VW ID.3 LANSERES OM FÅ UKER:

Hoderulling i VW

Datatrøbbel gir hoderulling i det tyske selskapet.

PROGRAMVARE: Utfordringer med programvaren i nye ID.3 skaper omplasseringer innad i organisasjonen. FOTO: REUTERS/Matthias Rietschel/File Photo
PROGRAMVARE: Utfordringer med programvaren i nye ID.3 skaper omplasseringer innad i organisasjonen. FOTO: REUTERS/Matthias Rietschel/File Photo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24:) VW ID.3 er en bil det stilles store forventninger til, og i september er de første kundebilene ventet til landet. Det er allerede kommet minst én tyskregistrert bil for internt bruk hos importøren, og i august kommer de først testbilene for pressen.

Det har i en tid blitt spekulert i hvorvidt VW klarer dette tidsskjemaet, som en følge av utfordringer med programvaren i bilene.

Nå er det blitt enda mer fart i spekulasjonene, etter at Christian Senger, sjef for programvareutviklingen hos VW er blitt forflyttet til en annen stilling i konsernet, men fortsatt skal være ønsket i konsernet. Senger har tidligere jobbet for BMW, og var en del av teamet rundt i3 og i8.

NYE OPPGAVER: Christian Senger får andre oppgaver innad i VW. Foto: VW
NYE OPPGAVER: Christian Senger får andre oppgaver innad i VW. Foto: VW Vis mer

Snart på plass

Det er tidligere kjent at de første bilene som kommer til landet har noen mangler, der kundene må signere på at de aksepterer å ta imot biler som trenger oppdateringer på et senere tidspunkt for å bli de fullverdig utstyrte bilene de skal være.

Dette gjelder først og fremst utstyr som head-up display og enkelte systemer for førerassistanse.

Importøren har sågar laget tilbudspriser til de som aksepterer denne avtalen, for programvare er å anse som en av de viktigste komponentene i en elbil, og det er ingen hemmelighet at Tesla har satt standarden for akkurat denne delen av fremtidens biler.

En smakebit

Når et konsern som VW skal lage denne type programvare, så vil den være konstruert for alle de elektriske bilene for fremtiden, og er dermed en usedvanlig viktig del av fremtidens biler fra selskapet, inkludert Skoda, Audi og Seat.

Elbil24 har prøvekjørt tidlige versjoner av både VW ID.3 og Skoda Enyaq, som begge skal ha den nye programvaren.

Ingen av disse var utstyrt med fullverdige versjoner av programvaren, og således ikke egnet for fullverdige tester.

Vi har likevel snakket med noen av utviklerne, som selv mener de kommer i mål. Samtidig fikk vi vite at det i bilenes programvare blir mulighet for såkalte «Functions on Demand», at bilene får funksjoner man kan kjøpe til i ettertid gjennom den nevnte programvaren.

Ikke fullt så positive er vi til at de skal benytte en egen musikkspiller som man må kjøpe seg inn i. Dette blir med andre ord en egen inntektskilde for selskapet, i motsetning til flere andre merker som har tatt inn eksempelvis Spotify som tredjepart.

I FULL PRODUKSJON: ID.3 har nå tatt opp kapasiteten etter VW Golf, som også ble produsert i Zwickau. Fabrikken produserer nå kun elektriske biler. FOTO: Hendrik Schmidt / POOL / AFP
I FULL PRODUKSJON: ID.3 har nå tatt opp kapasiteten etter VW Golf, som også ble produsert i Zwickau. Fabrikken produserer nå kun elektriske biler. FOTO: Hendrik Schmidt / POOL / AFP Vis mer

Ønsker du dette i en Skoda Enyaq, VW ID.3, eller de andre bilene med tilsvarende programvare, så er det mulig, men da gjennom din egen mobiltelefon og Apple CarPlay.

Dette er etter vår mening noe gammeldags tankesett for en ny tid. Selv smart-tv'er har nå de kjente applikasjonene fra tredjeparter inkludert, som Netflix, Youtube og annet. Det skulle tatt seg ut om hver produsent skulle hatt egne tjenere til disse funksjonene.

Selv om programvare i en elbil er langt mer enn bare underholdningsbiten, så er brukergrensesnittet det første man erfarer. Man skal lett finne igjen det man er ute etter, og det skal helst være så familiært som mulig.

«Alle» bruker Spotify, men VW skal altså tvinge deg til å kjøpe ytterligere en tjeneste som du må ha abonnement på for å få full uttelling. Alternativt henvises du altså til mobiltelefonen.

Porsche gjorde et kompromiss, og gikk for Apple Music som musikktjener. Det er ikke like utbredt som Spotify, men i det minste et velfungerende alternativ, selv om også dette betyr nok et abonnement, for de som ikke har det fra før.

Nytt utviklingssenter

Nå skal det legges til at det slettes ikke er disse elementene som er bremseklossen for VW. De må bygge en helt ny programvare fra bunnen av, og det bør gjøres riktig fra start. Det koster mer å komme skjevt ut fra hoppkanten enn å gjøre ting riktig fra start.

Torsdag 9. juli ble det forøvrig bestemt at VW skal opp og stå med et nytt teknologisenter for programvare og infotainment i Bochum i Tyskland, og byggeprosessen starter nå til høsten.

Det nye senteret skal samle hele aktiviteten til VW Infotainment GmbH, som i dag er plassert på tre forskjellige steder.

Fabrikken blir med dette en del av det som hos VW går under Car.Software organizartion.

VW’s satsing på elektrifisering ble bestemt i 2015, som en følge av dieselskandalen. Et av selskapets styremedlemmer, Jürgen Stackman, fortalte til Elbil24 at hele beslutningen ble gjort på en helg. En håndfull toppledere møttes, og gjennom helgen ble hele skissen til MEB-plattformen ferdigtegnet.

Det er nå fem år siden, og det gjenstår kun uker igjen til lansering. Snart får vi svar på om ID.3 blir det VW definerer som den tredje generasjon ikon innen folkevogner, etter Bobla og Golf.

Slik så det ut under vår første prøvekjøring:

VW ID.3, prøvekjørt og forklart av Elbil24. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer