Mobil lader til elbilen

Hurtiglader for den strømløse hytta

Vi har allerede laget den, forteller VW. I 2020 kan den komme for salg.

KRAFTSTASJON: Et fastmontert batteri for hytte eller hus kan være praktisk, men en transportabel batteribank? Illustrasjon: VW
KRAFTSTASJON: Et fastmontert batteri for hytte eller hus kan være praktisk, men en transportabel batteribank? Illustrasjon: VWVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Trenger du ekstra strøm til mobiltelefonen på fjellturen, kan det være kjekt med en ekstra batteribank. Nå viser VW frem noe tilsvarende for elbiler.

«Dingsen» er formet som en ordinær hurtiglader, men den er transportabel, til der det måtte være behov.

Selskapet forteller at den kan lade opp til fire biler samtidig, og at kapasiteten på 360 kWh kan være nok til gjennomsnittet for 15 biler. Enkel hoderegning forteller da at hver bil får 24 kWh brutto, før ladetap medregnes. Likevel skal det sies at det uansett er nok energi til at de samme 15 bilene kan få nok energi til å kjøre 10 mil i gjennomsnitt.

Hurtiglading

Med en VW e-Golf som eksempel forteller VW at det i gjennomsnitt skal ta 17 minutter å lade bilen opp til 28 kWh, eller rundt 80 prosent, med dagens e-Golf lagt til grunn.

Tanken til VW er at den mobile stasjonen skal byttes med en oppladet stasjon når nivået synker lavere enn 20 prosent.

Batteribanken kan også stå et sted der den permanent kan stå tilkoblet strømnettet med opp til 30 kW, men også mindre. Banken vil da til enhver tid lade batteribanken i den hastighet nettet tillater.

På denne måten får man altså en hurtiglader for opp til 15 biler på steder der det egentlig ikke er mulig å lade raskt på grunn av dårlig utbygd strømnett, eller ikke utbygd strømnett i det hele tatt.

BYTTE: Banken er tenkt å byttes når den det er under 20 prosent igjen, og ladestrøm ikke er tilgjengelig. Foto: VW
BYTTE: Banken er tenkt å byttes når den det er under 20 prosent igjen, og ladestrøm ikke er tilgjengelig. Foto: VW Vis mer

Fornybar energi

Batteripakken kan naturligvis også la seg lade fra sol- eller vindkraft, og kan derfor være aktuelt for strømløse hytteområder eller andre steder der elbiler bare er innom av og til.

På den måten vil elbilen også kunne kjøres inn i områder der man i mangel på lademulighet ellers ikke ville reist. Kanskje du får hyttefeltet med på et spleiselag?

Da vil det helt sikkert dukke opp forslag om nye bruksområder også, for jo da, batteripakken kan også levere strøm til hus og hytter. Hovedtanken er i så tilfelle å dekke periodene der uttaket topper seg, eller i de tidsrommene der strømmen er dyrest fra nettet.

Grunntanken til VW er at man på sikt må finne nye bruksområder for brukte elbil-batterier, og selskapet ser for seg at disse godt kan få et liv nummer to i slike mobile hurtigladere. Fra før har vi en rekke andre selskaper som lager V2G-løsninger (vehicle to grid), der bilen skal fungere som den mobile batteripakken.

Men dette er ingen løsning for alle situasjoner, for noen ganger er det faktisk bilen som må lades – som på nevnte hytteturer, eller andre situasjoner.

VW forteller at den første ladestasjonen vil bli satt opp i Wolfsburg som et prøveprosjekt i første halvdel av 2019. Deretter vil de rulles ut til andre områder i 2020, og deretter komme i salg, om det skulle vise seg å bli en suksess. Det bor likevel ikke noe hokus pokus i en slik løsning, og andre produsenter vil garantert komme med tilsvarende produkter når det dukker opp flere elbiler på markedet.

Prisen er naturligvis ikke kjent, men med datidens batteripriser vil den uansett bli rimeligere enn den ville blitt i dag.