Aiways U5 i Norge:

Her viser kinesiske Aiways frem sin nye elbil i Oslo

Har kjørt hele veien fra Kina for egen maskin, og vil gjerne prioritere Norge som marked.

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Kinesiske Aiways er denne uken på Norges-besøk for å vise frem sin nye elbil, U5. Bilen er for øvrig ikke bare deres nye elbil, det er også den aller første bilen noensinne fra start-up selskapet. Bilen ble første gang vist under bilmessen i Geneve i mars, og er nå på vei til Frankfurt, der det igjen er bilmesse andre uken i september.

Selskapet har kjørt hele veien fra Kina, gjennom Russland, og er denne uken i Oslo.

Elbil24 møtte ekvipasjen for å ta en nærmere titt på bilen, og høre mer om planene for det nyoppstartede selskapet.

Ingen bagasje

Alex Klose er sjef for selskapets satsing i Europa.

-Bilbransjen opplever nå en omstrukturering der lang fartstid og mye bagasje like gjerne kan være en byrde, som nytte. Vi har ingen bagasje å dra på, forteller han.

Han forteller også en historie vi til en viss grad har ført før, når han bedyrer at selskapet legger stor vekt på programvare og IT-løsninger. Denne elektroniske arkitekturen skal gjøre det lettere å gjøre service og vedlikehold ved hjelp av OTA-løsninger (Over The Air).

MODERNE: Aiways har startet med blanke ark, og har ingen gamle deler på hylla de må bruke. Foto: Fred Magne Skillebæk
MODERNE: Aiways har startet med blanke ark, og har ingen gamle deler på hylla de må bruke. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Budskapet er på mange måter det samme Mr. Musk har sagt om Tesla, som etter egne utsagn anser seg selv mer som et programvareselskap, fremfor en bilprodusent. Elon Musk har utvilsomt vært med på å endre bilbransjen, og de to grunnleggerne av Aiways har den samme filosofien og målsetningen.

STOLT: Alex Klose er stolt av å kunne vise frem selskapets første bil. Foto: Fred Magne Skillebæk
STOLT: Alex Klose er stolt av å kunne vise frem selskapets første bil. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Grunnleggerne Samuel Fu og Gary Gu ønsker å bygge en grunnmur for å endre bransjen, og hvordan man ser på bilen som produkt, forteller Klose.

Fra null til ferdig bil har tatt bare to år, etter at selskapet først ble grunnlagt i 15. februar 2017. Allerede ett år og to måneder senere viste de frem deres første to biler på bilmessen i Beijing.

I høst, to og et halvt år etter, vil de første kundebilene bli levert. I Europa må vi vente til april neste år.

FIRE SKJERMER: Tre sitter foran rattet, og en større hovedskjerm over midtkonsollen. Foto: Fred Magne Skillebæk
FIRE SKJERMER: Tre sitter foran rattet, og en større hovedskjerm over midtkonsollen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Flere modeller

Aiwais U5 må sies å være en SUV, eller crossover, og har en god størrelse. Lengden er på 4,68 meter, og bilen er 1,7 meter høy. Den er laget som en elbil fra bunnen av, med en plattform som er lett å tilpasse til biler med andre formater. Og de kommer.

For på samme måte som VW har laget sin MEB-plattform, som er dedikert til elektriske biler, så har Aiway også laget sin modulbaserte plattform, MAS, eller More Adaptable Structure. Plattformen skal sammen med den ferdig utviklede elektriske arkitekturen gjøre det enklere for selskapet å lage 1-2 nye modeller per år i tiden som kommer.

I en plansje selskapet har vist frem, ser vi omrisset av ytterligere fire modeller som er basert på MAS-strukturen.

Arkitekturen, eller byggeklossene om du vil, skal også gjøre det enklere å implementere funksjoner som høyere nivåer av autonom kjøring. Til å begynne med vil U5 støtte nivå 2, eller 2+, som Aiways kaller det.

GOD PLASS: Baksetet byr på god plass, og kan felles ned i en 60/40-splitt. Foto: Fred Magne Skillebæk
GOD PLASS: Baksetet byr på god plass, og kan felles ned i en 60/40-splitt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Strømlinjeformet kundekontakt

I likhet med flere andre nyoppstartede selskaper skal også Aiways selges over nettet. De skal ikke engang ha faste utsalgssteder, men bli vist til omverdenen gjennom midlertidige pop-up demorom. En annen løsning er å la leiebilselskapene ha et knippe biler i stallen som potensielle kunder kan leie for en kortere eller lengre periode for å bli kjent med produktet.

De er også så sikre på produktet at de ikke skal ha egne faste verksteder, men ha avtaler med lokale verksteder som får oppdraget, hvis – eller når – bilene trenger service eller reparasjon.

-I praksis trenger bilene knapt service, forteller Alex Kose, men legger til at de kanskje får en obligatorisk innlagt service ved rundet 100.000 kilometer, eller tilsvarende.

Utover dette skal sensorer og programvare fortelle selskapet og eieren når noe trenger service eller annet vedlikehold.

Det skal også være enkelt å velge modell, for det blir i praksis to utgaver. Den enkleste får en motor på 140 kW fra 310 Nm, mens den største modellen får et dreiemoment på 390 Nm og 170 kW. Utover dette skal det kun være enkle valg som farge og andre småting man må ta før man taster kode og klar.

SUV: Bilen fremstår som en SUV eller Crossover. Dørhåndtakene ligger felt inn i døren under kjøring. Foto: Fred Magne Skillebæk
SUV: Bilen fremstår som en SUV eller Crossover. Dørhåndtakene ligger felt inn i døren under kjøring. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Batteriet har en netto anvendbar batterikapasitet på 65 kWh (5 % høyere brutto), noe som skal holde til rett over 500 km rekkevidde, målt etter NEDC-metoden.

Aiways ser på U5 som en premiumbil , men det gjenstår å se hvor i dette landskapet markedet kommer til å plassere den.

De neste to ukene fortsetter pilgrimsferden videre fra Oslo til Frankfurt. Underveis skal de vise bilen for øvrig presse blant annet i København, Amsterdam og Paris, før de ender opp i Frankfurt i god tid før bilmessens første dag, 9. september.

Prisene er naturligvis ikke klare, men Alex Klose indikerer en startpris på rundt 34.000 Euro.