Toyota bZ4x

Hundrevis av norske kunder rammet av kritisk feil: - Vi nærmer oss en løsning

Toyota måtte holde tilbake sin nye og ettertraktede elbil bZ4X. Nå ser de lyset i enden av tunnelen.

Toyota kan ikke gi konkret informasjon om ny dato for levering av bZ4X, men tror en løsning er på plass om et par måneder. Foto: Toyota
Toyota kan ikke gi konkret informasjon om ny dato for levering av bZ4X, men tror en løsning er på plass om et par måneder. Foto: Toyota Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Elbil24 kjenner til at Toyota onsdag sendte ut et skriv til sine kunder og opplyste om at de omsider er i ferd med løse floken rundt nykommeren bZ4X.

I juni ble det kjent at Toyota måtte utsette utleveringen av bilen til sine kunder.

Feilen innebærer en fare for at hjul kan falle av grunnet problemer med hjulboltene, og tilbake i juni opplyste Toyota at de ikke har en løsning på plass.

Stor forsinkelse

Forsinkelsen og mangelen på informasjon har gjort flere bZ4X-kunder utålmodige og bekymret.

Fra nyttår fjernes momsfritaket og kundene frykter naturligvis å betale mer for en bil de for lengst bestilte - og skulle ha fått.

- Det stemmer at vi i går kontaktet våre kunder og informerte om at en løsning nærmer seg. Ting er på bedringens vei, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota til Elbil24.

Mot slutten av oktober

Olsen kan ikke si noe om hva løsningen innebærer, men i informasjonen som er kommunisert til kundene kommer det frem at Toyota «forventer en løsning mot slutten av oktober».

- Det er vanskelig å være mer konkret enn dette. Det er en del ting som ikke er klart ennå, sier Olsen.

- Flere kunder har uttrykt at de vurderer å bryte kontrakten med Toyota på grunn av usikkerheten. Hva er din beskjed til dem?

- Den samme beskjeden som vi nå har gitt kundene. En løsning er på vei, svarer Olsen.

Vil vurdere å dekke moms

Toyota kan ikke gi konkret informasjon om ny leveringsdato, men bedyrer at de vet mer i løpet av kort tid.

I USA har Toyota tilbudt å kjøpe tilbake elbilen fra misfornøyde kunder. Samtidig har de lokket kundene med penger, gratis drivstoff og gratis lading mot at de ikke bryter kontrakten.

I Norge er kundene bekymret for at levering over nyttår vil gi dyrere bil som følge av innføringen av moms.

- Vil dere dekke momsen for kundene om leveringen utsettes til 2023?

- Det er noe vi må komme tilbake til. Om det blir aktuelt. Nå avventer vi og ser hva som kommer av konkret leveringsinformasjon, svarer Olsen - og legger til:

- I mellomtiden ser vi på hvordan vi kan hjelpe kundene med praktiske løsninger som lånebil osv. Dette vil vi ta med hver enkelt kunde. Vi beklager de problemene forsinkelsen har skapt for kundene våre.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.