Elbil:

Honda e går inn i historien

Men den rakk å gjøre seg bemerket. Kan den gjenoppstå?

SJARMTROLL: Honda e har sjarmert mange, men få har vært villig til å betale prisen. Foto: Fred Magne Skillebæk
SJARMTROLL: Honda e har sjarmert mange, men få har vært villig til å betale prisen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

(Elbil24): Det ble liv i leiren da Honda viste frem konseptbilen Urban EV Concept i 2017. Ord som «den skal jeg ha» satt løst, og mange ventet på at bilen skulle komme på markedet.

I 2020 lanserte Honda den ferdige bilen, både i Japan og i Europa, med navnet Honda e.

Bilen var en dedikert elbil, og produsert som elbil fra bunnen av. Bilen ble sett på som en retroutgave av en 70-talls Civic, men da bilen endelig kom på markedet hadde den største entusiasmen sluknet.

Mye hadde skjedd i mellomtiden, og den ferdige bilen var ikke helt det samme som konseptbilen.

Resultatet ble som fryktet. Et knippe kunder gjorde som de sa et par-tre år tidligere, og handlet. Men entusiasmen var ikke stor nok til å trille ut de 10.000 eksemplarene årlig i Europa som planene tilsa. I 2021 endte salget på 3.436 biler, mens de i 2022 kun leverte ut 2.120 biler i løpet av hele kalenderåret. I Norge er det totalt registrert 607 biler til sammen siden lanseringen i 2020.

Resultatet er bedrøvelig, og Honda forteller nå at nok er nok. Salget av Honda e opphører derfor med umiddelbar virkning.

3+2: Til sammen fem skjermer har du i en Honda e. Foto: Fred Magne Skillebæk
3+2: Til sammen fem skjermer har du i en Honda e. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Hvorfor?

Svaret på hvordan dette kunne skje er etter alt å dømme såre enkelt. Honda e ga for liten rekkevidde, til alt for mye penger. Med andre ord, den var en for dyr bil med tanke på hva den hadde å by på.

Men utover rekkevidde og ladefart - som begge deler er viktige faktorer ved en elbil – er Honda e en morsom og leken sak, som har mye teknologi å by på.

Den har eksempelvis kameraer på utsiden i stedet for speil, med to skjermer innvendig ved dørene som resultat. Den har også tre skjermer som er satt sammen i hele bilens bredde innvendig, som gir den et preg av å by på mye teknologi.

Interiøret er også trivelig, og den har plass som forventet av en bil som dette. Det eneste man altså kan utsette på bilen er at den ikke ser ut som konseptbilen, og at den rett og slett var for dyr i forhold til rekkevidden.

ENDEN ER IKKE SÅ GOD: Honda e fikk kun tre leveår, noe som er under halvparten av en normal bilgenerasjon. Foto: Fred Magne Skillebæk
ENDEN ER IKKE SÅ GOD: Honda e fikk kun tre leveår, noe som er under halvparten av en normal bilgenerasjon. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Dette betyr at Honda nå kun har nykommeren Honda e:Ny 1 å selge som elbil, en bil som heller ikke har blitt mottatt med stormende jubel. Men om vi skal tro Honda, så er det mye på gang. De har akkurat lagt et samarbeid med GM (General Motors) på is, for heller å gå solo med egne prosjekter.

Resultatet skal bevises i form av 30 elbiler innen 2030, selv om noen av disse antagelig er elektrifiserte, og ikke fullelektriske. Det er uansett en begynnelse, selv om det norske markedet fra 2025 skal være fullelektrisk.

På Japan Mobility Show, som ble avholdt i november, viste derimot Honda frem en slags kloning av Honda e, bare i et enda mindre format. Denne skulle illustrere en ny og mindre bybil, og den var som snytt ut av nesa på en Honda e. Kan dette bety at Honda e en vakker dag kan gjenoppstå i en noe mer salgbar versjon? I så tilfelle kan du lese om det her på Elbil24.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.