(Elbil24): Årets bilmesse i Los Angeles har så vidt rukket å åpne dørene, i det Audi drar duken av nok en elektrisk nyskapning. Denne gangen er det e-tron GT Concept, og den ser ut som akkurat det, en Gran Tourer.
Konseptet skal være et konkret hint om bilen som settes i produksjon i slutten av 2020, med levering til kunder i begynnelsen av 2021.
Bilen deler blant annet PPE-plattformen og mye av den øvrige teknologien med slektningen Porsche Taycan.
* Se bildegalleri lenger ned *
Friske fraspark

Ønsker ikke å oppgi batterikapasiteten på elbiler
Konseptbilen har to motorer, en foran og en bak, som sammen gir firehjulsdrift. Foruten variabel ytelse mellom fremre og bakre hjulpar, har den også variabel kraftdistribusjon mellom høyre og venstre bakhjul.
Samlet effekt tilsvarer 590 hestekrefter, og skal gi en akselerasjon til 100 km/t på 3,5 sekunder, og 200-merket passeres ved rundt 12 sekunder. Toppfarten er begrenset til 240 km/t.
Audi trekker frem at akselerasjonen skal kunne gjøres gang etter gang, i motsetning til konkurrenter, som får dårligere og dårligere tider for hver gang som følge av varmegang.
Uten å si det direkte er det en dårlig skjult hemmelighet at de sikter til Tesla.

Fire dører, fire personer
Karosseriet måler 4,96 meter i lengde, 1,96 meter i bredde og den er 1,38 meter høy. Akselavstanden er 2,9 meter. For å holde tyngdepunktet så lavt som mulig er taket av karbonfiber, og det er brukt en blanding av aluminium og høystyrke stål på resten.
Med fire dører og kupé-form minner den mye om Audis egen A7, om vi skal få trekke paralleller til den eksisterende modellrekken. Bare mye frekkere.
For å trekke opp det visuelle uttryket har Audi satt på hjul i dimensjon 285/30 R22. Ikke forvent at dette blir standard på produksjonsmodellen – kanskje heller ikke som tilbehør.
Form og farge

Slik unngår du å betale 150.000 for mye for Audi e-tron
Karosseriet har fått en muskuløs form, med utbygde skjermer og andre detaljer som gir den særpreg. Det samme hadde konseptbilen av den e-tron som nå er i ferd med å rulle ut på veiene, men da produksjonsversjonen ble vist hadde Audi brukt grovfila og slipt bort mange av detaljene som ga bilen et positivt særpreg.
Vi får håpe de er litt modigere med e-tron GT Concept.
Konspetbilen har fått Matrix LED hovedlys og laser fjernlys. Bak har de gitt bilen en lysstripe som går rundt hele hekken og til ut på sidene helt bakerst. Du vil helt sikkert kjenne den igjen i mørket, noe som forteller at den har særpreg – vel og merke dersom det blir slik på produksjonsmodellen. En interessant detalj er at Audi her velger å ikke bruke kameraspeilene som de gjør på den førstkommende e-tron.
Bilen på bildene er i en ny farge fra Audi, «Kinetic dust», som er ment å se ut som titanium.

Det indre teller
Innvendig er det mange likhetstrekk med e-tron som snart er på plass i Norge, men også noen forskjeller – naturlig nok. Instrumentpanelet foran rattet har fått en hatt som ser ut til å sveve, og knapper er stort sett virtuelle for de aller fleste funksjoner.
Seter og øvrig interiør har fått et slags stofftrekk, noe som er befriende i et marked der skinn ser ut til å ha overtatt fullstendig.
Bagasjerommet ser ifølge bildene ut til å ha en luke som ikke inkluderer bakvinduet, noe som kan gi en relativt liten åpning. Innenfor får du uansett 450 liter til rådighet. I tillegg er det en «frunk» under panseret på 100 liter.

Over 400 km
e-tron GT Concept har en batteripakke liggende i gulvet med over 90 kWh kapasitet, uten at vi vet hvor mye over. I likhet med Porsche Taycan kjører GT Concept på 800-volts teknologi, og høyeste ladehastighet blir 350 kW, noe kun Ionity er i stand til å levere per i dag. Dette skal gi en ladetid opp til 80 prosent batterikapasitet på rundt 20 minutter, som er nok til nye 32 mil etter WLTP-standarden. Ladeluken sitter forøvrig på venstre forskjerm.

Får vi endelig oppgitt riktig forbruk og rekkevidde?
Bilen støtter naturligvis også alle andre ladestandarder, i tillegg til induksjonslading. Ombordladeren skal være på 11 kW, noe som er svært høy effekt til induksjon å være.
Batterikapasiteten skal være nok til å gi bilen over 40 mil rekkevidde, men i likhet med den førstkommende e-tron vet vi foreløpig ikke hvor mye over.
Audi forteller også her at 90 prosent av all bremseenergi vil gjøres gjennom regenerering fra de to elmotorene – alt opp til 0,3G faktisk, før de keramiske bremsene slår inn.
Hvem ville vel trodd at elbiler skulle bli som dette for bare få år siden? I 2021 blir den en realitet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.