Endelig offisiell:

Hils på Toyota bZ4X - den nye elbilen

Dette er de første bildene av den produksjonsferdige elbilen, bygget som elbil fra bunnen av.

Hils på Toyota bZ4X - den nye elbilen
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): I dag offentliggjorde Toyota den endelige versjonen av deres nye elbil, bZ4X. Vi våger å kalle den deres første i nyere tid, selv om vi godt husker de fullelektriske RAV4 fra svunne tider.

Det noe kryptiske navnet har faktisk en betydning, der bZ står for «beyond zero», 4-tallet er en alternativ måte å fortelle at den hører hjemme i D-segmentet (den fjerde bokstaven i alfabetet), og X forteller at bilen er en crossover. BZ vil etter hvert bli en serie, der denne er første bil ut, og legg spesielt merke til fronten. Denne blir ansiktet for de øvrige bilene i bZ-serien.

Dette er også den første bilen fra Toyota som er laget som elbil fra bunnen av, på den nye e-TNGA plattformen.

Bilen kommer med enten to- eller firehjulsdrift, og velger du drift på kun to, så vil dette være forhjulene. Den firehjulsdrevne utgaven skal ha noe Toyota definerer som et nytt system for firehjulsdrift. I praksis er det som på firehjulsdrevne elbiler flest en elmotor per aksel, som på denne måten gir drift på alle fire.

Den forhjulsdrevne utgaven byr på 150 kW, som betyr 204 hestekrefter. Dette er nok til å gi bilen en akselerasjon til 100 km/t på 8,4 sekunder, og en toppfart på 160 km/t.

Den firehjulsdrevne utgaven har en samlet effekt fra de to elmotorene på 217,5 hestekrefter, som er nok til å gjøre sprinten på 7,7 sekunder.

Ingen av delene er overraskende gode på noen måte, ettersom elmotorer i stor grad leverer høyt dreiemoment umiddelbart. Da skal det være enkelt å få bedre ytelser enn som så, men så kommer det naturlige spørsmålet; trenger man egentlig mer?

Hils på Toyota bZ4X - den nye elbilen

Erfaring teller

Toyota mener at deres erfaring gjennom 25 år med batterier og hybrider har hjulpet dem til å sikre kvalitet, levetid og pålitelighet i deres nye bZ4X. Derfor forventer de at batteriene deres fortsatt skal ha 90 prosent gjenværende kapasitet - selv etter ti års drift, eller 240.000 kjørte kilometer (det som kommer først). Så gjenstår det å se om Toyota vil gi en garanti for disse ti årene.

Toyota antar selv at rekkevidden for bZ4X kommer til å bli over 450 kilometer, når de endelige WLTP-testene skal gjennomføres.

Om dette gjelder for den to- eller firehjulsdrevne utgaven har vi foreløpig ikke fått bekreftet. Det vi derimot vet er at batteriet har en kapasitet på 71,4 kWh. Her vet vi foreløpig ikke om dette er brutto eller netto anvendelig effekt.

Når batteriet må lades opp igjen vil du ha en ombordlader på 6,6 kW for typisk hjemmelading, mens den fra en hurtiglader kan ta imot en effekt på maks 150 kW.

Toyota melder dessuten at de fra slutten av 2022 vil levere bilen med en 11 kW ombordlader. I tillegg vil bilen også kunne leveres med et solcellepanel på taket som tilbehør. Av erfaring vil dette i stort sett ikke yte mer enn å levere strøm til alle strømforbrukere som radio, varmeseter og lignende, men Toyota har kalkulert seg frem til at det i bZ4X vil kunne samle nok energi til å dekke 1800 kilometer kjøring i året. Med et normalt forbruk, tilsvarende andre biler i denne klassen, vil dette utgjøre en energimengde på rundt 300 kWh.

Hils på Toyota bZ4X - den nye elbilen

Varmehjelp

For første gang har Toyota også tatt i bruk væskekjøling for batteriet, en aktiv temperaturkontroll som strengt tatt er nødvendig i en fullelektrisk bil, men ikke riktig så viktig i en hybrid. I tillegg har bilen varmepumpe og ordinære PTC-elementer. Dette vil ikke bare hjelpe for oppvarming av kupéen, men også den nødvendige temperaturstyringen av batteriet – helt essensielt i en elbil.

Utvendig er bilen formet som en SUV, med noe høyere bakkeklaring. Akselavstanden er også strukket, noe som gir god plass i kupéen. Toyota deler foreløpig ikke mye detaljer, men lover generøs bagasjekapasitet. Oppgitt i liter er dette på 452 liter, noe vi må anta er det maksimale før seteryggene legges ned, og det justerbare bagasjeromsgulvet er lagt helt ned.

Toyota ramser opp en del mål der de sammenligner bZ4X med dagens RAV4, og forteller at den tross for 85 millimeter lavere høyde, har 160 mm lengre akselavstand. Standard hjuldimensjon på den nye elbilen er 20 tommer.

Styrer med kabler

En annen interessant detalj med bZ4X er at den har en fullstendig elektrisk styring, uten noen form for mekanisk kobling fra ratt til hjul. Systemet har lenge vært omtalt, men sikkerhetsmessige årsaker har gjort at systemet frem til nå ikke er satt i masseproduksjon. Selve rattet er også blitt erstattet av det Toyota kaller One Motion-grip. Dette er i det siste også blitt hintet om fra Tesla og andre produsenter i tillegg, for med steer-by-wire kan man enkelt skape en styreutveksling som er veldig forskjellig i lave og høye hastigheter. Det gir helt nye muligheter, som nær sagt ikke er mulig å få til med mekanisk styring.

Men ikke fortvil. Du kan få bilen med ordinært ratt også, ikke bare det mer flylignende rattet vi ser på noen av bildene.

Foreløpig er det ingen indikasjoner på pris, annet enn at den naturligvis må være konkurransedyktig. Europapremieren på bilen finner sted 2. desember. Da åpner også muligheten for kundereservasjoner på nett.

Bilen er ventet til landet en gang til sommeren, og Elbil24 vil naturligvis være tidlig ute med en prøvekjøring.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer