Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Legendariske og historiske luksusbiler skal nå se verden i batterielektrisk drakt.
Selskapet Lunaz har tatt på seg oppgaven med å elektrifisere noen av de mest ikoniske luksusbilene som har eksistert, på en måte som gjør de fremtiden verdig.
Men vil du ha en, så kan det være at sparegrisen må knuses.

NÅ: Inntil 30 prosent dyrere å hurtiglade
Gammel luksus
Ifølge Lunaz er målet å gjøre gamle klassikerne relevante også i fremtiden.
Med stadig flere land som setter seg mål å kutte betydelig i antalle fossildrevne biler, håper derfor selskapet at elektriske versjoner disse klassikerne vil gjøre at de ikke forsvinner med fortiden.
Selv om det finnes flere firmaer i dag som konverterer gamle fossil-klassikere til eldrevne biler, er Lunaz en av de første som tar for seg de mest lukseriøse traverne.
Ved å ta bilen helt fra hverandre og bygge den sammen igjen, i elektrisk drakt, håper at også kjøreopplevelsen skal være gjenkjennelig.
Total ombygging
Lunaz ble startet opp i 2018 av David Lorenz. Han har hatt en livslang kjærlighet til klassiske biler, og ville lage en bil som kombinerer det klassiske utseende med en moderne teknologi.
- Jeg vil at en bil som min Jaguar fra 1953 skal kunne fungere i det daglige. Lunaz vil at bilene skal kunne brukes daglig og være dynamiske, men fortsatt se ut som en klassisk bil.

Selskapet har skaffet seg et håndplukket fra merker som blant andre Ferrari, Aston Martin, McLaren og Rolls Royce.
Per i dag er det åtteseteren Rolls-Royce Phantom V fra 1961, 1953-modellen av Jaguar XK120 og Rolls-Royce Cloud fra 1956 som blir omgjort til elektriske versjoner, og klargjort for markedet.
Bygges fra bunn
For å gjøre en klassiker elektrisk, har ikke Lunaz bare erstattet forbrenningsmotoren med et batteri, de har plukket fra hverandre hele bilen og bygget den opp igjen.
Hver modell analyseres for å forsikre at bilen får den mest optimale løsningen, både når det gjelder batteristørrelsen og kjøreegenskapene den er ment for.
Selve ombyggingen skjer fra bunnen, og starter med en inspeksjon av den klassiske bilen, før motoren fjernes og chassiset klargjøres for en elektrisk drivlinje.

Etter dette blir bilen 3D-skannet, noe som lar ingeniørene lage tekniske løsninger som er tilpasset bilen. Både utvendig og innvendig strippes bilen helt ned, før den bygges opp igjen for hånd.
Resultatet skal bli en klassisk bil med integrerte moderne løsninger, som ikke skal ødelegge det klassiske utrykket.
Det tekniske
Bilene får ulike batteristørrelser. Mens Jaguar XK120 får et 80 kWh batteri, vil Phantom V få et 120 kWh batteri. Hvilken rekkevidde dette vil gi er ikke oppgitt.
Lunaz forteller at den elektriske drivlinjen og lademuligheter blir integrert i bilen, uten å endre på bilens design. Det samme gjelder klimaanlegg og varmesystemer i bilen.
Bilene får også tilknytning til internett gjennom WiFi, et infotainmentsystem og navigasjon.

Nesten nye elbiler til «gi bort-pris»
Alle klassikerne de lager skal også leveres med mulighet for hurtiglading, regenerativ bremsing, og moderne funksjoner som cruisecontrol. Ifølge Lunaz vil de bli de første av sitt slag i verden.
Den elektriske Jaguaren vil være deres første modell på markedet, og er for tiden inne i sin siste testperiode. Ifølge Lunaz vil den ha et dreiemoment på 700 Nm og 375 hestekrefter.
Wayne Carrini er kjent over hele verden for sin omgang med dyre klassiske biler. Se hva han mener om elbiler her:
Snart ferdige
Bilene utvikles og produseres i Silverstone, England, under ledelse av den tekniske sjefen for Renaults Formel1-team.
Ifølge Lunas nærmer Rolls-Royce Phantom og Rolls-Royce Cloud seg ferdige, og sammen med Jaguar XK120 skal de deretter inn i en omfattende testperiode, der de utsettes for ulike vær- og føreforhold.
Bilene skal ikke masseproduseres, men i stedet lages etter kjøperens personlige ønsker for materialer og farger.
Dersom man vil sikre seg et eksemplar, må man derfor ta kontakt med Lunaz for å sikre seg sin plass i produksjonskøen.
Startprisen er satt til i overkant av 4 millioner kroner, eller 350.000 pund, og Lunaz har allerde åpnet for bestillinger.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.