modus, reduseres den akustiske responsen til det vi forbinder med «vanlig» elbilnivå.
Lydpakkene har BMW kalt IconicSounds Electric, og vil komme som standard på BMW iX i løpet av 2022. For i4 og M-utgaven av denne, vil den bli tilgjengelig som et tilvalg. Pakkene skal også kunne bli tilgjengelig på andre modeller gjennom programvareoppdateringer, ifølge BMW.
Sjekk videoklippet øverst. På slutten kan du høre akselerasjonslyden.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.