(Elbil24): Tesla har for lengst etablert seg som en ledende leverandør av elbiler i Norge. Model 3 og Model Y var begge blant de aller mest solgte bilene i Norge i fjor.
Hittil i år er Model Y den soleklart mest populære elbilen her til lands med om lag 3400 solgte eksemplarer - nesten dobbelt så mange som neste bil på lista: VW ID. 4.
I september ble Tesla historiske da Model 3 gikk til topps på den månedlige salgslisten i Europa. Aldri tidligere hadde en elbil klart den bragden.

Tesla Model 3: Dette er norske eiere minst og mest fornøyde med
20 millioner
Suksessen stopper imidlertid ikke her, om vi skal tro Elon Musk. Tesla-gründeren benyttet åpningen av den nye gigantfabrikken i Berlin til å drøfte Teslas fremtid.
Automotive News var til stede under seremonien og rapporterer at Musk fikk spørsmål om Teslas produksjonsrate. Musk har tidligere vært svært offensiv på Twitter og hevdet at Tesla kan klare å produsere 20 millioner biler i året innen 2030.
- Jeg mener det er ambisiøst, men ikke umulig, at vi kan klare 20 millioner biler innen ti år, sa Musk på åpningen av Berlin-fabrikken.
Kan passere VW og Toyota
Tallene er så massive at man kan lure på om Musk egentlig mener 20 millioner i løpet av ti år. Basert på den nevnte Twitter-meldingen og tidligere uttalelser, er det imidlertid liten tvil om at det faktisk er 20 millioner årlige biler - innen ti år - det refereres til.
Det betyr i så fall at Tesla innen 2032 vil være verdens største bilprodusent. Om Tesla lykkes, vil de produsere flere biler i året enn hva Toyota og VW til sammen gjør i dag.
- Det er to milliarder biler og lastebiler i bruk i verden i dag. 20 millioner tilsvarer én prosent av den årlige globale flåten. Det er et godt anslag, sa Musk.

Kan bli slutt på at kun elbiler får rabatt i bomringen
Fabrikkene
Tesla produserte 936.172 biler i 2021, ifølge InsideEVs. Til sammenlikning produserte Toyota 10,5 millioner biler, mens VW-gruppen sto bak om lag 8,8 millioner eksemplarer.
Tesla-tallene fra fjoråret blekner kanskje sammenliknet med konkurrentene, men produksjonen er nesten doblet siden 2020. Legger vi til at salgstallene for 2019 var på 367.500 eksemplarer, ser vi at Tesla har tredoblet produksjonen på få år.
Teslas to ny fabrikker - i Texas og nevnte Berlin - skal etter planen kunne produsere 500.000 biler årlig. Hovedsetet i Fremont kan produsere 600.000 biler årlig, mens kapasiteten i Kina er på 864,000 biler. Ifølge Reuters er planen å bygge en ny kinesisk fabrikk og med det øke kapasiteten i landet til to millioner årlige biler.
Masterplan i tre deler
Med andre ord er det langt frem til det hårete målet om 20 millioner biler i året. Den voldsomme ekspansjonen er en del av Teslas mye omtalte plan 3. Plan 1 innebar å lage en sportsbil som utgangspunkt for rimeligere, folkelige elbiler. Plan 2 handlet om å produsere og selge modeller i alle segmenter og samtidig utvikle Full Self Driving og selvkjørende biler.
Nå er det volum som gjelder. Mye av utfordringen til Tesla blir trolig å sikre nok råvarer og god nok forsyning til å takle den voldsomme utvidelsen av produksjonen.
Videre trenger selskapet arbeidskraft. Robotprosjektet Optimus blir trolig svært viktig for å sikre nødvendig arbeidskraft. Elon Musk har tidligere uttalt hvor viktig bruk av kunstig intelligens og robot-produksjon er for selskapet.

Toyota bZ4X er startskuddet
I dag produserer det om lag 100 millioner biler i året. Hvis det antallet er det samme også om ti år, vil Tesla - om de lykkes - stå bak hver femte bil i verden.
Hvis alle andre produsenter står på stedet hvil om ti år, og Tesla lykkes med 20 millioner årlige biler, vil totalen i verden ligge på om lag 120 millioner biler. Da vil Tesla i så fall stå bak hver sjette bil.
Begge scenarier virker usannsynlige, men sier samtidig mye om Teslas voldsomme ambisjoner. Prosessen vil avhenge av at absolutt alt klaffer på veien - og at konkurrentene ikke spiser for mye av kaka.
Både VW og Toyota har kommet langt på vei med sine omstillinger av bilparken av hensyn til nullutslippsvisjon. Toyota lanserte nylig sin aller første elbil - Toyota bZ4X. Les mer om den mulige salgsvinneren her:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.