Elbil for de urbane:

Honda Urban e - slik blir den

Du kjenner kanskje igjen detaljer fra 70-tallet. Det er meningen.

SKJERMBRETT: Honda Urban e har fått skjerm over nesten hele dashbordets bredde. Foto: Honda
SKJERMBRETT: Honda Urban e har fått skjerm over nesten hele dashbordets bredde. Foto: Honda Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Man kan undres hvor mange ganger en prototype kan fornyes, og fortsatt bli kalt en ny bil. Nå lover Honda at det endelig er produksjonsmodellen av Urban EV Concept de viser frem.

Det første konseptet ble vist i 2017, og produksjonen av den ferdige bilen vil starte senere i år.

Det er antagelig fordi bilen er sjarmerende at tålmodigheten er liten. Bilen hinter veldig til de tidligere utgavene av Civic fra 70-tallet, og må anses som en retroutgave, særlig innvendig. Nå skal den bli en fireseters urban doning som på grunn av sin størrelse har et lite fotavtrykk, og passer fint for deg som trenger en bil til de kortere turene i trangere bymiljø.

LITEN, MEN STOR: Bilen ser veldig liten ut, men er større i virkeligheten. Legg merke til kameraspeilene. Foto: Honda
LITEN, MEN STOR: Bilen ser veldig liten ut, men er større i virkeligheten. Legg merke til kameraspeilene. Foto: Honda Vis mer

Typisk småbil

Foreløpig forteller Honda lite om teknologien, men avslører at rekkevidden skal være over 20 mil, forhåpentligvis etter WLTP-standarden. Det er ikke all verden, men holder mer enn nok for den daglige matpakke-pendlingen de aller fleste bruker en så liten bil til. De med lademulighet i heimen vil uansett våkne med fullt batteri neste dag – klar for ytterligere nye 20 mil.

Uten å være veldig tydelig på fra hvilket nivå, forteller Honda likevel at det kun skal ta 30 minutter å hurtiglade bilen opp til 80 prosent batterikapasitet igjen.

Vi er heller ikke det minste i tvil om at bilen blir morsom å kjøre, for med en helt nøytral vektfordeling har Honda satt opp bilen med bakhjulsdrift – enhver entusiasts drøm.

Spørsmålet blir bare hvor mye av elektronikken man får lov til å skru av de gangene man ønsker å ha det ekstra gøy, og hvor mye krefter Honda har tenkt å gi bilen. Dette er foreløpig ikke kjent.

FOR BYENE: Urban e er definitivt laget for kjøring i byer og kortere distanser. Foto: Honda
FOR BYENE: Urban e er definitivt laget for kjøring i byer og kortere distanser. Foto: Honda Vis mer

Nyskapende på gammelt vis

Utvendig finner vi - så godt det lar seg gjøre - et hjul i hvert hjørne, og forøvrig et veldig rent og ryddig design. Men det enkle er ofte det beste, sies det. Den korte bilen er nærmest av natur kun todørs, men det er likevel blitt plass til noen særegenheter.

Innfelte dørhåndtak ser ut til å ha blitt en bransjestandard på elektriske biler, og ikke bare det. Dørene på Urban Concept har også fått kameraer som speil, fremfor de ordinære speilhusene.

Det leder oss raskt til innsiden, for det er her skjermene til speilene sitter, rett under A-stolpen på hver sin side. Som tidligere nevnt, også innvendig har Honda hentet frem design vi kjenner igjen fra tidligere Civic-modeller.

Men det passer bra, for det gir rom for en bred rad med skjermer i mye av bilens bredde, og det blir plass til mye informasjon. Nå skal vi ikke trekke paralleller til Byton, som har en 40-toms skjerm, men med speilskjermene er Honda neimen ikke langt fra å fylle full bredde de heller.

En avgjørende faktor for hvorvidt Honda e blir en suksess vil vi finne i prisen. Det finnes helt sikkert et marked for biler med moderat rekkevidde, men det må gjenspeiles i prisen.

Får kundene et annet produkt med lengre rekkevidde, og ellers like mye utstyr og plass på en annen bil, ja da stikker de etter alt å dømme dit.