Fotobokser:

Her skal råkjørerne tas

De siste ukene er det satt i drift flere nye strekninger med fotobokser. Onsdag kom det enda flere nye.

450 FOTOBOKSER: Ifølge Statens vegvesen er måling av fart over en lengre strekning et svært effektivt tiltak for å få ned ulykkestallene. Rundt halvparten av de snart 450 fotoboksene på norske veier er såkalt streknings-ATK-er. Foto: Politiets ATK-senter
450 FOTOBOKSER: Ifølge Statens vegvesen er måling av fart over en lengre strekning et svært effektivt tiltak for å få ned ulykkestallene. Rundt halvparten av de snart 450 fotoboksene på norske veier er såkalt streknings-ATK-er. Foto: Politiets ATK-senter Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De to siste åra har den positive utviklingen med stadig færre drepte på norske veier snudd. Ved utgangen av oktober hadde 111 personer omkommet - 16 flere enn i fjor. I hele 2021 mistet til sammenlikning 80 personer livet på norske veier.

Høy fart har vært en sannsynlig medvirkende årsak i 29 prosent av dødsulykkene, fastslår en ny rapport.

Det er snart 450 fotobokser på norske veier. Omtrent halvparten er såkalt streknings-ATK-er, som måler farten over en strekning på noen kilometer.

I år økte kapasiteten til disse boksene, slik at 250.000 bilister ble tatt for å kjøre for fort. Det er 70.000 flere enn i fjor.

Flere kontroller

Nå vil samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at oppdagelsesrisikoen skal bli enda høyere på strekninger der det erfaringsmessig kjøres for fort og det erfaringsmessig er mange ulykker:

- Framover er vi nødt til å styrke innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet og blant annet gjennomføre målrettet og effektiv kontrollinnsats. I tillegg må vi jobbe for å øke sjåførenes bevissthet om konsekvensene av uoppmerksomhet og risikoatferd, sier Nygård.

Ett av tiltakene som er foreslått i tiltaksplanen for trafikksikkerhet for perioden 2022 til 2025, er økt kontroll av fart. Det ser vi nå blant annet i form av nye fotoboksstrekninger.

LOV Å TRYKKE: Det finnes mange knapper i en bil, og noen av disse er nok velkjente, men kjenner du til knappen som kan redde liv? Video: Celina Stamper / NTB Vis mer

Flere nye fotobokser

I oktober startet Statens vegvesen, i samarbeid med politiet, strekningsmåling av fart (streknings-ATK) på fylkesvei 82 mellom Melbu og Stokmarknes i Nordland.

Her har det i mange år vært problemer med bilister som kjører med høy fart, med mange beslaglagte førerkort som konsekvens. På en 9,2 kilometer lang strekning måles nå farten i begge retninger.

- Automatisk trafikkontroll er et effektivt trafikksikkerhetstiltak der vi har problemer med høy fart. Ved å senke hastigheten på strekningen, reduserer vi faren for ulykker og sparer liv og helse, sier Jørgen Bysveen, seniorrådgiver på trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Fotobokser i tunneler

Onsdag 22. november startet en ny strekningsmåling av fart på E6 i Korgfjelltunnelen i Nordland.

- Politiet har registrert mye «villmannskjøring» gjennom tunnelen de siste seks åra. Vi har opplevd flere alvorlige ulykker, deriblant en dødsulykke. Derfor har vi, sammen med politiet, besluttet å ta i bruk dette effektive sikkerhetstiltaket, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

FLERE NYE: Det er godt over 400 fotobokser langs norske veier. Onsdag fikk flere nye veier og tunneler i Norge nye fotobokser og strekningsmåling av fart. Foto: Rune Korsvoll
FLERE NYE: Det er godt over 400 fotobokser langs norske veier. Onsdag fikk flere nye veier og tunneler i Norge nye fotobokser og strekningsmåling av fart. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Svært effektivt tiltak

Onsdag startet også tilsvarende fartsmålinger flere steder på E39 i Trøndelag. Storsand- og Viggjatunnelen, samt Mannsfjell-, Svalnes- og Nausttunnelen får strekningsmåling av fart. Dette skjer i forbindelse med sikkerhetsgodkjenning av tunnelene.

- Når vi nå inkluderer fem tunneler og kontroll i begge retninger, vil denne ombyggingen av tunnelene gi en betydelig bedre sikkerhet enn vi har i dag, forklarer Ranes.

Hun viser til analyser fra Transportøkonomisk institutt (TØI) fra 2014 som viser at tallet på drepte og hardt skadde blir halvert på strekninger med streknings-ATK, og at effekten holder seg i flere kilometer etter fotoboksene.

Strekningsmåling kommet for å bli

Kontroll av fart er en av de viktige punktene i regjeringens tiltaksplanen for trafikksikkerhet fram mot 2025. Derfor kan vi vente oss enda flere veier med strekningsmåling av fart i tida framover. Statens vegvesen, som bygger og drifter anleggene, vil imidlertid ikke ut med noen konkrete strekninger nå.

- Vi har et internt notat med mulige kandidater, men disse skal først gjennom en godkjenningsprosess i samarbeid med politiet. Først når den godkjenningen er på plass, kan vi starte arbeidet med planlegging og bygging av nye fotoboksanlegg, forklarer Bysveen til Dinside.

Mer om

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.