Frankfurt Motor Show 2019:

Honda avslører detaljer om nykommer

Honda avslører bilder og detaljer om produksjonsmodellen av Honda e

ENDELIG VERSJON: Slik vil produksjonsversjonen av Honda e se ut. Foto: Honda
ENDELIG VERSJON: Slik vil produksjonsversjonen av Honda e se ut. Foto: Honda Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Da Honda var på Norgesbesøk tidligere i år med prototypen av sin første elbil Honda e, mente vi at det var den søteste elbilen så langt i år.

Etter dette har Honda kunne avsløre flere detaljer om produksjonsmodellen, som var varslet å ankomme markedet tidlig 2020.

Under Frankfurt Motorshow 2019 får produksjonsmodellen sin offisielle debut, men allerede nå avslører produsenten flere detaljer.

To versjoner

Det nyeste av informasjon er at bilen kommer i to versjoner.

Begge versjoner har et 35,5 kWh batteri, men kjøpere får muligheten til å velge mellom to motorer. En som gir 100 kW (136hk), eller en som kan gi 113kW (154hk).

Dreiemomentet oppgis til å være 315 Nm, og bilen får en oppgitt rekkevidde på 220 km. Hvorvidt dette er etter NEDC eller WLTP-standarden er ikke oppgitt.

Bilen leveres med bakhjulstrekk, og vil kunne gjøre unna 0 til 100 km/t på om lag åtte sekunder, men noen toppfart er det foreløpig ikke opplyst om.

Honda opplyser om at bilen vil kunne motta hurtiglading, det er imidlertid uklart hva slags ombordlader den vil få. De oppgir imidlertid at bilen vil kunne lade opp 80 prosent av bilens kapasitet på 30 minutter.

Lite endringer fra prototyp

Utvendig viser de nye bilene at det er få endringer i designet fra prototypen. De har beholdt kameraspeilene, som gir biler til to sekstommers skjermer plassert på bilens dashbord.

Honda e blir dermed den andre elbilen i rekken, etter Audi e-tron, som bytter ut sidespeilene med kameraer.

Bilen får såkalte pop-out dørhåndtak, som skjules i døra under kjøring, og kommer ut når dørene skal åpnes.

Da bilen var i Norge, var det knyttet noe tvil til hvorvidt produsenten kom til å måtte fjerne den opplyste Honda-logoen i front på bilen. Dette fordi det kunne stride med gjeldende lysreglement.

Det kommer imidlertid ikke fram hvorvidt produsenten har gjort noen endringer på dette punktet.

Fem skjermer

SKJERMFULLT: Slik vil dashbordet på nye Honda e se ut. Foto: Honda
SKJERMFULLT: Slik vil dashbordet på nye Honda e se ut. Foto: Honda Vis mer

Fra før har Honda avslørt at bilen blir utstyrt med fem skjermer innvendig.

De har samme høyde, og sitter som sagt i nærmest hele bilens innvendige bredde. Bredden på skjermene varierer.

Den ytterste skjermen på hver side er til for å vise speilbildet fra kameraet som sitter på utsida av døra.

Bilen skal dessuten alltid være oppkoblet, og spiller på lag med brukerens mobiltelefon. Skjermbildene kan blant annet bli sveipet mellom de to skjermene, og innhold kan byttes mellom dem.

Se Hondas demonstrasjon av skjermene i videoen under:

Honda e får en egen form på plassering og betjening av skjermene. Her får du den demonstrert. Vis mer

Skjermene kan også individualiseres for to forskjellige personer, dersom du som fører tillater at sidepassasjeren disponerer den ene av de to store skjermene.

Stemmestyring er også blant funksjonene du vil finne i nye Honda e, og den er av den lærbare utgaven. Jo mer du bruker den, jo mer lærer den deg å kjenne, om vi skal tro Honda.

Det ligger et sett ferdige apper og programmer i bilen fra butikk, men du kan også speile mobiltelefonen din, i tillegg til å bruke både Apple CarPlay og Android Auto.

I tillegg har produsenten utviklet en app som tar for seg alle de tingene man normalt forventer, som justering av klima innvendig, overvåking av ladefunksjoner og forhåndsprogrammering av navigasjon, med mer. Selskapet har også gjort appen til en utvidet bilnøkkel, i tillegg til at bilen har en egen geofence-funksjon.