Lade elbil:

Hevder de kan revolusjonere elbillading

Kan ny ladepark gi halv pris når sola skinner?

ENKLERE LADING: Martin Vatne i Østfold Energi mener en ny ladepark er et stort steg i riktig retning for å møte den økte lade-etterspørselen. Her et bilde fra en lang ladekø. FOTO: Fortum.
ENKLERE LADING: Martin Vatne i Østfold Energi mener en ny ladepark er et stort steg i riktig retning for å møte den økte lade-etterspørselen. Her et bilde fra en lang ladekø. FOTO: Fortum. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!

(Elbil24): Elbil24 har tidligere skrevet om NAF som ser til regjeringen i håp om å få styrket infrastrukturen for lading. Nå melder ladeparken Inspiria Charge Court i Sarpsborg at den skal bruke selvforsyning i strømnettet til å lade parkerte elbiler.

Det kommer frem i en pressemelding. Ladeparken er et stort steg fremover for å møte den fremtidige økte etterspørselen etter elbillading, mener Martin Vatne. Han er direktør for strategi og forretningsutvikling i Østfold Energi, som sammen med COWI er to av partnerne i prosjektet.

- I sommer kommer forhåpentligvis dette til å se ut som en full ladepark hvor folk kommer for å oppleve hvordan lading bør være, og de kommer for å lade på kortreist, grønn strøm, sier Vatne.

Solceller på taket

De har mål om at ladeparken skal huse 40 plasser, innrammet med flott trekonstruksjon og solceller på taket som produserer strømmen til bilene.

Martin Vatne i Østfold Energi. Foto: Therese Olavsrud.
Martin Vatne i Østfold Energi. Foto: Therese Olavsrud. Vis mer

- Ved bruk av sol, batteri og smart laststyring har vi da etablert 40 ladeplasser uten å kreve mer effekt fra nettet, sier Vatne.

Selvforsyningen i ladeparken er basert på et mikronett - et lite strømnett som produserer og forbruker strøm lokalt uten å belaste det offentlige strømnettet.

COWI har bidratt til å utvikle mikronettet til ladeparken gjennom prosjektering av den elektriske infrastrukturen.

– Vi sørger for at alle billaderne får strøm og at solcelle- og batterianlegg kobles til eksisterende elektriske anlegg. Vi sørger rett og slett for at alt fungerer sammen, sier prosjektingeniør Christian Olsen Rendall.

Sol kan gi halv pris på strøm

En utfordring for aktører som ønsker å skape egne mikronett, er å finne bærekraftige forretningsmodeller.

I fremtiden kan vi ende opp med nye typer tilbud på lading - tilbud vi kanskje ikke ser for oss i dag.

– I ladeparken kan det være at du vil få tilbud som «i dag er det meldt sol, så nå har vi halv pris på lading». Det er sånne ting vi ikke ser enda fordi lademarkedet er veldig umodent på kundeopplevelse, sier Vatne.

Ladeparken kan i fremtiden potensielt brukes til å levere strøm tilbake til nettet og avlaste store effekttopper når det trengs.

– Det øyeblikket en stor generator eller en pumpe, eller noe som krever mye energi starter opp, så trenger den veldig mye strøm på kort tid. Istedenfor å bygge en veldig tykk kabel ut til det området, så kan du tenke deg at alle elbilene som står til lading innen en viss radius deler litt av sin energi for å dekke den peaken, forklarer Vatne.

Viktig bevisbyrde

Pilotprosjektet til Inspiria vil være en viktig bevisbyrde på at man kan lade mange biler på en gang uten å overbelaste nettet. For å gjøre strømnettet robust har COWI benyttet seg av batteriteknologi og solceller.

– Se på kraftnettet som Inspira er tilkoblet som et stort rør med vann som renner gjennom. Det er rett og slett ikke nok vann i røret til å forsyne de nye elbilladerne hvis alle lader bilen for fullt. Dermed er det plassert et basseng, i form av et batteri, mellom kraftnettet og Inspiria science center.

- I tillegg har vi solcelleanlegget som pøser vann i bassenget når sola skinner, og på den måten skal alle få lade bilene sine, sier Rendall.

Dette er naturligvis bare lignelser med vann, men fungerer på samme måte med strøm, der bassenget er byttet ut med batterier.

En ulempe for de som har satt opp ladestasjoner i dag er effektavgiften, der ladeoperatør må betale full effektavgift etter det høyeste forbruket hele tiden. Her senkes toppen av effektuttaket, og dermed toppen som ville definert prisen for effektuttaket, dersom ladeanlegget hadde vært koblet til det ordinære nettet.

Vil unngå dyr løsning

Når Norge elektrifiserer transport og industri, kan det gjøres ved å bygge ut strømnettet. Det anses imidlertid som en dyr løsning og forklarer hvorfor blant andre COWI ser på andre løsninger.

– Mikronett og smartnett er eksempler. Fordelen med å drive lokal produksjon og distribusjon gjennom mikronett er gjerne at man produserer der man forbruker. Da slipper man store overføringer fra det offentlige nettet, sier sivilingeniør Ole Christian Nebb.

Det er ventet et stort behov for denne typen løsninger fordi det vil bidra til det grønne skiftet.

Fornybar energi for alle er et av FNs bærekraftsmål, og elektrifisering er en essensiell del av dette arbeidet, selv om det ikke er svaret på alt, ifølge Nebb.

– Mikronett er veldig bra, men er ikke løsningen på alt innen elektrifisering. Det er ikke gitt at man kan ha fornybare installasjoner overalt, så i enkelte tilfeller må man gjerne se på noen smarte styringer eller energilagringsmuligheter, avslutter Nebb.