(Elbil24): Toyota lanserte nylig en helt ny generasjon av småbilen Aygo, en bil de kaller Aygo X. Elbil24 fikk stifte bekjentskap med bilen under et arrangement i Brüssel nylig, en kul og smårampete småbil som vil passe godt for dem som er ute etter nettopp en liten urban byracer. Men ingen bil er perfekt, og ulempen med Aygo X er at den ikke kommer som elbil.
Under et stort EV-arrangement lanserte Toyota likevel ideen om at verden trenger en slik batterielektrisk bil, og viste derfor frem Toyota bZ Small Crossover.
Bilen var en av de 16 bilene Toyota stilte ut da de lanserte sin nye elektrifiseringsstrategi, og det er den neste elbilen som kommer på markedet etter Toyota bZ4X, som ankommer Drammen havn til sommeren.

Vi har møtt Toyota bZ4X - den nye elbilen
Hvorvidt den lille crossoveren også kommer til neste år er foreløpig uvisst, men det er strengt tatt ikke å vente at de kommer så tett. Tør vi tippe tidlig 2023?
Effektiv
Under presentasjonen i Japan var Toyota særdeles ærlig på at effektivitet er viktig, og at batterier er en ressurs det er viktig å være edruelig med. Å tilføre store tunge batterier man sjelden utnytter til fulle vil dra vekten og forbruket opp, sammenlignet med en lettere bil som har et batteri tilpasset den daglige bruken.
Samtidig er det liten betalingsvilje blant folk som kjøper mindre biler. Små biler skal etter boka være billige, og elbiler er ikke billige å lage, uansett størrelse.

Nylig kom det også ut at Renault skal slutte å selge Zoe, noe som gjør at det blir et behov for noe annet. bZ Small Crossover skal være designet for å tekke både det europeiske og japanske markedet, men ville neppe blitt en storselger i USA, der valget ofte faller på større biler.
Samtidig som Toyota uttaler av bilen er den neste bZ ut på markedet, så påpeker de også at en mindre bil som dette må være effektiv. De sikter derfor på et forbruk rundt 1,25 kWh per mil, så kan det diskuteres hvorvidt det egentlig er så effektivt i en bil på denne størrelsen.

Lexus-nykommer vil tukte Tesla Model 3 og BMW i4
Hva skal barnet hete?
Typebetegnelsen er per i dag «bZ Small Crossover». Vi vet at Toyota har valgt å kalle den første for bZ4X, der bZ står for «Beyond Zero», mens 4-tallet definerer klassen og størrelsen, og den siste X’en forteller at den er en crossover.
Med denne kunnskapen og navnfilosofien er det derfor ikke utenkelig av bZ Small Crossover til slutt blir døpt om til bZ2X.
bZ fordi det er en karbonnøytral nullutslippsbil, 2 fordi det er en b-segment bil (klasse 2), og X fordi også denne er en crossover. Så gjenstår det å se om vi får rett.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.