Selvkjørende biler

Her trenger ikke lenger holde hendene på rattet

Ford først i Europa med å få godkjent system for selvkjørende biler.

EUROPA-GODKJENNING: Nå kan engelskmennene slippe rattet. Slik fungerer BlueCruise fra Ford. Video: Ford Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Moderne biler har gjerne en rekke førerstøttesystemer som skal gjøre kjøreopplevelsen både tryggere og enklere. Det kan være automatisk nedbremsing når du rygger eller nærmer deg kjøretøyet foran, hjelp til å holde deg i fila og lydvarsler av ulike slag når du bør være oppmerksom.

Snart slutt på å holde på rattet?

Du har kanskje også prøvd adaptiv cruisekontroll, og oppdaget at du i mange tilfeller kan slippe rattet - og så tar bilen seg av både styring og tilpassing av fart og avstander.

Men etter kort tid vil du få varsel om at du må holde hendene på rattet. Gjør du ikke det, vil bilen etter hvert stoppe opp, gjerne akkompagnert med alarmer og nødblink. Det kunne jo for eksempel hende du hadde fått et illebefinnende.

Dette kalles for selvkjøring på nivå 1.

I framtiden vil mange biler kunne kjøre helt selv, og det første som blir borte, er behovet for at du skal ha hendene på rattet. Vi snakker her om nivå 2 av selvkjøring, som betyr at det er nok at du har øynene på veien, og så kan automatikken ta seg av alt det andre.

Ford har fått godkjenning

Nå melder Ford at de har, som først i Europa, fått godkjent sitt system for slik selvkjøring på nivå 2. Systemet har vært i bruk i USA en god stund allerede. I videoen øverst kan du se hvordan systemet fungerer.

Foreløpig gjelder godkjenningen kun i Storbritannia og for modellen Ford Mustang Mach-e (produsert i 2023 og fremover), men markerer starten på en ny tidsregning for sikker bilkjøring i Europa - som med stor sannsynlighet blir hverdagen også for andre modeller, bilmerker og i andre europeiske land på sikt.

I starten gjelder godkjenningen for 3700 kilometer med motorvei i England, Skottland og Wales. Systemet overvåker veimerking, fartskilt og trafikksituasjonen rundt bilen, og tilpasser fart, plassering og avstander - kort sagt alt det du tidligere måtte passe på selv.

Og hvis du tror at du samtidig kan ta deg en powernap, må du tro om igjen. Infrarød kamerateknologi sjekker nemlig om du har øynene åpne og fokusert på veien. Hvis ikke, kobler systemet ut og du får varsel om å ta over styringen.

Krever abonnement

Det er også verdt å nevne at funksjonen, som Ford har kalt BlueCruise, blir en abonnementstjeneste som du må betale en månedlig avgift for å bruke.

Ford skriver i en pressemelding at forventer at systemet blir godkjent i flere europeiske land i tiden fremover. I saken under kan du lese om hvilke bilfabrikanter som har kommet lengst på området.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.