Setebelte med varme:

Hevder setebeltet kan gi 15 prosent lengre rekkevidde!

Setebeltet, ja.

VARME: Med varmeledere vevd inn i setebeltet, mener ZF at det blir så komfortabelt at varmeapparatet i bilen ikke blir nødvendig å bruke. Foto: ZF
VARME: Med varmeledere vevd inn i setebeltet, mener ZF at det blir så komfortabelt at varmeapparatet i bilen ikke blir nødvendig å bruke. Foto: ZF Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Særlig når det er kaldt, merker elbileiere at det å holde en komfortabel temperatur i kupeen spiser av rekkevidden. I motsetning til en fossildrevet bil, der man kan bruke spillvarme fra motorrommet til oppvarming, er det fremdriftsbatteriet i elbilen som må brukes som strømkilde for oppvarmingen.

Mange tyr derfor til et lite triks, der de heller setter på varme i setene for dermed å kunne senke temperaturen fra varmeapparatet. Den direkte varmen fra setet gjør at man tåler litt lavere temperatur i kupeen, og setevarmeren bruker langt mindre effekt.

Nå har det tyske selskapet ZF utviklet et nytt setebelte med innebygd varme. I setebeltet er det vevd inn varmeledere uten at beltet blir særlig mye tykkere enn et vanlig setebelte.

Via et termisk kamera ser man her at setebeltet varmer fører og passasjer. Foto: ZF
Via et termisk kamera ser man her at setebeltet varmer fører og passasjer. Foto: ZF Vis mer

ZF skryter av at beltet skal bli varmt (36-40 grader) nærmest umiddelbart etter at man starter bilen, og kombinert med setevarme tenker de da at oppvarming av kupeen blir nærmest unødvendig.

Derfor anslår de også 15 prosent høyere rekkevidde på kalde dager. Akkurat hvor stor prosentandel som går med til oppvarming vil selvsagt variere fra bil til bil og hvor kaldt det er ute og inne i bilen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.