Hevder fossilbiler er 300-400 ganger verre enn elbiler

Gapet vil bare øke og øke, ifølge rapport utarbeidet av miljøorganisasjon.

GJENVINNES: Når elbilen og batteripakka er gjenvunnet, sitter man igjen med bare 30 kilo råstoff som går tapt, ifølge ny studie. Foto: Bjørn Eirik Loftås
GJENVINNES: Når elbilen og batteripakka er gjenvunnet, sitter man igjen med bare 30 kilo råstoff som går tapt, ifølge ny studie. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Environment (T&E), som blant annet var med å avdekke dieselgate-skandalen for noen år tilbake, har i en ny studie sett på hvilken påvirkning biler med forskjellige drivlinjer har på miljøet.

De har blant annet sett på behovet for råvarer som trengs for lage elektriske bilbatterier i dag og i fremtiden, sammenlignet med råvarene som trengs for å kjøre en bil med fossilt brensel.

Nå er det viktig å understreke at T&E neppe kan regnes som noen nøytral aktør i denne debatten, men studien peker uansett noen interessante funn.

30 kilo mot 17.000 liter

Hovedfunnet er, som ventet, at elektriske biler bruker langt mindre råstoff enn biler som drives av diesel og bensin. Når man tar i betraktning kravene til gjenvinning, vil en elbil i snitt bare bruke rundt 30 kilo råvarer gjennom hele sin livssyklus, hevder studien, som legger til at typiske biler med forbrenningsmotor bruker 300-400 ganger mer.

Denne vil i snitt nemlig bruke rundt 17.000 liter bensin eller diesel i sin levetid, ifølge T&E.

Gapet vil dessuten bare øke, etter hvert som det gjøres teknologiske framskritt innen batteriutvikling. Ifølge studien forventes for eksempel mengden litium i bilbatteriene å halveres innen ti år. Kobolt-andelen ventes å bli redusert med tre fjerdedeler og nikkel til rundt en femtedel.

Studien peker også på at Europa innen kort tid forventes å bli selvforsynte på råvarer som kreves til elbatteri-produksjon. Norge er blant landene som ønsker å ta en posisjon innen slik produksjon, med flere batterifabrikker under planlegging.

Norge satser også på å bli europaledende på batterigjenvinning. Ved Hydro Volts anlegg som er under bygging i Fredrikstad, er målet at 90 prosent av materialene i et elbilbatteri skal kunne gjenvinnes.

Viser ikke hele bildet

Det studien ikke sier noe om, er hva som kreves av råvarer for å lade batteriene gjennom bilens levetid. I Norge får vi mye av strømmen vår fra vannkraft, som går for å være såkalt «ren» energi. Her vil miljøgevinsten være særlig stor.

I mange andre land er situasjonen en helt annen, og mye av kritikken og skepsisen knyttet til elbiler, går nettopp på at bilene drives av strøm som kommer fra «urene» kilder, for eksempel fra kullkraftverk.

Regnestykkene er kompliserte, men de siste årene har en rekke uavhengige rapporter presentert beviser for at en elbils klimaavtrykk er mindre enn tilsvarende for fossildrevne biler, når hele livsløpet tas med i beregningene.

Flere av rapportene peker imidlertid på at produksjonen av elbilen, spesielt av batteripakkene, isolert sett bidrar til høyere CO2-utslipp - men at denne ulempen elimineres etter hvert, fordi elbilene er langt mer energieffektive i drift. Dessuten er de fleste enige om produksjonen kommer til å bli langt mer miljøvennlig i årene som kommer.

Denne rapporten fra Faktisk.no belyser mange av problemstillingene, og lander på samme konklusjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer