UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Her står Tesla-gründer Elon Musk foran det monsteret av en bil Cybertruck faktisk er. Drømmer du om å kjøre den her til lands, må du krysse fingrene for at Tesla lanserer en mindre utgave. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Tesla Cybertruck

Hinter om gladmelding til over 6.000 nordmenn

Helomvending fra Tesla-sjefen: Cybertruck trolig til Norge likevel. Men hvordan vil den se ut?

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24:) I forrige uke kom meldingen om at den omdiskuterte pickupen Tesla Cybertruck ikke kommer til Norge - eller Europa for den saks skyld.

På Twitter går imidlertid Tesla-sjef Elon Musk langt i å antyde at det vil komme en egen Cybertruck tilpasset norske og europeiske veier.

Når en bruker ved navn Lukas skriver på mikrobloggtjenesten at han ikke ønsker å køpe Tesla Model Y, men spør om muligheten for en mindre Europa-versjon av Cybertruck, svarer Musk: «Highly likely down the road.»

Enkelt oversatt betyr det «veldig sannsynlig».

Enorm interesse i Norge

Det har ikke kommet en offisiell bekreftelse fra Tesla, men Elbil24 har blitt fortalt at det jobbes med en modell tilpasset EUs reglement.

- På generelt grunnlag uttaler vi oss ikke om modeller som ikke er på markedet, sier pressesjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge til Elbil24.

Han legger imidlertid ikke skjul på at en mindre versjon trolig blir høytaktuell for norske kunder.

- De norske nettsidene har helt siden lanseringen av Cybertruck vært tydelige på at spesifikasjonene gjelder det amerikanske markedet, sier Roland.

Med andre ord melder han at de omlag 6.000 nordmennene som har satt seg på liste og forhåndsbestilt Cybertruck, aldri var ment å få den versjonen Elon Musk lanserte med et brak i fjor.

Beholder reservasjonene

Derfor blir også reservasjonslistene i Norge stående, selv om Musk i et radiointervju med Automotive News altså bekreftet at den opprinnelige Cybertrucken ikke blir å se på denne siden av Atlanteren.

- At det vil komme en mindre versjon for det europeiske markedet er svært sannsynlig, for i segmentet der Toyota Hilux, Ford Ranger og VW Amarok opererer, er det enormt å ta av, sier redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i Elbil24.

- Ikke minst om Musk sikter seg inn på Asia i tillegg. Mange av disse bilene produseres nemlig i Thailand, og dersom Elon & co. bare kunne fått en flik av dette markedet, ville de gjort det enormt bra, fortsetter Skillebæk.

Interessen for å reservere Cybertruck har i hvert fall vært stor i Europa. Så gjenstår det å se om nyhetene om en eventuell europavennlig versjon endrer kundenes kjøpelyst.

- Vi åpnet for at de som er spesielt interesserte kan betale en liten sum for å stå langt foran i køen. Man kan når som helst kansellere denne reservasjonen og få igjen summen, som på Cybertruck er 1.000 kroner, sier Roland.

Strengere krav

Totalt 250.000 europeerne har stilt seg i kø for å få kjøpe Teslas største bil. Med så stor interesse ville det vært rart om Tesla ikke har en plan for å løse EUs krav til typegodkjenning.

EUs krav er langt strengere enn i USA. Det betyr kort fortalt at Cybertruck i skrivende stund er for voldsom for europeiske veier.

EU-reglene er klare på at en bil skal ha myke soner som kommer fotgjengere og syklister til gode ved eventuelle sammenstøt.

Cybertruck har ultra-harde karosseriplater i rustfritt stål - valgt for å unngå bulker. Dette er noe av det som gjør det vanskelig for Musk og co. å få bilen godkjent for europeiske veier.

Lett lastebil

Elbil24 har tidligere skrevet om utfordringene med bilens størrelse. Cybertruck måler nær 5,9 meter, og vil antagelig runde 6 meter når hengerfestet inkluderes.

På Twitter hinter Musk om at det er aktuelt å redusere bilens størrelse før den eventuelt lanseres i Europa.

USA-versjonen av Cybertruck vil få en vekt som er altfor høy for de 3.500 kiloene som er grensen for ordinært førerkort.

Det gjør den så tung at det vil kreve førerkort klasse C1 å kjøre den - også omtalt som førerkort for lett lastebil.

Ønsker du å dra henger på noe i nærheten av det bilen er laget for, så ender du opp med førerkort klasse C1E, og da begynner kundemassen å begrense seg selv.

Nok et argument for å lansere en mindre versjon i Norge og Europa.

- Musk har selvfølgelig full oversikt. En slik løsning vil garantert betale seg langt mer enn bare å trille en håndfull store Cybertrucks til spesielt interesserte, sier Skillebæk.

Spørsmålet er når vi eventuelt får se den her til lands.

- Å gjette når en slik bil vil komme på markedet, blir bare spekulasjoner. Nå må de få ut Model Y først, deretter Cybertruck for det amerikanske markedet. De har også en Semi som skal ut, i tillegg til nye Roadster. Jeg tror personlig ikke en mindre pickup er klar før tidligst 2024, men det blir ren gjetting, sier Skillebæk.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer