Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Environment (T&E), som blant annet var med å avdekke dieselgate-skandalen for noen år tilbake, har i en ny studie sett på hvilken påvirkning biler med forskjellige drivlinjer har på miljøet.
De har blant annet sett på behovet for råvarer som trengs for lage elektriske bilbatterier i dag og i fremtiden, sammenlignet med råvarene som trengs for å kjøre en bil med fossilt brensel.
Nå er det viktig å understreke at T&E neppe kan regnes som noen nøytral aktør i denne debatten, men studien peker uansett noen interessante funn.

1000 norske elbiler kartlagt: Så lang er rekkevidden i praksis
30 kilo mot 17.000 liter
Hovedfunnet er, som ventet, at elektriske biler bruker langt mindre råstoff enn biler som drives av diesel og bensin. Når man tar i betraktning kravene til gjenvinning, vil en elbil i snitt bare bruke rundt 30 kilo råvarer gjennom hele sin livssyklus, hevder studien, som legger til at typiske biler med forbrenningsmotor bruker 300-400 ganger mer.
Denne vil i snitt nemlig bruke rundt 17.000 liter bensin eller diesel i sin levetid, ifølge T&E.
Gapet vil dessuten bare øke, etter hvert som det gjøres teknologiske framskritt innen batteriutvikling. Ifølge studien forventes for eksempel mengden litium i bilbatteriene å halveres innen ti år. Kobolt-andelen ventes å bli redusert med tre fjerdedeler og nikkel til rundt en femtedel.
Studien peker også på at Europa innen kort tid forventes å bli selvforsynte på råvarer som kreves til elbatteri-produksjon. Norge er blant landene som ønsker å ta en posisjon innen slik produksjon, med flere batterifabrikker under planlegging.
Norge satser også på å bli europaledende på batterigjenvinning. Ved Hydro Volts anlegg som er under bygging i Fredrikstad, er målet at 90 prosent av materialene i et elbilbatteri skal kunne gjenvinnes.

5 elbil-kupp til under 250.000 kroner
Viser ikke hele bildet
Det studien ikke sier noe om, er hva som kreves av råvarer for å lade batteriene gjennom bilens levetid. I Norge får vi mye av strømmen vår fra vannkraft, som går for å være såkalt «ren» energi. Her vil miljøgevinsten være særlig stor.
I mange andre land er situasjonen en helt annen, og mye av kritikken og skepsisen knyttet til elbiler, går nettopp på at bilene drives av strøm som kommer fra «urene» kilder, for eksempel fra kullkraftverk.
Regnestykkene er kompliserte, men de siste årene har en rekke uavhengige rapporter presentert beviser for at en elbils klimaavtrykk er mindre enn tilsvarende for fossildrevne biler, når hele livsløpet tas med i beregningene.
Flere av rapportene peker imidlertid på at produksjonen av elbilen, spesielt av batteripakkene, isolert sett bidrar til høyere CO2-utslipp - men at denne ulempen elimineres etter hvert, fordi elbilene er langt mer energieffektive i drift. Dessuten er de fleste enige om produksjonen kommer til å bli langt mer miljøvennlig i årene som kommer.
Denne rapporten fra Faktisk.no belyser mange av problemstillingene, og lander på samme konklusjon.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.