Hevder Gigafactory Berlin er kraftig bak skjema: Kan forsinke Tesla Model Y til Norge

Men offisielt er produksjonsstart av modellen veldig mange nordmenn venter på, satt til i midten av 2021.

UNDER BYGGING: Bildet av Teslas gigantfabrikk utenfor Berlin er hentet fra en video som skal være tre dager gammel. (Skjemdump, TheWolfpackBerlin)
UNDER BYGGING: Bildet av Teslas gigantfabrikk utenfor Berlin er hentet fra en video som skal være tre dager gammel. (Skjemdump, TheWolfpackBerlin) Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Ingen vil gi oss eksakte tall på antall bestillinger, men det er helt på det rene at Tesla Model Y er en bil svært mange nordmenn venter på. Tesla-sjefen sjøl, Elon Musk, har tidligere blant annet uttalt at han forventer at Model Y vil selge like godt som Model 3 og Model S - til sammen.

Bilen har i hvert fall mange av de egenskapene nordmenn etterspør, som mellomstor SUV-utforming, firehjulstrekk, mulighet for hengervekt på inntil 1600 kilo, og ikke minst god rekkevidde (inntil 505 km WLTP).

Prisen ligger også i et leie som passer mange norske familiebudsjetter, når Long Range-utgaven starter på 534.900 kroner.

POPULÆR: Tesla Model Y kan bli en norsk storselger - når den kommer. Foto: Tesla
POPULÆR: Tesla Model Y kan bli en norsk storselger - når den kommer. Foto: Tesla Vis mer

Bare tyskbygde biler til Norge

Model Y har vært på amerikanske veier en god stund allerede, men i Norge må vi smøre oss med tålmodighet til produksjonen er i gang ved Teslas nye Gigafactory i Berlin. Den er under oppbygging i skrivende stund, og vi har fått bekreftet fra Tesla at alle Model Y som skal til norske kunder vil bli bygd i Berlin.

Produksjonen skal, ifølge Tesla, starte opp til sommeren.

Det skulle bety at de første bilene kan komme til norske kunder på ettersommeren - i beste fall.

Skjær i sjøen

Arbeidet med å etablere det enorme produksjonsanlegget har imidlertid ikke gått like glatt som man hadde håpet. Det tyske bilbransjenettstedet Automobilwoche har flere ganger omtalt utfordringene, som har dreid seg om alt fra gjentatte stopp i skogrydding til problemer med å rekruttere kvalifisert arbeidskraft.

Nå hevder samme kilde at arbeidet med Giga Berlin er kraftig forsinket, og siterer kilder som hevder at flere av bygningene som må være på plass før produksjonen tar til, fortsatt ikke er satt opp. Det var bladet Motor som omtalte saken først.

Automobilwoche hevder videre at Tesla ikke en gang har søkt om byggetillatelse for å bygge den planlagte batterifabrikken som er knyttet til produksjonsanlegget.

Tesla og BMW har fått til sammen 2,9 milliarder euro i støtte fra EU til å etablere produksjonsanlegg i Europa, og Elon Musk har tidligere sagt at ambisjonen er å gjøre en del av fabrikken til det største battericelleanlegget i verden.

Ingen endringer i estimatene

Tesla selv vil imidlertid ikke bekrefte eller avkrefte noen forsinkelse ved Gigafactory Berlin. Produksjonen av Model Y er forventet å starte her i midten av 2021, heter det fra offisielt hold.

- Vi har nylig oppdatert nettsidene våre for å bedre gjenspeile forventet produksjonsstart på Gigafactory Berlin, hvor Model Y til det europeiske markedet vil komme fra. Dette er i tråd med Twitter-meldingen Elon Musk la ut for snart ett år siden, sier Teslas kommunikasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland, til Elbil24.

- Oppdateringen av nettsidene er altså ikke en endring i planene våre, kun et mer presist estimat.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer