Moms på elbiler:

Hevder elbil-moms vil kreve lovendring: - Håpløst

Regnskap Norge mener innføring av moms på bare dyre elbiler er ulovlig. - Dette er ikke noe problem, svarer SV.

Mercedes-Benz EQS 450+ er blant bilene som vil bli betraktelig dyrere med innføringen av moms ved nyttår. Men er det lovlig? Foto: Bjørn Eirik Loftås
Mercedes-Benz EQS 450+ er blant bilene som vil bli betraktelig dyrere med innføringen av moms ved nyttår. Men er det lovlig? Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

Regjeringspartiene og SV er i revidert nasjonalbudsjett blitt enige om å innføre moms for elbiler som koster mer enn 500.000 kroner. Rimeligere elbiler slipper moms, og dette fritaket skal beholdes fram til 2025.

Det er ikke mulig å innføre en slik løsning innenfor dagens lovverk, ifølge organisasjonen Regnskap Norge. Den er bransjeforening for autoriserte regnskapsførere.

Administrerende direktør Rune Aale-Hansen kaller løsningen «håpløs».

- Det finnes ingen hybride løsninger hvor én og samme vare eller tjeneste både er unntatt eller fritatt, og samtidig momspliktig. Det er enten eller, sier Aale-Hansen.

Foreslo først tilskuddsordning

I utgangspunktet foreslo regjeringspartiene en annen modell. Det skulle innføres moms for alle elbiler, men man kunne få momsen dekket gjennom et tilskudd for biler opp til 500.000 kroner.

SV var lite fornøyd med denne løsningen. I forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett fikk partiet gjennomslag for å legge om. Nå innføres i stedet et bunnfradrag for biler opp til 500.000 kroner.

Finanspolitisk talsperson Kari Elisabeth Kaski i SV mener moms på kun de dyreste elbilene er enklere og mer forutsigbart. Den praktiske forskjellen for folk er at de slipper å betale moms for hele kjøpesummen, for så å be om å få penger tilbakebetalt etterpå.

- Nå går det automatisk. Man slipper å forholde seg til det, sier hun til NTB.

Hun er også fornøyd med at momsfritaket for de rimeligere elbilene ligger bundet til 2025. Det lå ikke i regjeringspartienes opprinnelige forslag.

- Vi var bekymret for at vi i hver eneste budsjettforhandling skulle forhandle om hvor stor støtteordningen skal være, sier hun.

Kan endre loven

Kaski er lite bekymret for at det skal være lovteknisk plundrete å innføre. Ordningen skal tre i kraft fra nyttår. Detaljene kommer på plass når statsbudsjettet legges fram i oktober.

Det har ikke kommet signaler fra Finansdepartementet om at det skal være hindringer i veien for en totrinnsmodell, ifølge Kaski. Men skulle det komme, er det ikke noe problem:

- Da endrer vi bare loven, sier hun.

Selv om det skulle bli nødvendig med en lovendring, vil det ikke være så tidkrevende at innføringen av momsen vil måtte utsettes, mener hun.

Også Arbeiderpartiets finanspolitiske talsmann Eigil Knutsen er trygg på at ordningen er grei å innføre, uten at det hefter noen teknikaliteter eller liten skrift.

- Nei, det er et bunnfradrag i momsen. Kjøper man elbil for 600.000, så blir det moms bare på de siste 100.000, sier han.

- Store endringer

Regnskap Norge mener derimot det må utvikles nye regler og veiledninger, samt at det må kontrolleres at reglene følges.

Aale-Hansen avviser at løsningen gir økt forutsigbarhet.

- Her er det snakk om store endringer i merverdiavgiftslovgivningen og rundt prinsippene for å beregne moms. Ordningen med bunnfradrag er helt ny, og ingen har det klart for seg hvordan dette skal gjennomføres i praksis, sier han.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.