BMW i4 blir elbil-versjonen av BMW 3-serien

Husker du BMW 3-serien? Her kommer elbil-utgaven

i4 skal vise hva framtidens elektriske BMW-er duger til.

SPYDSPISS: BMW i4 skal vise hva merket skal levere på elbilfronten i fremtiden. Foto: Produsenten.
SPYDSPISS: BMW i4 skal vise hva merket skal levere på elbilfronten i fremtiden. Foto: Produsenten. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Ny motor, ny elektronikk, ny ladeenhet og nytt høyspenningsbatteri utgjør stammen for BMWs femte generasjon elektriske drivlinje.

Nye BMW i4 blir en av representantene for den nye generasjonen, med en rekkevidde på opp til 600 km.

BMW med stor elbil-satsing

Innen 2023 er planen at BMW skal tilby minst 12 helelektriske modeller, noe som utgjør halvparten av av deres nye modeller.

Fremtidens elbiler fra BMW drives av femte generasjon eDrive-teknologi. Denne blir først introdusert med BMW iX3 i 2020 og deretter i BMW iNEXT og BMW i4 i 2021.

Den elektriske motoren som er utviklet for BMW i4 får en maksimal effekt på rundt 390 kW/530 hk – altså tilsvarende V8-bensinmotoren som man finner i andre nye BMW-modeller. Akselerasjonen fra 0-100 km/t vil gå unna på rundt 4 sekunder, mens toppfarten blir over 200 km/t.

Nytt batteri

Den nye generasjonen eDrive-teknologi skal inkludere et nytt høyspenningsbatteri med nye battericeller, og langt større energitetthet enn tidligere. Rent teknisk skal det nye høyspenningsbatteriet ha flere battericeller per modul, færre komponenter og en mer fleksibel design enn dagens batterier.

Batteripakken skal ha en flat design, og veie rundt 550 kg. Energilagringskapasiteten skal være på 80 kWh, og kunne gi en rekkevidde på opptil 600 kilometer, målt etter WLTP.

BMW i4 skal kunne motta lynlading, med en effekt på inntil 150 kW, og skal kunne lades fra 0-80 prosent på bare 35 minutter. Dette vil selvsagt, som vanlig, avhenge av batteritemperatur og lignende.

Med optimale forhold, mener BMW at lynladingen vil gi 10 mils rekkevidde med bare seks minutters lading.

FREMTIDEN: Fra venstre BMW iNEXT, BMW iX3 og BMW i4.
FREMTIDEN: Fra venstre BMW iNEXT, BMW iX3 og BMW i4. Vis mer

Disse BMW-ene kommer først

Femte generasjon BMW eDrive lanseres først i BMW iX3 i 2020.

Denne har en oppgitt batterikapasitet på 70 kWh og en rekkevidde på 400 kilometer, målt etter WLTP. Også denne vil være konfigurert for 150 kW lynlading.

I 2021 kommer neste modell med den forbedrede drivlinjen, nemlig den varslede SUV-en BMW iNext. Også denne skal få en rekkevidde på 600kilometer(WLTP) og skal også kunne tilby selvkjøring på nivå 3.

Deretter skal i4 lanseres. Modellen skal være det elektriske alternativet til BMW 3-serien.

På fremtidens elbiler fra merket, har BMW fått hjelp av en Hollywood-stjerne til å lage elbillyden, som blir påbudt fra neste år.

Hør lyden her:

BMW har fått hjelp av stjerne-komponist Hanz Zimmer til å lage fremtidens motorlyd for elbiler. Sammen med BMWs lyddesigner Renzo Vitale har han laget lyden som danner grunnlaget for lyden alle elbiler fra BMW skal ha fra 2021. Vis mer

Slutt på kobolt fra Kongo

Som flere andre produsenter, skal også BMW ta sin del av ansvaret for at biler i fremtiden har en bærekraftig verdikjede. Tidligere har de fortalt at de vil gå bort fra den såkalte Kongo-kobolten i batteriene.

Fra 2020 opplyser selskapet at de selv vil stå for anskaffelsen av råmaterialene til battericellene i bilene. Dette skal, ifølge selskapet, sikre full åpenhet om opprinnelsen til de to sentrale råmaterialene kobolt og lithium, og leveranser frem til 2025 og utover.

I tiden fremover opplyser BMW Group at de vil kjøpe kobolt direkte fra gruver i Australia og Marokko. Lithium vil også bli levert fra blant annet Australia.