Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Kinesiske Aiways er denne uken på Norges-besøk for å vise frem sin nye elbil, U5. Bilen er for øvrig ikke bare deres nye elbil, det er også den aller første bilen noensinne fra start-up selskapet. Bilen ble første gang vist under bilmessen i Geneve i mars, og er nå på vei til Frankfurt, der det igjen er bilmesse andre uken i september.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Selskapet har kjørt hele veien fra Kina, gjennom Russland, og er denne uken i Oslo.
Elbil24 møtte ekvipasjen for å ta en nærmere titt på bilen, og høre mer om planene for det nyoppstartede selskapet.
Ingen bagasje
Alex Klose er sjef for selskapets satsing i Europa.
-Bilbransjen opplever nå en omstrukturering der lang fartstid og mye bagasje like gjerne kan være en byrde, som nytte. Vi har ingen bagasje å dra på, forteller han.
Han forteller også en historie vi til en viss grad har ført før, når han bedyrer at selskapet legger stor vekt på programvare og IT-løsninger. Denne elektroniske arkitekturen skal gjøre det lettere å gjøre service og vedlikehold ved hjelp av OTA-løsninger (Over The Air).

Budskapet er på mange måter det samme Mr. Musk har sagt om Tesla, som etter egne utsagn anser seg selv mer som et programvareselskap, fremfor en bilprodusent. Elon Musk har utvilsomt vært med på å endre bilbransjen, og de to grunnleggerne av Aiways har den samme filosofien og målsetningen.

Grunnleggerne Samuel Fu og Gary Gu ønsker å bygge en grunnmur for å endre bransjen, og hvordan man ser på bilen som produkt, forteller Klose.
Fra null til ferdig bil har tatt bare to år, etter at selskapet først ble grunnlagt i 15. februar 2017. Allerede ett år og to måneder senere viste de frem deres første to biler på bilmessen i Beijing.
I høst, to og et halvt år etter, vil de første kundebilene bli levert. I Europa må vi vente til april neste år.

Flere modeller
Aiwais U5 må sies å være en SUV, eller crossover, og har en god størrelse. Lengden er på 4,68 meter, og bilen er 1,7 meter høy. Den er laget som en elbil fra bunnen av, med en plattform som er lett å tilpasse til biler med andre formater. Og de kommer.

Kinesiske Nio varsler ny rimelig SUV
For på samme måte som VW har laget sin MEB-plattform, som er dedikert til elektriske biler, så har Aiway også laget sin modulbaserte plattform, MAS, eller More Adaptable Structure. Plattformen skal sammen med den ferdig utviklede elektriske arkitekturen gjøre det enklere for selskapet å lage 1-2 nye modeller per år i tiden som kommer.
I en plansje selskapet har vist frem, ser vi omrisset av ytterligere fire modeller som er basert på MAS-strukturen.
Arkitekturen, eller byggeklossene om du vil, skal også gjøre det enklere å implementere funksjoner som høyere nivåer av autonom kjøring. Til å begynne med vil U5 støtte nivå 2, eller 2+, som Aiways kaller det.

Strømlinjeformet kundekontakt
I likhet med flere andre nyoppstartede selskaper skal også Aiways selges over nettet. De skal ikke engang ha faste utsalgssteder, men bli vist til omverdenen gjennom midlertidige pop-up demorom. En annen løsning er å la leiebilselskapene ha et knippe biler i stallen som potensielle kunder kan leie for en kortere eller lengre periode for å bli kjent med produktet.
De er også så sikre på produktet at de ikke skal ha egne faste verksteder, men ha avtaler med lokale verksteder som får oppdraget, hvis – eller når – bilene trenger service eller reparasjon.

Nå kommer kineserne
-I praksis trenger bilene knapt service, forteller Alex Kose, men legger til at de kanskje får en obligatorisk innlagt service ved rundet 100.000 kilometer, eller tilsvarende.
Utover dette skal sensorer og programvare fortelle selskapet og eieren når noe trenger service eller annet vedlikehold.
Det skal også være enkelt å velge modell, for det blir i praksis to utgaver. Den enkleste får en motor på 140 kW fra 310 Nm, mens den største modellen får et dreiemoment på 390 Nm og 170 kW. Utover dette skal det kun være enkle valg som farge og andre småting man må ta før man taster kode og klar.

Batteriet har en netto anvendbar batterikapasitet på 65 kWh (5 % høyere brutto), noe som skal holde til rett over 500 km rekkevidde, målt etter NEDC-metoden.
Aiways ser på U5 som en premiumbil , men det gjenstår å se hvor i dette landskapet markedet kommer til å plassere den.

Kinesisk el-varebil til Norge
De neste to ukene fortsetter pilgrimsferden videre fra Oslo til Frankfurt. Underveis skal de vise bilen for øvrig presse blant annet i København, Amsterdam og Paris, før de ender opp i Frankfurt i god tid før bilmessens første dag, 9. september.
Prisene er naturligvis ikke klare, men Alex Klose indikerer en startpris på rundt 34.000 Euro.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.